onsdag 22 maj 2013

Jag såg något i ögonvrån... men vad var det?


Var tvungen att backa tillbaka... jo det var vad jag tyckte... ett par rosa klövar och en mörk, nästan blåaktig mule...
Satt och tittade en stund, inget hände... kvigan låg på sidan och verkade väldigt trött...
Gick ur bilen väntade lite till... hon hade värkar men det såg ut som att det inte hände något...
Ingen hemma på gården, så jag ringde Camilla och berättade...
... och det slutade med att vi bestämde att jag skulle försöka att dra ut kalven. 
Och tänk... det gick bra!
Inte var dag man får agera barnmorska :)
Det blev en liten tjurunge :)
Här ungefär 15 minuter gammal... såå söt!

Den här lilla filmen tog jag ca 30 minuter efter födelsen.

Ibland är livet bara helt underbart... kanske hade det gått bra utan min hjälp, men det får vi aldrig veta :)

Ha det gott!

34 kommentarer:

  1. Vilken upplevelse! Så söt den är, "din" lilla kalv!

    SvaraRadera
  2. Vilken rar historia och kalv!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Så spännande att vara med om något sådant! Vilken tur att det slutade lyckligt. Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt att få vara med om denna upplevelse!!! Så söta de är mor och son.

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart inlägg. Så söt den lilla är.
    Sådan tur du hade som kom förbi precis och att du hade kameran med dig.
    Kossorna är duktiga att få fram sina kalvar, men ibland hakar det sig, så det kanske var tur att du var där.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Oh så underbart. Vad söt han är. Oh kämpar gladerligen för att komma upp på benen. vilket upplevelse att få agera barnmorska åt en kalv ❤
    Dagen höjdpunkt.

    Kramiz

    SvaraRadera
  7. Oh jag blir ju alldeles tårögd när jag ser på filmen, liten bambi på hal is liknar den, vinglig på benen..,.
    Vad snällt av dig att hjälpa till, har du pratat med bonden?
    Jag minns för några år sedan då vi flyttat ut till ett torp på vischan, jag hade gått in i väggen med buller och bång och behövde lugn och ro o vila upp mig. Grannen var köttbonde. En dag skulle dom åka iväg och bad oss titta till djuren i ladugården. Det gjorde vi och det visade sig att en kossa fått en kalv och kalven hade traskat iväg så långt att inte kossan kunde komma efter! Hon nådde inte fram, så min man lyfte upp kalven och bar den till kon som genast började amma sin lilla kalv.
    Visst är det underbart med nytt liv!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar upplevelse! Måste vara bland det bästa man kan göra, att hjälpa ett nytt liv till världen. Jag såg aldrig några kalvar födas, även om jag är född på en bondgård. Men mina föräldrar hjälpte ju kossorna ibland, det fick vi höra efteråt när allt hade löst sig.
    Du är en riktig hjälte!

    SvaraRadera
  9. Vad gulligt! Du får skriva upp din nya titel på visitkortet.

    SvaraRadera
  10. Oj, vad sött!!! Vilken tur att ni varm där! Vilken upplevelse!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Oh, oh, oh, så sött, så jättegulliga bilder och vilken fin film, jag är vansinnigt imponerad av både dig och kon och den lilla kalven! Så söt, jag tror det kommer att få ett fint liv med en så bra start. Tänk, jag tror att det blev extra bra när du hjälpte till!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Oj, vilken upplevelse, så spännande. Bra jobbat kära barnmorska :)

    SvaraRadera
  13. Det var duktigt agerat, knappast att jag skulle gett mig på det, trots att jag hjälp många kalvar till världen som ung bondpojk. Kram.

    SvaraRadera
  14. Hej! Nu kan du läsa något för djä**igt på min blogg. Ha det bra !

    SvaraRadera
  15. Så underbart!!! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig historia du berättar. Tänk vilken modersinstinkt djuren besitter. Tur att du var där och modigt av dig.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  17. Lyckos dig som fick va med om denna födelse...tycker du kan känna dig lite stolt. Helt ljuvlig film...så söt.
    Ha de fint/kramen

    SvaraRadera
  18. Det där gjorde ni bra, Mamma Mu och Du ;-)
    / maria

    SvaraRadera
  19. Va duktig du är, underbart att hjälpa ett nytt liv till världen
    Ha det bra

    SvaraRadera
  20. Vilken upplevelse!
    Jättekul med filmen,det är verkligen hur livet är....
    Tack och kram.

    SvaraRadera
  21. Men åhhhh...det där går rakt in i hjärtat...!! Djurvän som jag är...och kalvar...hur söta är inte dom?? Tur att du såg och sen stannade till, hur hade det annars gått för stackars mamma Mu?? När jag var liten hade vi djur, och det var en alldeles speciell känsla när man kom ut till ladugården och det fanns en nyfödd kalv som stapplade omkring.
    Väldigt gråkall torsdag vi har, bara +8 just nu. Zambo tvärnitade när jag kom hem från jobbet och vi skulle ta den sedvanliga kisserundan...men efter lite lock och pock följde han med, men så fort "det" var klart drog han hemåt igen...Så nu har jag t.o.m. tänt en brasa så stackarn ska torka upp lite fortare...
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  22. Vilken otrolig upplevelse Du fick vara med om, tror inte det hade gått så bra om Du inte varit där och hjälpt till, synd att det blev en "tjurunge", annars kunde den fått hetat "Anki";)
    Precis som Du skriver så kan man göra så mycket åt vädret, och även om många andra turister ofta tyskar nästan sett vinterklädda ut så har vi till största delen gått i shorts och kanske haft någon tunn vindjacka, är det semester så är det;)
    Väldigt trevligt land Portugal, så vänliga och trevliga människor, god mat och goda viner, otroligt fina stränder att promenera på, tänkte på Dej när vi var på en strand och det stod "bobilar" med "nosen" ut mot stranden, det var så underbar utsikt, kommer nog en bild på det!
    Får spana lite mer på Din blogg under helgen, livet har återvänt lite plötsligt, undrar just nu varför jag lovat jobba imorgon;)
    Kram

    SvaraRadera
  23. Men du är ju helt otrolig, dra ut kalven!!! Snacka om civilkurage:)
    Ha en fin helg tuffing.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  24. Grattis till mästerdådet.
    Vilken bragd och så glad som mamman måste ha blivit som fick lite hjälp.Underbart!!!!
    Jättegullig filmsnutt fina bilder.
    Du kanske skulle vicka som veterinär.
    Kramizzz mysig helg

    SvaraRadera
  25. Tänk att du precis kom då, det tackar nog ko-mamman för.
    Du måste har varit med om detta innan förstår jag,
    att agera barnmorska. Tyvärr har jag aldrig fått uppleva
    detta 'live', konstigt va, min dotter Marias man Johan är ju
    bonde, där händer ju födslar ofta. Sen har även hon varit med ett fler tal ggr så klart.
    Det var bra gjort Anki och tack för en gullig filmsnutt
    med fina bilder på den stollta modern o tjurkalven.

    Ha de så bra, kram/ Eva

    SvaraRadera
  26. Vilken fantastisk upplevelse du fick vara med om bara så där. Bra gjort att agera så snabbt och veta hur man gör. Skulle nog blivit lite nervös och rädd för att inte klara av det. Men det är en historia som man tar med sig och aldrig glömmer. Dessutom hade du sinnesnärvaro att fota det hela också. Bra gjort! Det var så fina bilder, både på detta och förra inlägget, men det har du ju alltid. Krama om Lasse från oss och var försiktig så han inte får mera ont. Kramar till dig också 3 M

    SvaraRadera
  27. Vad rådig du var och vilken stor upplevelse. Det är inte många som upplever en sådan sak - om man inte har det som yrke. Vad tur att du dök upp!!

    SvaraRadera
  28. Tack snälla du för detta underbara Du visade. Vilken nöjd
    komamma och herregud så söt kalven är.
    Vill bara berätta på Söndag är jag bjuden till min Dotter
    på mors dag. Då skall vi köra igenom så jag själv kan
    förminska mina foton.
    Tack för Dina rar kommentarer hos mig.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  29. Jag finner inte ord.... Känner bara en enorm värme och kärlek ♥♥ Tack för att du delat med dig!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  30. Men vilken liten sötnos! :)

    SvaraRadera
  31. Oh vilken fin upplevelse!!! Så söt..och vad duktigt av dig..du kloka kvinna..har så mkt att och vet så mkt..
    Önskar dig en fin helg och tack för den goa kommentaren hos mig vännen Kram Karina

    SvaraRadera
  32. Så spännande :) det är ju så underbart att se liv födas fram Kram Suss

    SvaraRadera
  33. Vilken underbar liten film du visar oss!
    Hoppas att Lasse kryar på sig!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  34. men herregud...åhh anki...vad underbart<3 det knöt sig riktigt i halsen på mig när jag såg filmen..det är ju så ljuvligt..jag blir så varm inombords<3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)