måndag 13 maj 2013

Pajdag...

... ja det blev det igår (ja, i förrgår också :)) Gillar pajer - så lätt att göra, så lätt att variera, så gott :)
Igår när Basse, Linda och prickiga hunden kom så blev det paj...  jag gjorde två olika - en med kyckling och en med lax... och så hade Linda gjort en rabarberpaj på årets allra första späda rabarberna från sin mammas trädgård och så hemgjord vaniljsås till det :)
Laxpaj med ogräsgrönt, rosmarinkryddad kycklingpaj och så Lindas smaskiga rabarberpaj
Här kommer receptet på "min" laxpaj...  klicka på bilden för att förstora...
... om jag har fin salladslök, så brukar det bli lite sån i också... det hade jag inte den här gången, men det blev bra ändå :)
 Frodo väntar på att någon ska tappa en bit paj...
Är det sommar nu?
En svala gör ingen sommar, sägs det... men jag såg flera vid gården härom dagen :), så då är det väl sommar i alla fall...eller?
Bara en ladusvala lät sig fotograferas...
Ny vecka... nya möjligheter :)
Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Jag gjorde ogräspaj en gång, var likt, utom att du hade lax i då...
    Bärnsten, jag tror jag hittade förra helgen, men jag är inte helt säker på att det verkligen är det!
    Inte utslagna äppleblommor än, men till helgen? Då missar vi dem...

    SvaraRadera
  2. Så många smaskiga pajer du gjort, jätte bra mat och bra bjudmat me. Tror sjutton att han sitter å väntar på att någon tappar en gobit.
    Kramen

    SvaraRadera
  3. Gud vad jag blev hungrig nu o hur bra är de vid denna tiden? :) vilka läckerheter...de bara vattnas i mun.

    De e sommar nu, men bara här i söder, du bor lite för långt upp , där är de bara vår ännu :) Vi har gott om svalor här, ladosvalor o en kommer alltid in o hälsar på när han anländer. Samma visa varje år.

    Hoppas någon tappade ner lite gobitar till lilla vovven.

    kramiz

    SvaraRadera
  4. Gott med paj!
    Vi har många svalor....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Gott med paj!Svalor såg vi idag också.. så nu är nog våren här..Jag har börjat hacka i mitt blomland idag, men lite käle finns kvar..ha de bra!

    SvaraRadera
  6. Imorgon ska JAG baka rabarberpaj! MUMS!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  7. Ditt recept på paj i olika former ger mig också lust att baka. Dessutom är det gott att ha dem i frysen och bara plocka med när man ska ut med husbilen. Konstigt att man blir så baksugen när man läser andras bloggar och recept.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  8. Dina pajen ser jättegoda ut, ogräs... Ovanligt men varför inte? Ska nog laga en paj.
    En svala gör sommar, helt klart :)

    SvaraRadera
  9. Det är gott med olika pajer. Tänk ost och skinkpaj den är god den. för att inte tala om äppelpaj med vaniljsås OOOO la la !!! Ha det bra !

    SvaraRadera
  10. Åh, jag älskar paj.
    Gjorde en rabarberpaj i förgår. Den blev så liten, så liten. Bara små stjälkar hade kommit upp, men det är de första som är godast eller hur?.

    SvaraRadera
  11. Vi älskar också paj. Och när vi sätter igång och bakar sådana blir det oftas några stycken på en gång. Det är som sagt så bra att ha i frysen och sedan ha med i husbilen. Oavsett om det är mattan eller efterrättspaj. Gott är det. Förstår att det blev uppskattat, verkar som även hunden var nöjd. Men visst är det sommar. Det dröjer inte många dagar så har kastanjernas blommor ställt upp sig som ljus. Det är så vackert . Inatt fick vi några regndroppar så nu ser allt nyatädat ut också. Ha det så gott. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  12. Visst är det gott med pajer!
    Tack för tipsen!

    Jo sommaren är på gång men just nu regnar det ganska bra.
    Vilken tur med vädret vi hade under Ölandsturen!

    Ha en bra vecka!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Gissa om jag blev läskad nu...paj i alla former är väl riktigt gott!
    Vår rabarber är på väg men är fööör späd ännu för en paj...hihi...
    Så fin bild på svalan...det är väl ett vår/försommartecken som heter duga det :)
    Ha det gott i våren vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  14. Paj är verkligen bra mat. Nässlor har vi inte så många än, men till en paj räcker det absolut - om man har litet lax också. Eller med laxen bredvid.
    Om vi sov i London? Jo, fast vaken tid var effektiv. Det känns än. Och ändå behövde vi inte gå till skolan igår.

    SvaraRadera
  15. paj, gott i alla former, tack för receptet det ska testas. Kram och ha en fin kväll

    SvaraRadera
  16. Så gott, så gott med paj!! Eftersom jag inte äter vetemjöl gör jag skalet på rågflingor och röda linser, mums vad gott. Tänk "snart" är det tid för trattkantareller (förhoppningsvis) det som är så gott att ha som fyllning, mmmmmmmm.
    Tack för tipset du skrev hos mig!! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  17. Jag tror jag kommer och provsmakar, det såg så gott ut. Kram

    SvaraRadera
  18. Och jag som har fastedag idag. Hu så hungrig jag blev! Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  19. Amen gudars så gott med paj. Mat som fruktpaj spelar ingen roll..det slinker alltid ned..*ler* Kanske ska överraska guben med en mat paj i möra..hmm...tack för tipset.
    Har till o med ätit första rabarbern från min tuva..Nu är det våååår!! *ler*
    Kram och ha det gott!

    SvaraRadera
  20. Gu så gott...ville man smaka den pajen....Själv har jag känt att det varit lite dåligt med bloggtid....men så kan det bara vara mellan varven,,kram till dig min vän//Karina

    SvaraRadera
  21. Gott, gott!
    Skogslök går bra att använda som salladslök. Kom hit och plocka om du vill, de går att frysa. Jag har massor och snart är de för grova att använda.
    / maria

    SvaraRadera
  22. Tack för receptet på laxpajen. Jag gjorde en "på måfå" paj av kirskålen härom dagen men använde kassler istället för lax och det gick bra det också.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)