lördag 18 maj 2013

Så gammal är jag...

... så jag undrar om de här verkligen är veteraner...
... 60 - talare av kadett, taunus och amazon...och så morrisen som är några år äldre... vem minns inte dem...
En sån där kadett, fastän en röd, var för övrigt min allra första bil... ojojoj, vad åren går...

Norrköpings veteranbilklubb bjöd på årets första "rally" och ett av stoppen var vid Orga kvarn och det i ett alldeles strålande försommarväder. 
Ja, nu är det ju inget riktigt rally, utan mer som en tipspromenad 
med frågor både för stora och små :)
 De här är veteraner även för mig :)
 Läcker VW...
 Välputsat!
motorn precis lika blank som lacken :)
Färggranna inredningar...
Snyggt!
AC av lite äldre modell funkar fortfarande :)
Spegelblanka navkapslar!
Sen fanns det ju de som inte hade putsat så mycket :)
... men vadå... rostigt är ju inne  :)
Och bilhjälmarna... 
... jodå det fanns t.o.m. de som använde dem :)
Vi fick se drygt 60 - talet bilar innan de fortsatte sin färd runt sjön Glan tillbaka till Norrköping - riktigt kul :)

Vilken tur att det finns entusiaster som letar reda på och renoverar gamla bilar och sen visar upp dem för alla oss som gillar att titta på dem.

Den 6 juni är den Motorhistoriska dagen - då finns de här gamla, fina bilarna att se i Olaiparken och på S:t Olofsskolans gård i Norrköping... bara så ni vet :)

Ha det gott!

21 kommentarer:

  1. En utav dom där gamla Amerikanarna hade jag inte tackat nej till! Härliga bilder!!

    SvaraRadera
  2. Vi borde också ha veteranförsäkring kanske ?

    SvaraRadera
  3. Läckra bilar och bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för alla fina bilder och er hjälp vid Orga Kvarn. Hoppas att vi får se alla bilderna på klubben.
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  5. Härliga gamla bilar, "folkabubblan" väcker minnen. Kanske man rent av ska ta en nostalgi tur till Norrköping den 6 juni. :)
    Fina bilder som vanligt.

    SvaraRadera
  6. Vilka fina gamla godingar! Där skulle mannen min varit med och gått runt och njutit.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig bildkavalkad på alla läckra bilar.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Det är något visst med de gamla åken. Dagens bilar är ganska lika varandra.
    Vi var på cruising i Rättvik för något år sedan, oj så häftigt det var.
    Jättetrevliga bilder, som vanligt
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  9. Men visst var väl bilarna mycket finare förr i tiden.
    Lite mera variation på modellerna, ja riktiga snyggingar.
    Jag minns mitt ljuva 60-tal (även den tiden gick fort)
    en killkompis hade en 'Morris' jag var 15 år och fick provköra den.Bara gör så här och så här och det gick mkt bra
    En annan gång var min syster med på rundturen hon var 13 år.
    När killen skulle ut en sväng sa jag till syrran att jag kunde köra bil själv, hon trodde mig ej, då överbevisade jag henne. Körde iväg (utan killen)en sväng,det var värre att backa, killen hade inte lärt mig det, *fniss*
    Men allt gick bra,men jag fick världens utkällning av killen
    gjorde aldrig om det. Detta är presskiberat nu, men tala inte om det för någon, hi hi.

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  10. Fina bilar!
    Svar: Om jag vill vara helt säker på att personen som skrivit läser mitt svar, då går jag in på den personens blogg och skriver svaret där. Annars skriver jag svaret på min egen blogg. Jag är helt medveten om att man inte alltid går tillbaka och läser dock… När det gäller uppdaterandet kan jag hålla med om att man inte ska känna sig tvingad att uppdatera. Dels blir det ju tråkigt att blogga då, dels blir det kanske inte så roliga inlägg. (Inlägg med rubriken ”Bloggtorka” tycker jag att man kan hoppa över. Skriv hellre nästa eller nästnästa dag då, tycker jag.) Men som sagt, uppdaterar man alldeles för sällan kan ju det bli trist…

    SvaraRadera
  11. Hej, i vår familj anser vi att bilens uppgift är att transportera folk från punkt a till punkt b...
    Därför har vi lite svårt att se tjusningen med att underhålla gamla bilar, men, jag medger gärna att dom ser mycket tjusiga ut! Roligast är när passagerarna också klär sig tidstypiskt, sånt gillas skarpt.
    Vi skulle gå på folkrace igår men kom iväg för sent och missade finalen, snopet.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilka bilar, tack för att dessa entusiaster finns. Det är något helt annat att se dessa fordon användas, jämfört med att knalla runt på ett museum. Fina bilder och kollage från ett evenemang där vi gärna varit med och tittat. Den 6 juni är vi förmodligen i Skåne, vi kanske kan hitta en veteranträff där. Kram, 3M

    SvaraRadera
  13. Härliga bilar. Utan dessa bilar på vägarna sommartid är det inte någon riktig sommar. Det hör liksom till.
    Kram!!/Annelie

    SvaraRadera
  14. Ja bilarna var verkligen vackrare förr !!!
    - Åh vad man blir nostalgisk när man ser dina bilder !
    Min första bil var en rosa/lila bubbla - 63 årsmodell, som lystrade till namnet ; Matilda !
    Nu är hon där gamla bilar hamnar när dom inte längre orkar köra runt på vägarna längre...Åh vad jag saknar henne ♥
    Ha det gott !
    Kram Anneli ♥

    SvaraRadera
  15. En sån massa välputsade bilar! Kul att det finns personer som tar hand om äldre bilar, så vi andra kan få beundra dem. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
  16. Vad spännande att få titta på alla fordonen. Vi var till Stängnäs på Lördagen och tittade på fina lastbilar. Ha det bra !

    SvaraRadera
  17. Hejsan


    OOOJ vad nostalgin rusade genom kroppen. Den där Rallytipsrundan skulle jag vilja vara med på. Ja just, minns hjälmarna man hade bak i fönsterbrädan på bilen, men också de där "nickande" hundarna. Där huvuduet nickade i takt med guppen i vägen. Det var tider det. oj oj......

    SvaraRadera
  18. Du är ingen veteran, du är säkert i dina bästa år, så mycket härliga bilder du delar med oss. Men 60- talarna längtar jag inte tillbaka till. Ha det gott och en stor kram.

    SvaraRadera
  19. otroligt att man är så gamal att vår ungdomsbilar räknas som veteraner
    vist är det roligt att se alla dessa fina gamla bilar
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om den 6:e juni, gillar verkligen dessa veteranbilsrallyn, törs väl knappast tala om vad jag köper som minnen bl.a. från Portugal, jo miniatyrmodeller av gamla bilar som ser slitna och välanvända ut;)
      min första bil var också en Opel Kadett samma modell som på Din bild, fast min var vit;)

      Radera
  20. Glömde, årsmodellen på min vita Kadett var 1965;)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)