fredag 31 maj 2013

100 hus 2013... hus nr. 24

Heter idag Renströmmen, men för mig och de flesta lite äldre Norrköpingsbor så är det fortfarande namnet Standard som gäller...
Huset byggdes ca. 1890 och innehöll från början ett mindre hotell med namnet Grand Hotell, bostäder och i bottenvåningen butiker. Arkitekt var Carl Flodin.
1899 förvärvade grosshandlare Edward Ringborg fastigheten och gjorde samma år om hela byggnaden till hotell, som invigdes med pompa och ståt 1 september 1899. Efter en namntävling fick det nya hotellet namnet Standard Hôtel.
En gång Norrköpings allra finaste hotell...
Huset ligger på Drottninggatan vid Karl Johans park, bara ett stenkast från Centralstationen.
Den här bilden är tagen från Hotellgatan, där Stora Hotellet och Norrköpings Stadshus ligger.
Huset bredvid är gamla "Postettan"... återkommer till det...
Här står det att huset uppfördes 1891, men andra uppgifter säger 1889... 
Efter att ha varit stängt i flera år köptes fastigheten av Pingstkyrkan och numer finns här kyrka, Restaurang Renströmmen och ett hotell som drivs av Scandic hotell..

På 50-talet, när jag var barn, då var jag här på julfest några gånger... största minnet är choklad med vispgrädde och enorma kristallkronor.
Det var här jag slutade tro på tomten. Jag var runt 5 år och kände igen tomtens träskor... de tillhörde farmor och farfars gode vän farbror Hjalmar... suck... tänk så det kan bli :)

5 kommentarer:

  1. Oj OJ OJ så många nätter jag tillbringat där!

    Standard kommer som god trea på listan över mina "hem" och sovplatser!
    Hemma säker etta och bobilen lite före!

    Många julbord har avnjutits och så många roliga minnen jag har därifrån!

    Ha en trevlig sommarhelg o

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ett pampigt husses en spännande historia. Visst är det för väl att dessa byggnader får leva vidare och inte rivs för att ge plats åt något nytt. Rivningshysteri har tyvärr härjat i många städer. Kram, 3M

    SvaraRadera
  3. Att det bara finns så mycket hus och alla har de en historia.
    Kommer syrenmarmeladreceptet? Har aldrig hört talas om det och ännu mindre smakat.

    SvaraRadera
  4. Det är ett hus som inhyst många rätt olika verksamheter. Jag minns att en tjej jag umgicks med i ungdomen en gång reste med sin mamma till Norrköping och att de då bodde på Standard hotell, som ju egentligen inte lät speciellt lyxigt. Roligt att se huset så här många år efteråt och att det faktiskt ser rätt fint ut.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)