lördag 25 maj 2013

100 hus 2013... hus nr. 22

Stora Hotellet, eller Storan som vi säger...
... en gång hotell, restaurang och nöjespalats, numer modernt kontorshus...
Hörnet Slottsgatan...
... adressen är som sig bör Hotellgatan :)
 Korsningen Teatergatan
TV4 Norrköping finns i huset...
Fina detaljer
Bilden tagen från Drottninggatan med Stora Hotellet på andra sidan Karl Johans park
HÄR finns en artikel från 2001, när de nya ägarna just renoverat det gamla hotellet.

Vill du se flerhus så titta in hit >>>

15 kommentarer:

  1. Du är flitig att leta hus du - själv kollar jag på hemnet ;) Kram

    SvaraRadera
  2. En gång var det Baldakinen!

    Hade man ingen Slips eller Kavaj så kunde man hyra!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Kul med gamla hus o info :) så bra bilder oxå Kram Suss

    SvaraRadera
  4. De gamla byggnaderna har en väldigt vacker arkitektur, åtminstone utsidan, såsom du visar.

    SvaraRadera
  5. Inte vilket hus som helst. Ser pampigt ut. Utsikten från Drottninggatan med Karl Johans park tilltalar mig. TV4 Norrköping har ett bra utgångsläge.

    SvaraRadera
  6. Det är så roligt med dina olika hus som du förevisar oss. Det är en viss skillnad på dem också. Igår var du och tittade på en massa torp och idag ytterligare en pampig byggnad inne Norrköping. Det finns en hel del av den varan så det är nog inte svårt för dig att hitta dessa fina hus. Kul är det i alla fall. Tack för att du visar dem för oss. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  7. Wow vilket pampigt hus, så kul att få följa dina husbilder, tyvärr så är jag nog sådan att jag går förbi ett hus, tänker å vad fint men sedan går man bara vidare, här får jag ju lära mig en del av husen du visar! jätteroligt! Ha en fin dag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  8. Storan, ja där har ju jag minnen ifrån:)
    Kan ju inte påstå att jag var ute på dansställen speciellt ofta, men där har jag varit och sitter och småskrattar för mej själv när jag tänker på en mycket speciell kväll.....

    Tack för att livade upp lite minnen!

    Nu mulet väder, skall försöka ta tag i lite Portugalbilder!

    SvaraRadera
  9. Ett ståtligt hus och tjusiga namn på gatorna runt ikring. Vilket jobb att hålla efter de där träden, så de håller samma form alltid. Kram

    SvaraRadera
  10. Jo...jag såg ju det när du guidade mej runt, en väldigt vackert stad Norrköping, med många gamla vackra hus. Sånt som man kanske inte ser när man bara passerar och susar igenom. Njuter i tanken än av din guidningen i industrilandskapet!!
    Har även njutit av vädret i helgen, och även om regnet kom nu på eftermiddagen så tycker jag det varit riktigt bra. Nu har molnen tussat ihop sej ordentligt så det kanske slutar med lite åska ikväll.
    Hoppas att du blivit ordenligt firad nu på mors dag. Och då menar jag kanske inte först och främst presenter, utan mer med att man får umgås med sina barn och barnbarn, det är liksom höjdpunkten tycker jag.
    Ha en riktigt skön kväll vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Ja det huset har jag sett många gånger. Det är ett vackert exempel på bra byggnadsverk. Ha det bra !

    SvaraRadera
  12. Det är ju bara så himla vackert att se dessa väl arbetade byggnader..riktiga konstverk i sig!!
    Hoppas du får en fin vecka i majsol vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  13. pampigt hus, verkligen. Kram

    SvaraRadera
  14. Förr skulle alla svenska städer ha sitt ”Stora Hotellet" eller ”Stadshotellet”, men nu har väl väldigt många av dem försvunnit. Intressant i alla fall att man lyckats bevara detta genom att kontorisera det. Bättre det än att riva det. Snygga träd är det utanför med.

    SvaraRadera
  15. Där ser det ut att finnas plats för väldigt många hotellgäster. Funderar på den där skylten med kvartersnamnet "Vett och Vapen" Ett något annorlunda kvartersnamn.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)