söndag 5 maj 2013

Halmstad och vidare norrut...

Innan vi fortsatte mot Falkenberg tog jag en liten promenad inne i Halmstads centrum... väldigt trevligt  :)
Många fina hus och den absolut finaste biograf jag sett...
Trevlig uteservering inne på en gård...
... ett pampigt hus, små låga hus, torghandel och Värdshus...
Ännu en gata med låga hus, mer torghandel... 
... 91:an och så Hertig Knut (av konstnären Walter Bengtsson)
Så småningom fortsatte vi och stannade på eftermiddagen på ställplatsen vid Lövstavikens Båtförening i Falkenberg.
Fin plats - sjönära...
Fler östgötar :)
... närmaste grannar till oss här var ett trevligt par - också från Östergötland... det blev en trevlig kväll  :)
Och så lite bilder från morgonens promenad...

En ställplats som rekommenderas om ni är åt det hållet... 140:- med el. 
Helt nytt servicehus är på gång - nästan färdigt.
Innan vi fortsatte gjorde vi en rundtur inne i Falkenberg också...
Överst t.v. gamla centralstationen i centrum... nederst t.h. nya stationen, långt från centrum...
...och lite annat...
Sedan fortsatte vi mot Varberg ... på en plan vid sidan av vägen stod denna gamla bil av för mig okänt märke...
Innan vi fortsatte mot den planerade ställplatsen så körde vi ner till Skrea strand... 
... väldigt folktomt om man bortser från en hundägare på promenad...
Så kom vi då till Apelvikens ställplats...
N 57º04´52.6´´, E 12º15´41´´...
Det enda positiva var stranden...
... annars var det inget vi kan rekommendera :(
Det som såg så bra ut...
... men
så kom den ena efter den andra och trängde sig in... kunde knappt öppna dörren ut...  ja, jag vet - vi borde sagt något, men man vill ju inte bråka...
Aldrig mer!
Solen skiner och nu åker vi härifrån... mot ännu okänt mål :)

Ha det gott!

27 kommentarer:

  1. Som alltid jättefina bilder!
    Lövstaviken gästade vi förförra året, trevlig plats!

    Nu får vi " hemspråksundervisning " vid travbanan!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är en trevlig runda ni är ute på. Vi körde runt Sydsverige sommaren 2000. Vi började i Kalmar, sedan Smygehuk och så småningom upp där du reser nu. Vi var då ute i drygt tre veckor. Vi bodde då ofta på camping och varje gång jag checkade in, frågade jag efter en stor plats med havsutsikt och utan barnskrik. Tråkigt när inte andra respekterar avståndet mellan bilarna. Bra att du varnar os andra. Kram Halmstad.

    SvaraRadera
  3. Du lyckas alltid hitta fina fotomotiv. Roligt när man klikckar på dina bilder, för då upptäcker man så många kul detaljer. Den där bilen har nog inte klarat besiktningen, eller? Ha en fortsatt fin resa,

    SvaraRadera
  4. Halmstad är fint! Tack för bilderna :)

    SvaraRadera
  5. Hej kära bloggvän!
    Är det månntro "luffarblodet" som ger sig till känna nu när det är vår?
    Ni bara drar iväg och jag blir så avundsjuk. Det låter så härligt!
    Jättefina bilder du tagit och det är så kul att få se var du är.
    Blir ni på resande fot länge?
    Må så gott och kram till dig!

    SvaraRadera
  6. I Halmstad eller Falkenberg har vi inte varit ännu men det kanske kommer. Ha det bra !

    SvaraRadera
  7. Halmstad är en fin stad, Lövstaviken där har även vi stannat till när vi varit ute med bobilen, fin liten ställplats. Ha en härlig söndag.

    SvaraRadera
  8. Inte behöver man ut och resa. Du visar allt och mer till. Du har ett speciellt öga för fina detaljer.

    SvaraRadera
  9. Gillar västkusten mycket, fina klippor och måsars skri.
    När vi är ute på tur blir det sällan att vi kör in i städerna. Vi håller oss till utkanterna, hav, sjö, soptipp, gamla stenbrott od. Så det är extra roligt att titta på fina hus hos dig från tex Halmstad, som vi passerat otaliga gånger, på väg till de fina fågelängarna: Trönninge ängar!
    Kram och en fortsatt fin tur!
    Karin

    SvaraRadera
  10. Inte en bild från Haömstad känner jag igen ;) Jag ser inte mig omkring...

    SvaraRadera
  11. Ååå vad fint och trevligt...västkusten finns i mitt hjärta...nu fick du mig att längta... hihi...
    Fortsätt njut vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig tur Ni gör, ser ju nästan sommarlikt ut på bilderna, hav, båtar och fiske, det är så stoooort, känner nästan doften av tång genom Dina fina bilder!
    Tråkigt med "trångboddheten" på Campingen, vad tänker "dom" med!

    Ha det fortsatt gott på turen!

    annette

    SvaraRadera
  13. Så härligt med lite hallandsbilder! Underbart väder har ni ju också!
    Ha en fortsatt fin tur!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Du det är skogsbrand i Skärblackatrakten! Stora Vadsjön, Tolskepp, läste det precis Nt!
    Vet inte om det är nära där Ni bor, inga hus är hotade nu, men det är en stor brand!

    annette

    SvaraRadera
  15. Så härliga bilder o collage du visar :) och vad mysigt att kunna åka så på äventyr som ni gör Kram Suss

    SvaraRadera
  16. Vad roligt att du gjort besök i min barndomsstad. Röda Kvarn är en fin biograf. Sedan en tur till Falkenberg som vi också hunnit att bo i. Annars är det fint i Appelviken när det är fint väder. Jag älskade att cykla den fina sträckan mellan Appelviken och Varberg centrum med den majestätiska fästningen på ena sidan.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  17. Alla de platser du beskriver är mycket "hemma" för mig.
    Man kan dem utan och innan och jag gillar alla ställen.
    Släktingar har oxå stuga i Olofsbo,7 km utanför Falkenberg.
    Där gillar vi att vara,från stugan ser man Glommens fyr
    blinka,på lördagskvällarna cyklar vi dit till hamnen, äter
    räkfrossa och dansar på kajen till trevlig orkester.
    Ej inträde men man kan gynna Glommens föreningar med att köpa lotter.Varje år i juli har de räk eller kräft festival den är alltid mycket uppskattad,den rekomenderar jag.
    Då var ni aldrig i Träslövsläge strax innan Varberg,
    den campingen ska vara trevlig har jag hört. Och "läet" är oxå super trevligt, en glassbar finns som är vida berömt.
    Ja milda tider så vackra platser det finns.
    Nässjö trakten var vi då 1-Maj, sydsvenska höglandet är fint
    Jag fick melodin i skallen där galenskaparna sjunger så här > vi ska ha husvagn . . . 5 min hit o 5 min dit... typ
    Jag hoppas ni ej stressar som de, hi hi . . . .
    Fortsätt o mys !
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  18. Ni är på väg, så härligt!
    Jag skrattar lite åt Halmstad för vi pratade om just den stan häromdagen och då berättade jag just att när jag var där och gick genom centrum med förrförra hunden Kalle så fick han för sig att bajsa på gågatan, fastän han precis hade gjort det alldeles nyss på ett lämpligare ställe!
    Ha det så gott!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  19. Härligt med resmål och utflykt men trist med folk som inte kan bete sig.
    Kör försiktigt!

    SvaraRadera
  20. Hej, så ni har hittat till Halmstad, undrar just om jag någonsin varit där. Vackra byggnader ser jag...hur går det med vårteckensutmaningen då, "ler", fast bobilen är ju tecken nog
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  21. Oj nu är du snart på våra breddgrader Lite mera norrut bara.
    Är det inte en Morris minor eller vad den hette Bilen vid kanten.Min moster hade en sån för hundra år sen hahaha.jag är inte helt säker för det fattas ju halva bilen.
    Kul att ni är på västkusten.Hoppas ni kommer att trivas.Nu är det ju bättre väder i faggorna.
    Ha en fortsatt mysig tripp.
    Det är farligt att stå så nära varandra Tänk om en bil börjar brinna.
    Säg till nästa gång.
    Kramizzzzz på er gottegrisar

    SvaraRadera
  22. Ja nog kan ni utbrista ; "Nu är det hjul igen " ! ;)
    -Hur länge ska ni vara på resande fot ? - Det är så kul att du delar med dej av allt ni ser...Och tänk vad vi sparar pengar vi som bara sitter här framför datorn och får se och uppleva olika platser man aldrig sett ;)!
    Kör försiktigt och ha det så himla skönt !
    Kram Anneli ♥

    SvaraRadera
  23. Så många vackra hus du har hittat!! Ser att vi tittar efter samma detaljer...*skrattar*, gamla vackra utsmyckningar, krusiduller både här och där...Å mycket har ni redan hunnit med att se i vårt avlånga land, inte är ni ensamna heller...på gott och ont!! Man vill ju inte gärna att grannen ska kliva rakt in i ens egna husbil...!! Ibland saknar folk känsla för vad som är passande. Så var det när vi var i Gränna förra våren, man fick öppna dörren försiktigt för att inte haka i grannens dörr!!
    Sen är det bara att gratulera till det fantastiska vädret vi fått!! Det verkligen smäller till i naturen nu, musöronen på björkarna blev hundöron nästan på en gång...
    Ha nu en fortsatt trevlig resa, själv ska jag flytta ut pelargonerna på glasverandan, det lär ta sin lilla tid...begriper inte vem som dragit hit alla blomkrukor...*blink,blink*...!!
    Hälsa mannen och kör försiktigt!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  24. Så nära.. Ni va Frillesås. Ynka 2.5mil norr Varberg vid kusten!
    Där hade ni fått en fika. Kanske nästa gång ni kommer till Västkusten?
    Lövstavik gästhamn har vi varit på många ggr då det ligger lagom långt ifrån Frillesås. Jag håller med dej, det är fint där.
    På andra sidan mynningen är den sk sprit-rakan. Där står också nån enstaka bil på natten.
    Min minisemester blev avbruten och är fortf sjukskriven så nåt husbilsliv blir det inte tal om än på nån vecka.
    Hoppas ni får en fin tur.
    Njut ni som har hälsans gåva ;)

    SvaraRadera
  25. Vad gott ni har med er husbil på era småresor och mycket fint får ni också se. Jag tänkte på dig i lördags när vi var i Sunnanå utanför Mellerud för där stod några husbilar säkert bara över natten. Har ni varit där någon gång?
    Ha en finfin dag/kramizar

    SvaraRadera
  26. Ni gör en "promenad" på västkusten. För att vara riktigt ärliga så har vi varit dåliga på att besöka de här delarna av västkusten. Äldsta grabben bodde i Halmstad ett bra tag innan han flyttade till Ronneby och då var vi ofta där, men sedan har det blivit dåligt. Vi har varit lite uppe i norra Bohuslän, men inte söder om Göteborg, merän när vi var där i höstas och monterade på satellitantennen på bilen i Lerum. Men frånsett Skrea verkade det fint. Vad tar det åt folk som parkerar så nära varandra egentligen. Fet är jättejobbigt, tycker vi. Ibland när det är mycket folk, kanske det är nödvändigt men...
    Ha en fortsatt skön tur. Kram 3 M

    SvaraRadera
  27. Den övergivna bilen på denna sidan är en gammal Opel. Jag fotograferade själv den för några veckor sedan bakom Morups kvarn.

    Björn

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)