måndag 31 december 2012

Året 2012...

... är nästan slut... och jag förstår inte hur det gick till, men fort gick det :)
Nyårsafton... 2012 års allra sista dag... dags att summera...

Vi visste ju att vår arbetsplats, ArkivData skulle läggas ner och den 31 januari blev sista dagen för våra deltagare och så i mitten av februari då fick jag ett val... jag fick en knapp vecka på mig att bestämma mig...
och trots att jag förlorar ganska mycket ekonomiskt, så... ja, jag valde avtalspension... känner att friheten är viktigare - åren går fort och man blir ju inte yngre
Sista dagarna på jobbet...
gott om parkeringsplatser, tomma korridorer och arbetsrum.. alla scannrarna klara för avhämtning av Stadsmuséet och Stadsarkivet
Min sista arbetsdag blev den 24 februari...
Jag bjöd på smörgåstårta och stämplade ut på "Kom och Gå" - datorn för sista gången...
Arbetskamraten Glenns groda, dr. G. Roda klar för hemresa. Kvar i fönstret står en bortglömd krukväxt. Bortglömd och ratad... hm... ungefär som personalen...
Så semester fram till 1 april då jag blev pensionär... och jag har inte ångrat mig :)
Så kom då våren också - härligt!
vårblommor, som tussilago, hassel och krokus, nektarsökande bin och en gråsparv som njuter av vårsolen...
Slut på vintervilan...
... hemma igen :)
Dags för besiktning..

Och våren fortsätter...
... med framvagnsinställning och mer vårblommor...
Saker och ting blir inte alltid som man tänkt... vi hade planerat för att komma igång tidigt med husbilsåkandet, men... så blev det nu inte...

Inom loppet av fyra veckor så opererades Lasse tre gånger på kärlkirurgen i Linköping... och efter det blev det sammanlagt 36 besök och såromläggningar på lasarettet i Finspång. I början två gånger per vecka och sedan en gång i veckan... så... ja, som ni förstår blev det inte några långresor.
Inte några långresor, men många trevliga turer blev det :)
För er som inte redan läst... och som är intresserade, så finns länkar till  några av våra turer...
och
 jodå det blir några delar till - har bara inte hunnit med...
Vi har ju varit i Värmland, en snabbtur till Norge, Fyrudden, Mem... och en hel massa andra platser... men som sagt det kommer så småningom :)


Vi har sett mycket och träffat massor med trevliga människor... och tänk så mycket trevliga kontakter man får som husbilsåkare och inte minst genom bloggandet!
Och så trevligt det är när man sen kan träffas "på riktigt", 
Åh vilken trevlig dag det blev :)
... och så mötet i Örebro med några andra kära bloggvänner... - en kanondag det också...
med besök i Wadköping :)
Och så vännerna Ingela och Leif som vi träffade i Ydrefors i somras  :) 
De bor inte så långt från oss och vi har träffats en gång och ska ses snart igen och däremellan har vi lite kontakt med mail...
... ett par av deras söta pudelvalpar, som var med på campingen...
Andra händelser under året...
 barnbarnet Ludvig döptes i Kimstad kyrka...



Ludvigs 1 - årsdag...

och Casper fyllde 3...

På det stora hela så har det varit ett bra år för oss...
Många trevliga stunder med barn och barnbarn och med nya och gamla vänner. 
Det sägs att denna sommar varit en av de regnigaste på många, många år... men... jag måste säga att vi har haft en väldig tur med vädret.
Där vi var... där sken solen - hela sommaren :)

Nu är året till ända och från i morgon börjar vi om på ett alldeles nytt år :)
Önskar er alla ett...


22 kommentarer:

  1. Trevligt årsbokslut!!!!

    Önskar er ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hade nog oxå valt pensionen..jobbet är inte allt..inte pengarna heller även om de betyder mycket. Men viktigare är livskvalitet. GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
  3. Vad trevligt med lite återblickar och som vanligt, fina bilder. Kan också hålla med om att både husbilslivet och bloggandet har gett många trevliga bekanskaper och vänner.
    Kramar och en önskan om God Fortsättning.

    SvaraRadera
  4. Det var ju tur för oss att du valde pensionen, så ni var hemma bör vi kom och hade den mest underbara dag tillsammans. Vi kommer med 100 % säkerhet att göra det många flera gånger, det vet vi. Nu ska ni ju dessutom sätta Timmernabben bland era besöksadresser. Vilken härlig sammanfattning du gjort, det var underbart att läsa och tt återupplev med dina bilder. Minnen är underbart och dem skall man vårda djupt inne i sitt hjärta. Det är viktigt och gör att när man tänker på dem så blir man glad. Ha en skön nyårsafton och ett gott 2013. Stora nyårskramar från oss alla tre till er båda. 3 M

    SvaraRadera
  5. Du ønskes et rigtig godt nytår og sikke dejlige billeder i dit Tilbageblik :-)
    Kram Tina

    SvaraRadera
  6. Gott slut och ett Gott Nytt År till dig och de dina <3

    SvaraRadera
  7. Oj vilket collage du gjort över ett helt år. Mycket av vemod, men så mycket mera av förnöjsamhet och tillfredsställelse. Det är helt klart en sak att vara anställd, få möjligheten att sluta arbeta, vilket jag säkert också skulle ha gjort.

    Själv tittar jag aldrig i lönekuvertet, Birgitta sköter och pysslar om allt när det gäller ekonomi. Jag har kanske något av en livsstil i mig, att jobba vidare. När sedan flera familjer med barn är knutna till jobbet blir det säkert annorlunda.

    Det känns så skönt att läsa det du skriver, anpassning till en situation som oväntat uppstår, och bara njuta av livet som det är. Själv skulle jag nog bli lite rastlös att sluta jobba "redan". Vi önskar dig allt gott på det nya året. Kram från oss i Aneby.

    SvaraRadera
  8. Underbart inlägg, med bilder och allt...och jag kände att jag nog var med på ett litet hörn också...***skrattar***. Och när man summerar så här... inte var 2012 så pjåkigt ändå, när det gäller vädret...däremot era turer till sjukhus och vårdcentral, det kunde man ju ha varit utan...men man råder inte över sådant. Och ett klokt val hann du med, ja du har gjort fler kloka val förstås under året, men jag tänker på jobbet. skulle ha resonerat likadant, man lever bara en gång, och då ska man göra det ordentligt. Har man bara så man klara sej, ja då är man rik ändå.
    snart är det vår, jo men jag känner det extra mycket idag...och då du, då ska vi ut på en liten turné, i dina trakter dessutom!!
    Önskar dej ett bra slut på 2012 och ett riktigt Gott Nytt 2013!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Ett år går fort o får ett stort innehåll men mycket saker på gott och ont. Att förlora sitt jobb är ingen vacker saga men kan man som du välja o därefter endå klara sig ekonomiskt är de ju guld.
    Gott slut kära du och ett Riktigt Gott Nytt År.

    Kramiz

    SvaraRadera
  10. Bara inne på en snabbvisit, men fastnade direkt för din nya header, som jag måste kommentera! Headern är otroligt fin, med mycket härliga bilder. Headern är DU/NI i ett nötskal!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Halloj!
    Ett GOTT NYTT 2013 till dig/er.
    Hoppas att ni får ett fint avslut på året och en bra start. Vi kanske ses under 2013 :)

    Kramar

    SvaraRadera
  12. Önskar dig ett fint och lyckosamt Nytt År 2013!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  13. En mycket trevlig sammanfattning av året med fina bilder. Jag har varit pensionär i två år och hade jag vetat att jag skulle trivas så bra med det så hade jag slutat långt tidigare. Jag önskar dig en trevlig nyårsafton och ett Gott Nytt År. Kram

    SvaraRadera
  14. Roligt att följa årets händelser hos er. En del visste jag och en del inte. Otroliga bilder. När man fotograferar löven i stuprännan och tom med kan få det att se fint ut, då är man duktig.
    Vi har tre barnbarn som är 11, 3 o knappt ett år gamla.
    Men snön är så gott som borta, men i skogen finns tillräckligt om man gillar att åka skidor.
    Önskar dig ett gott nytt år och hoppas vi kan följa våra liv med datorns hjälp. Kul med nyckelpigan!

    SvaraRadera
  15. Härlig och possitiv årskavalkad du bjuder på.
    Önskar dig och din familg ett RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  16. Som vanligt helt underbart bokslut och fina bilder.
    Hoppas ni får en fin Nyårsafton och att det nya året
    gör att ni kan resa ändå mer med er husbil !!!

    Vi önskar er ett riktigt Gott Nytt År.

    Kram/Rolle o Carina.

    SvaraRadera
  17. Kul att läsa din årskavalkad i bild och text! Önskar er en fin nyårsafton och ett Gott Nytt År!

    Elisabet

    SvaraRadera
  18. Gott Nytt År!
    önskar Maria & Håkan

    SvaraRadera
  19. Ett riktigt gott nytt år till er också! Alltid lika trevligt att titta in till din blogg, både fina foton och härliga berättelser, så även idag. Kramar ELisabeth och Lennart

    SvaraRadera
  20. Vilken summering av året, både glatt och mindre glatt.
    En ljuspunkt i livet är alltid våra barn och barnbarn.
    Gott Nytt År på dig

    SvaraRadera
  21. Det var fin läsning av året som gått...fina bilder och mest glada livet- upplevelser..skönt att du valde rätt och är nöjd med din avtalspension!! Kan tänka mig att det är en svår väg, men ack så god.
    Trevligt att få träffa dig och möta dina bilder sen på bloggen..vi ser fram emot ett nytt gott 2013..kanske vi bloggisar kommer till NÖRRKÖPING och, du vet de där kameradamerna, dom är så väldigt glada..
    Gott nytt år till dig vännen//Kram Karina
    Underbart att min muspilpekare har blivit en nyckelpiga här hos dig!!!

    SvaraRadera
  22. Ett så´nt trevligt inlägg du skrivit - det var roligt att se vad ni gjort under året och fina bilder.
    Ska gå in och läsa på länkarna om resorna också.
    God fortsättning och varm kram från mig!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)