onsdag 29 maj 2013

100 hus... hus nr 23

Norrköpings Stadshus, byggt 1802.
Byggherre var Stadshusbolaget och byggmästare var Casper Seurling.
Huset är byggt i timmer - från början oljemålat - sedan 1848 är fasaden slätputsad.

På samma gata, Hotellgatan och granne med Stora hotellet ligger det gamla Stadshuset... 
Det gamla stadshuset ser ganska oansenligt ut bredvid "Storan"...
Hörnet Bråddgatan...
Stadshuset till vänster, Stora hotellet till höger och i mitten, bakom Carl XIV Johan, en skymt av Stadsteatern...
Ganska slitet... behöver en liten ansiktslyftning...
Ett hus med historia... har under en tid fungerat som epidemisjukhus och som postkontor. Här har funnits arbetsstugor och barnträdgård...
Huset förlorade sin Stadshusvärdighet när nya Rådhuset invigdes 1910.
Idag används det fortfarande vid olika festligheter - både kommunala och privata.
Byggnadsminne 1978. 

7 kommentarer:

  1. Väcker minnen!

    Har varit där på Julbord några gånger!

    Då var det stor gala och fest under ABF; s storhetstid!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket ståtligt gammalt stadshus ni har i Norrköping. Vårt moderna stadshus stod färdigt 1982 och ser helt annorlunda ut. Ska visa det så småningom.

    SvaraRadera
  3. Jaha ja...det är inte bara vi kvinnfolk som vid närmare åsyn kan behöva en ansiktslyftning...!! Nu pratar jag för mej själv, och kanske drottningen då...som redan har gjort en vad det verkar som!! Synd att det ofta inte finns pengar, och kanske inte intresse heller, att underhålla gamla byggnader, som har ett historiskt värde också. Tycker det är så vackert med gamla hus...
    Här packas det nu för fullt, eller förbereds. Kommer att bli en upplevelse att åka djursalong, och säkert för ev medpassagerare också!! Han är ju en liten uppviglare och slyngel, vår fyrbente...Ska bli skönt att komma iväg, det är tufft nu på jobbet med alla som ska skolas in för sommaren, som hoppar av efter några dagar för att de inte tycker det är vad de trodde att jobba med gamla, och sen kommer nya som ska skolas in...plus att man har en elev som kanske inte har det rätta intresset...suck.
    Nu hoppas jag att vi kan pricka in någon dag sen, när jag har min semester, tror inte jag har ett blad antecknat på de tre veckorna!!
    Ha det så gott vännen, hälsa Lasse och sköt om er (gud, det lät som jag skulle emigrera över Atlanten...)!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Ännu några fina husbilder.
    I tantverket fanns keramik, tovade supergulliga hattar, fina kort, smycken mm. Hantverk gjort av tanter=Tantverk. Fyndigt, som jag lagt på minnet. Jag tog en massa kort på det också, men det blev mycket bilder ändå. Men de kanske passar en annan gång.

    SvaraRadera
  5. Ett ganska modest litet stadshus, men fint. Kanske var inte stan så stor när det byggdes, så det är anpassat efter den tidens behov och inget skrytbygge. Kanske säger det något att hotellet intill blev större; kanske var det därinne, på hotellet alltså, de viktiga besluten verkligen fattades. :-)
    På tal om hotell i Malmö så finns det ju några som ligger vid torg, men kanske var det här du bodde:
    http://jahhollis.blogspot.se/2013/01/hundra-hus-2013-nr-2-hotell-kramer-i.html

    SvaraRadera
  6. Det här med husen är en väldigt trevlig idé. Man får reda på saker om byggnader som man inte hade en aning om. Dessutom att det finns så många fina hus som man aldrig tänkt på heller. Får ett helt nytt perspektiv från alla håll. Bra jobbat! Kramar 3 M

    SvaraRadera
  7. Har ju läst om hur många miljoner som krävs för renovering av kommunens fastigheter, och här torde väl då ett visst behov finnas!
    Stadshuset är vackert, men konstigt så tycker jag inte att jag tänker på det som Stadshus när jag går förbi, men det beror väl på att det är Rådhuset som dominerar det mesta som sker i kommunal regi, och så har ju aldrig varit bjuden på någon fest i Stadshuset heller;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)