måndag 20 maj 2013

Oväntat!

Kollade bloggar jag inte hunnit med i lördags och får se att vännerna 3 M - Mats, Marianne och Molly befann sig bara en mil från oss - i gästhamnen i Norsholm... så vi beslutade oss för att överraska dem :)
De verkade lite förvånade när vi dök upp... men mest glada :)
Det var så trevligt att ses igen och snart satt vi vid bordet och bjöds på gott fika... så trevligt!
3 M borde kanske vara 4 M... bilen kallas Mysan :)
Allt trevligt måste ju få ett slut och eftersom vi inte ville hindra dem längre, så tackade vi för oss och skulle åka hem... då hände det... tänk så fort det kan gå...
Lasse, som har lite svårt att gå skulle vända sig för att gå ut baklänges, snubblar till, ramlar mot Marianne (bara ren tur att hon inte också ramlade)... och duns så ligger han på rygg utanför. Oj så rädd jag blev! Efter att fått vila en stund kunde Lasse med hjälp ta sig upp och vi kunde krama om våra vänner och säga adjö för den här gången och åka hemåt igen. Tur att det inte blev värre, men Lasse är rejält mörbultad så vår planerade tur med husbilen får vänta ett tag...

Tänk så fort det går nu... blommorna avlöser varann i snabb takt - riktigt svårt att hinna med... här några av mina tulpaner...
... den randiga får mig alltid att tänka på polkagriskarameller :)
Har hunnit städa dammen och fått igång pumpen...
... och konstaterat att det är ingen mening att skaffa nya fiskar i år heller!
... det är dyrt att förse snoken med köpt fisk!
Ja nu blommar det för fullt - både vilda och tama blommor :)
Maskrosor är ett riktigt ogräs... ja, jag vet, men jag gillar dem ändå :)
Vackra tycker jag!
Löjtnantshjärtan har jag gott om - de dyker upp överallt... fina!
Brokbladig skräppa heter den här med röda bladnerver... ett odlat ogräs som går att äta... och tänk... nu blommar smultronen också :)
Nu behöver jag hjälp! Vad är detta?
Vet att jag planterat en planta här för ganska många år sedan... och det här är första gången den blommar. Har funderat i flera dagar men kan inte komma på vad den heter. Någon som vet?
Vädret växlar snabbt - sol och sommarvarmt ena dagen... regn och lite svalare nästa... men så är ju den svenska sommaren.
Göken gal i alla väderstreck och tornseglarnas skrik hörs åter högt däruppe...  visst är det väl sommar då?!

Ha det gott!

25 kommentarer:

  1. Vad glada 3M måste ha blivit när ni dök upp! Stackare som föll, hoppas det känns bättre för honom idag!
    Det var en fin blomma du inte vet namnet på! Det vet inte jag heller. Men maskros vet jag och jag håller med! De är fina!

    SvaraRadera
  2. Härlig träff med 3M,de är jättetrevliga !!
    Det vet vi efter förra sommarens träff...
    Fina blommor du förser oss med oxå !!!

    Tur att Lasse klara sig bra ändå då,lätt gjort
    att ramla då man ska ut !!!

    Ha det gott....kram

    SvaraRadera
  3. skönt att det gick bra med Lasse
    ja,inte kan du hålla på att mata snoken bättre att den letar upp möss i stället och gör lite nytta på så vis
    mycket vackert som blommar hos dej
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. Så kul att överraska vänner!

    Lasse får trösta sig med att det kunde varit värre!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja du...fort kan det gå...både på ena och andra viset!! Vilken tur i oturen att det inte blev värre med Lasse, det hade ju kunnat gått riktigt illa. Får hoppas han repar sej snabbt så ni kommer iväg igen...lite avundsjuk är jag allt på er som redan varit ute på vägarna en hel del. Vi får spara oss till Gotland tror jag...första veckan i juni, och det är ju snart...så då kommer vi snabbt in på nästa etapp hur fort det går!! För ute i naturen riktigt det rusar fram nu, man hinner inte med alls längre tycker jag. Varje skogspromenad jag tar med Zambo så har det hänt massor, han börjar nog bli trött på matte som hela tiden stannar upp och bara står där och säger...åååhhh...med hänförd blick.
    Jaha...så snoken gick miste om sin buffé i år...man får hoppas han skaffar sej nya jaktmarker så ni så småningom kan ha fiskar igen.
    Vackert är det vännen, och roligt vore det om vi fick till en liten fotosafari mina trakter!! Du kan väl fundera på hur du har det framöver!!
    Hälsa Lasse att han ska vara rädd om sej och sköt om dej också!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Så kul med oväntade möten. Ibland är oturen verkligen framme, hoppas Lasse inte har allt för ont. Blomman, kan det vara en Anemon av något slag, jag tycker den påminner om en sådan.
    Visst är det en härlig tulpantid nu, ja förresten alla vårblommor som nu slår ut. Ha det gott.

    SvaraRadera
  7. Kära goa vänner, det var tråkigt att ett glatt ögonblick plötsligt fick ett moln över sig när Lasse föll, men tror vi hade tur i oturen ändå och att Marianne var en liten airbag som Lasse sa. Nu håller vi tummarna att allt blir bra så ni kan komna iväg på er trip som ni hade tänkt er. Men fint därhemma har ni och säg till snoken att han får faktiskt skaffa egen mat, sorkar och sånt. Hår väl n att ha en snok i trädgården men annars är vi inga stora fan av ormar. Vad den där söta blomman heter har vi ingen aning om, men den kan du säkert hitta i någon Faunabok. Ha det så bra och vi hörs om hur det utvecklar sig med Lasse. Stora kramar från oss alla, OK då 4 M-en.

    SvaraRadera
  8. Så härligt med möten. Jag har varit dålig bloggläsare senaste veckan, så jag missade att 3M var i trakterna. Tur att det inte blev värre för Lasse. Mörbultning kan vara nog. Som vanligt fina bilder från Vånga. Polkagristulpanen gillar jag! Krya-på-dig hälsning till Lasse! Kramar

    SvaraRadera
  9. Kul med överraskningar..Det är inte varje dag gubben i lådan poppar upp..haha! Tråkigt med guben din..hoppas han inte är alltför blåslagen och repar sig fort...så ni kan ge er ut igen..*ler*
    Nämen..hade jag inte en aaaning om..att snokar snor fisk i dammar..Jamen då förstår jag att du väljer att inte ha fisk. Kanske ska skaffa en igelkott som håller undan snoken..hehe!
    Blomman har jag inte ena aaaaning om..men det var väldans fin.
    Ha en härlig vecka och sköt om dig!!
    kraam

    SvaraRadera
  10. Tur i oturen... Jösses, det hade ju kunnat sluta riktigt galet för maken din! Ta hand om honom :)

    SvaraRadera
  11. Tänk vad fort det kan gå... Tur att han inte bröt något!
    Fort går det ute också! Känner knappt igen trädgården efter att ha varit borta i helgen.... ;)
    Ha det fint bland alla vackra blommor!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Oj, vilken tur att det gick som det gick, ibland går det så fort när det går galet, så att säga. Skönt att det inte blev några skador.

    Vilken fin damm ni har, jättehärligt ser det ut med vattnet som porlar.

    Jag har inte en aning om vad det kan vara för en fin blomma du har, den ser väldigt snygg ut! Tulpanerna också!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Jag frös först till, när jag läste vad du skriver, stackars Lasse. Men inget ont utan att det har något gott med sig trots allt. Ni får glädja er åt den goda vänskapen med vännerna 3 M. En sommarkram från oss.

    SvaraRadera
  14. Så härligt att överraska vänner, vilken tur att det inte gick värre. Kram

    SvaraRadera
  15. Usch ja! En olycka kan komma blixtsnabbt. Tur att det inte blev värre.
    Löjtnantshjärtan är jag svag för. Maskrosor är vackra på en äng men vill inte ha dem i gräsmattan på hemmaplan. Jag tycker att snoken kan flytta så ni kan ha fiskar.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Vad vackra blombilder. Har ni snok i trädgården? Är själv i Skåne för tillfället. Återkommer senare.

    SvaraRadera
  17. Men vilken tur att Lasse inte skadade sig illa när han vurpade. Ja tänk så snabbt det kan gå. Så fina blombilder och vilken fin damm ni har. Behövs inga fiskar den är fin ändå.

    Ha en fin vecka.

    Kram karin

    SvaraRadera
  18. Att överraska och att bli överraskad det är kul det,
    bara man inte står i sjävla 'mässingen', hi hi.

    Urläcker tulpan som ser ut att vara gjord i Gränna.
    Våra rådjur älskar oxå tulpaner därför har vi inga egna
    att njuta av, men tack för fina bilder av dem.

    Tur i oturen att det gick som det gjorde för guben din.
    Våra vänner har husbil, de var ute på 'tur' i mars månad
    det var isgata när de klev ur. Han var mkt försiktig hade även bråddar på sig men ändå hände en frivolt, han låg
    avsvimmad några minuter hade slagit i bakhuvudet. När han
    äntligen kvicknar till och får hjälp upp av frun då händer det igen efter flera steg slår han i axeln i backen,det blir
    svårare att få upp honom eftersom han har mkt ont. Som tur
    kan även hon köra husbil, han jämrar sig i 4 mil hem,
    mår illa kräks men vill ej till läkaren. Tjuriga gubbar är
    inte roliga sa frun, en vecka låg han i sängen mörbulltad o
    säkert hjärnskakning oxå. Hon trodde han dog på fläcken när han låg där på marken och bara stirrar med tom blick,inte förrän de var hemma kom chocken hon darrade som ett asplöv.
    Men under veckan hade hon ändå kontakt med en läkare hur han
    mådde m.m. Eferåt sa han att: vad ska gammla gubbar ute och göra när det är halt,frun höll med för det var hans vilja.

    Ja så kan det gå,det slutade ju bra men han var riktigt kass

    Nu när det är sommar kan man väl inte hallka men fastna kan
    man göra.

    Kram o må väl bägge/ Eva

    SvaraRadera
  19. Uch o fy, stackars Lasse, tur de gick bra. Otäckt sånt där. Hu jedamej. Trevligt att träffa bloggvänner, o extra trevligt att du har husbilsbloggvänner :)

    Kramiz

    SvaraRadera
  20. Det ser ut att vara en rejält stor damm. Har du verkligen snok inne i din trädgård? Bara jag tänker på det så får jag gåshud. Är paniskt rädd för allt slingrande...utom växter, såklart. Ha det gott.

    SvaraRadera
  21. Är det något jag är glömsk på så är det just blomnamn så jag kan inte hjälpa dig tyvärr..
    Vilken tur att det inte gick värre för din Lasse..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  22. Ajaj vilken otur! Stackars man vad ont han måste ha, o ni som ville så väl och träffa vännerna!
    Hoppas han piggar på sig snart.
    Har du testat att göra maskrosvin, det har jag. Men, jag tyckte inte det var värt besväret, så himla märkvärdigt gott var det inte även om det var drickbart. Bara att sitta och rycka tussarna efter att man plockat en hiskelig massa blommor tog ju en lång tid, sedan skulle det dessutom lagras ett år..
    Nä, då finns nog andra godare och snabbare drycker att ägna sin tid åt.
    Kram

    SvaraRadera
  23. Kul att göra vänner överraskade med oväntat besök, fast mindre kul med Lasse som föll så illa, skönt att inget blev brutet i alla fall, Du får vårda honom väl.
    När jag ser allt som hänt i naturen så fattar jag ingenting, är ju trots vädret full sommar egentligen;)

    SvaraRadera
  24. usch då:-(...det lät obehagligt...tur! att det inte blev än värre. men man blir verkligen skraj när det händer när man minst anar det:-/
    du får hälsa så varmt till din lasse
    kram anna

    SvaraRadera
  25. Hej!
    Din vita växt är ett vitt fotblad. Googla får du se.
    Jag letade efter namnet på den brokiga skräppan när jag hamnade hos dig!
    Du vet inte vad den heter på latin? Om det är en namnsort eller så?

    /Lillianna

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)