lördag 1 december 2012

Redan...!

Förstår inte hur det gick till, men det är redan december... årets sista månad...
 1:a advent i morgon och alltså dags att ta reda på ljusstakarna... alltid lika spännande att se om de fungerar :)
Ljusslingorna som skulle ha kommit upp i rosenspaljén, ja de får nog vänta till dess det blir mildväder igen... eller... njae, får se hur det blir med det...
Växlande väder...
Så här såg det ut för en vecka sedan...
solens strålar letar sig fram mellan trädens grenar...
... och så i tisdags... regn, regn och mera regn
översvämning vid växthuset...
onsdag... då kom den första snön... 
och det blev översvämning på vår väg...
Vi har inte fått så mycket snö... än...
men några centimeter räcker för att göra det lite ljusare :)
Jo... jag hade ju tänkt leta reda på adventsljusstakarna och sätta upp dem i dag, men det blev andra planer när Calle ringde och sa att Casper ville åka till farmor... vem kan säga nej då... inte jag i alla fall :)
Nu blev det så att jag hämtade honom istället... skulle ändå åka och handla och så skulle jag till Orga kvarn där det var julmarknad idag.
Hittade ett stämningsfullt fönster... - inte röra, sa jag...
... men en liten hand smög in från höger :)
 Lite besviken blev jag... nu är det ju i och för sig några år sedan jag besökte deras julmarknad, men... den var bättre förr (förlåt Inger)...
I alla fall så hade de extrapris på solrosfrön, så det blev ett par säckar till mina hungriga gäster :)
Utanför kvarnen finns ett vattenfall...

mycket vatten, sa Casper :)
Vi tog fram pulkan för vinterns första åk...

En liten tröst till alla som tycker att det är vääldigt långt till våren... om bara tre, fyra månader är det dags :)
Sov du lilla videung, än så är det vinter...
redan redo... (bilden tagen förra veckan)
Ha det gott
och
njut av en skön 1:a advent!


17 kommentarer:

  1. Fina bilder! Den enda fördelen med snön som nu även kommit ner till oss i Nabben är att det blir ljusare ute. Dessutom är det ju bara drygt tjugo dagar tills dagarna blir längre, härligt! 3M

    SvaraRadera
  2. hej anki<3

    ni bor väldigt mysigt anki<3 och nu får vi även se det i vinterskrud..vackert<<3

    jajjamän:-) idag åkte julpyntet upp även i denna stuga, å imorgon ska jag å ängela göra snögubbar å lyktor å massa skoj:-) man har ju allt barnet kvar i sig;)
    hur va det nu..lille casper fyller år snart nu va? barnen är de värdefullaste vi har<3 ..så genuina och äkta<3...och orörda...<3
    varm kram

    SvaraRadera
  3. Ja snart vänder det, blir ljusare och förhoppningsvis ska det väl också bli varmare vad det lider. Ha en fin 1:a advent. Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Här är det -10 Grader och klart väder va 5 cm snö. Trevlig Advent !

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig bildmix det blev om naturens skiftningar. Ni verkar ha det minst sagt rofyllt i er röda stuga. Njut av adventstiden.

    SvaraRadera
  6. Vi har fått ett par decimeter snö!

    Vackert men jobbigt!

    Tiden går, skönt att november passerade ganska fort!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Så mysigt...och så fina bilder!! Väldigt varierande väder på så kort tid som en vecka, och inte kan man välja heller...Saknar solen idag, som de lovade, men kylan...den kom!! Har varit en kort sväng till skogen, men alldeles för kallt för min sega kropp.
    Tycker om din optimistiska tråd i bloggen...snart är det vår!! Gud va jag längtar dit...
    Om du bodde närmare...så skulle jag släpa med dej upp på Örebros gator en kväll...julbelysning är otroligt vacker i år i centrum, väl värt ett besök.
    Ha nu en fortsatt riktigt skön första advent!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Du har då i sanning roat dig i helgen! Både julmarknad och pulkaåkning! Vädret har varit likadant här; sol, regn och nu snö. Hoppas att vintern blir kort och inte så kall. Jag gillar inte elräkningarna! Även att vi eldar så går det ström, man är ju inte hemma på dagarna...
    Ha en fortsatt fin adventskväll!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  9. Man upphör aldrig att förundras, att våren ligger i startgroparna och är förberedd, och detta mitt i smällkalla vintern.
    Njut av den mysiga adventstiden!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  10. Du har verkligen gjort din blogg fin. Även utanför bilderna, som är fina som vanligt. Du är verkligen duktig på det.
    Om man ändrar bakgrundsfärgen, blir det tydligen den färgen på äldre inlägg också!
    Vi har gott om snö för både pulka o skidor. Inget av det har dock kommit fram.

    SvaraRadera
  11. Så bra - nu kunde jag kommentera igen:)
    Ja nu har vintern kommit även till Småland, så där kallt hade vi i natt men nu på dagen har de krymt till -6 (när jag kollade sist) solen kom fram med, men just nu har den gömt sig en stund.

    Härliga bilder du visar...vattenfallet...vatten är underbart man kan stå o titta hur länge som helst, vi har ju många fall o brusar i Emån.

    Kramiz

    SvaraRadera
  12. Vinter i Blekinge också, inte så ofta som det händer.
    Men jag längtar också redan till våren...
    Ha det gott :)
    Anneli

    SvaraRadera
  13. Visst är det mysigt med de små och den lilla handen gör hela bilen. Har idag haft min lille Casper här då varken mamma eller pappa hade möjlighet att vara hemma hos den lille febersjuka.

    Tror visst vi är ensamma om att inte fått snö än men om man ska tro på väderrapporterna så kommer det inatt.

    ha det fortsatt gott!

    SvaraRadera
  14. Ja jag läste hos Maria att hon hade köpt tre säckar med solrosfrön hon också.
    Jag säger som du att det var bättre förr men jag tror att vi är så mättade nu av allt så det blir inte det där mysiga som det var förr.
    De börjar så tidigt i affärerna så julmarknaderna kommer på efterkälken.Jag tyckte att fikabordet så väldigt gott ut där ni var.
    jag har bakat saffransbullar idag med en massa gott i De blev kanon.Köttbullar blev det också så nu är det klart.Skönt
    Ha det toppen i snön.
    Vi får gå med förstorningsglas för att se den lilla som har kommit här.
    Kramizzzzzzzzzz

    SvaraRadera
  15. Vad är väl första adevent i jämförelse med ett barnbarnsbesök? Absolut ingenting! Jag gillar verkligen dina tröstande bilder på slutet eftersom jag inte är någon vintermänniska. Kram

    SvaraRadera
  16. Vilka fina bilder och härligt ljus i dem. :)
    Jag känner lite som du att november, som jag tycker är en lång och mörk månad, ändå bara "swischade" iväg och plötsligt var det vinter och julstämning.
    Härligt :)
    Snö i lagom mängd, det är fint och ljusar upp så här års
    Så fint för söta Casper att ta fram pulkan, alltid lika roligt och mysigt. Våra hundar vill inte gå in nu, att buss i mjuk och nyfallen snö, det är kul det när man är vovve...hi..hi..
    Ja det var en fin bild på videt :) det ger hopp och framtidstro om varmare och ljusare tider. :)
    Önskar dig en fin dag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  17. Nu vill man mata fåglarna..småfåglar är det sötaste jag vet..tänk att få sitta och kika på dem genom fönstret, och bedöma art, om de är ovanliga--Tur du köpte solrosfrön..allt annat har du kanske redan??
    Tror jag ska trampa på lite bröd så jag kan ställa ut sopskyffeln på balkongen igen ;-) Jag har några söta talgoxar som gärna hälsar på här på femte våningen..
    Kram och go' tisdag till dig min vän//Karina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)