måndag 17 december 2012

Ändrade planer...

... eller i alla fall ändrade förutsättningar...
men först en bild från lussefirandet på dagis i torsdags. 
Casper ville plötsligt inte gå med i luciatåget utan gick till pappa istället... och snart hade även Ludvig fått nog.

De ändrade planerna då? Jo, vi hade planerat att måla taket i ett av våra rum... ja vi skulle faktiskt tapetsera också och hade tänkt att det skulle vara klart till jul :) Taket hade den yngre av sönerna lovat göra ... färg och tapeter var inhandlade... allt var förberett...
men,
det finns saker man inte styr över... som att man blir sjuk t. ex. 
Men för att ta det från början... något konstigt inträffade vid midnatt mellan torsdag och fredag. Vår klockradio började larma, kl. 00. 00... och jisses vad det tutade och pep! 


Och innan jag kom på vad det var... fick först för mig att det var brandlarmet och hjärtat bultade vilt. Nu var det lyckligtvis inte det utan klockradion... men det konstiga var att larmet inte var på... har aldrig någonsin använts... mystiskt! Vaknade gjorde jag och sen kunde jag inte somna om... då började magen mullra och det blev bråttom - vilken tur att jag var vaken för annars hade jag aldrig hunnit till toaletten! 
För första gången på säkert 40 år hade jag drabbats av magsjuka och det var inte alls kul...
Fredagen tillbringades inomhus... så nära toaletten som möjligt... 
I lördags kändes det bättre, inte helt OK, men bättre och jag vågade mig till affären... då upptäcker jag detta! 
usel bild, men det var inte riktigt ljust och jag är inte riktigt överens med kameran i telefonen 
Trekanten med de gamla granarna är jämnad med marken och bara två lärkträd finns kvar. Känner att tårarna är nära, men vad hjälper det... snyft...

Min allra bästa, säkraste lokal för sillkremlor av den riktigt röda fina sorten är borta!
I övrigt har helgen varit lugn   inte mycket trafik... eller ungefär som vanligt...
en traktor och några ryttare :)
Mildvädret gjorde att jag tog mig till skogen... ner bakom "veboa" och kunde hämta lite granris och äntligen göra min dörrkrans....
... och nu är den klar och på plats :)
Nu är det bara en vecka kvar till julafton - sakta och försiktigt börjar tomtarna krypa fram ur sina gömslen...
Ta det lugnt... stressa inte för mycket med alla "måsten"...

Och till sist... frågan kvarstår... vem larmade?

Ha det gott!


22 kommentarer:

  1. Konstigt det där med radion!

    Vilken fin krans!
    Se nu till att komma i form innan jul!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Anki!
    Inte roligt med magsjuka, men kul att se din blogg. Har missat totalt, även om jag allt som oftast tänker på dig. Här kommer jag att synas allt oftare. Fantastiskt fina bilder och intressant läsning. Vad kan man med begära?

    SvaraRadera
  3. Mystiskt med larmet på radion verkligen !!!
    Tråkigt med magsjuka,men det brukar ju gå över
    på några dagar så krya på sig !!!!
    Synd med skogen som avverkats på dina fina
    svampmarker,men det finns nog fler.
    Dörrkransen var verkligen vacker.

    Ha en fin vecka före Jul.....

    SvaraRadera
  4. Verkligen händelserika dagar...ojojo...magsjuka är det värsta som finns..usch och fy...
    Men barnbarnen är väl för söta!
    Ja det var mystigt och ändå bra att klockan larmade...kanske är det en mystisk "magklocka"..hihi..

    Men så synd med träden och ditt svampställe :(
    förstår att du är ledsen.

    Du är duktig på att göra dörrkransar du!
    Det ser man ju...den var jättefin :)

    Ta det lugnt nu inför sista spurten..min vän .)
    Ha de gott
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Hoppas du har återfått krafterna nu. Fin krans, men vad trist med de fällda träden. Här finns inga måsten, dagarna går ändå väldigt fort. Ha dé!

    SvaraRadera
  6. Låter verkligen underligt med radion, men det var ju tur för dig ändå. Hoppas du känner dig piggare nu. Varför måste träden fällas? Jag gillar din dörrkrans. Kram

    SvaraRadera
  7. Vi vet så lite vad vi har i vår närhet, men det var nog "någon" som ville hjälpa dig som såg till att larmet gick igång. I vårt hus, som vi bott i sedan 1978, har vi haft små oförklarliga händelser allt sedan vi flyttade hit. T o m snickaren som hjälpte oss att renovera gjorde oss uppmärksamma på att det var "något" i huset. Hans verktyg flyttades under natten som han sov över i ett rum där. Jag har aldrig varit rädd, men nyfiken på "vem" det är. Jag har mycket mer att berätta, men det skulle ta för lång tid.
    Synd på träden - vi har råkat ut för detsamma.
    Krya på dej och ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  8. Usch för magsjuka. Även om det går över, så känner man sig verkligen sjuk.
    Knepigt med klockan! Förr trodde man på varsel. Det var kanske ett sådant.
    Mycket fin dörrkrans, så du verkar fungera igen - tack och lov.

    SvaraRadera
  9. Mystiskt med klockradiolarmet. Det var nog någon som tyckte du skulle ha en chans att komma i tid till ett visst ställe, fy för magsjuka.
    Den där lilla skogsremsan hade väl kunnat få stå kvar. Den var ju så fin...
    Jag undviker nog den vägen ett tag, vill inte se eländet.
    Fina bilder på lussefirarna. du hann med någon bild innan pappas dragningskraft blev för stor ;-)
    Ha det gott!
    / maria

    SvaraRadera
  10. Vilken mystik!!!! Varsel eller tur...;) Magsjuka låter inget vidare, hoppas du har piggnat till nu o kan förbereda julen i sakta mak...:)
    Fin dörrkrans!
    Så tråkigt när dom avverkar skogen på de bästa svampställena. Våra bästa ställen försvann förra året....
    Ha det bra!!

    SvaraRadera
  11. Som vanligt levererar du både intressant läsning och fina bilder. Magsjuka kan man vara utan, hoppas du mår bättre och det kanske du redan gör,då du varit ute och fotat.
    Att de tar ner träden på våra fina svampställen det har vi också varit med om flera gånger, men man får leta nya.
    Här blir det inte så mycket pyssel till jul som vi brukar, förkylningen ser till att man inte gör för mycket :)
    Ha det gott i julstöket.

    SvaraRadera
  12. Hej!!! Å jag hittade hit tack vare ditt inlägg på min blogg!!!! Härlig blogg du har och vilka underbara bilder.....syns att du har kameran med dig..... Tack för hälsningen och jag önskar dig en God Jul och Ett Gott Nytt år!!!!/EvaMarie

    SvaraRadera
  13. Oppss...så läskigt med klockradion:( vem kan somna om efter de..haha. Oj men de måste vara någon snäll fe som ringde upp dig för toabesök ju - ja de tror jag.
    Klockaradio - ja de ingen risk den ringer här för gör den de så bajar jag ner mig de lovar jag, för här finns ingen, har ingen haft på många herrenas år, ja faktiskt inte sedan jag köpte mobil.

    Jag skull ju igentligen också tapetsera vår hall innan jul men jag slog de ur hågen, de får bli till våren, man ska ju har något att göra efter jul också;)

    Kramiz o hoppas magen är helt okey igen,

    SvaraRadera
  14. Å nu är det ju så...och det vet du ju...att jag "tror" på en hel del...så det där med klockradion, det kommer säkert att visas sej med tiden!! Det är så mycket som vi inte förstår, och kanske inte alltid ska förstå heller...men ofta får man svar på sina frågor!!
    Magsjuka...är nog bland det värsta som finns!! Å till jul...det är inte kul!! På jobbet misstänkte vi idag starkt det första fallet av vinterkräksjukan...och naturligtvis var det jag som satte foten först i det rummet. Men sen avblåstes det, och det fick en mycket naturlig förklaring, god mat kvällen innan, väldigt mycket god mat...Jag som blir så enormt magsjuk också, kan hålla på och ockupera toaletten i över ett dygn.
    Nog förstår jag din sorg över skogen...samma som när jag upptäckte att de avverkat efter stigen vid dammen här i skogen, näst intill omöjligt att ta sej fram där nu. Där som det var så vackert...
    Vilka små godingar som var med i början på luciatåget i alla fall...!! Det är inte alltid kul att stå i rampljuset...
    Fin dörrkransen blev!!
    Ha det så gott vännen och hoppas magen känns bättre nu!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Vilket helt underbart, spännande, sorgligt och mystiskt inlägg..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  16. Det där med radion/klockan händer oss också ibland, men oftast för att någon "råkat" komma åt en knapp fel. Tråkigt med magsjukan, men ändå tur i oturen att du var vaken. Hoppas bara det inte var någon föraning om någon flunsa. Du kunde i alla fall ta dig till affären och också öra en väldigt fin krans. Här stressar vi inte för julen, vi struntar i den istället. Kram 3 M

    SvaraRadera
  17. Klart att det var din hjälpare som inte tyckte om tanken att du skulle skita i byxorna. Ibland är dom rätt rara faktiskt.
    Så trist med granarna. Tänk då hur jag känner då man bara vräker ner all skog runt omkring här för pengarna skull. Det är kyrkan som bär sig åt så. Man blir väldigt förstummad. De fina skogarna. de fina stigarna. nu liknar det mest ett krigsområde. Man blir så lessen

    SvaraRadera
  18. Vem som larmade? Hustomten förstås! Han såg och förstod din nöd.
    Blir lika ledsen som du när ett skogsparti avverkas. Träden lever ju, och många tar sin tillflykt dit: du, djuren och svamparna. Var ska ni nu vara?
    Kram och hoppas att du nu är bra igen!
    Karin

    SvaraRadera
  19. Go afton - hoppas du kryat på dig.
    Kramiz

    SvaraRadera
  20. Myskomysko-sånt man inte vet..
    Spännande historia..
    Kram kram Karina

    SvaraRadera
  21. Jag älskar sånt här när det händer saker man inte rår över.
    Bor ni i ett gammalt hus?
    Nu blev jag riktigt nyfiken.Wooowwww så spännande.
    Ja det där med magsjuka får gärna hålla sig på avstånd.
    Jag var helkass i magen i helgen men jag tror inte att det var magsjuka utan min eländiga mage som krånglade.Jag spydde som attan.
    Hoppas att du känner dig bättre.Såååå tråkigt med skogen.Jag är likadan.Det blir så kalt och naket. Usch och fy!!!!
    Ha det nu så gott. Om du inte är bra, Krya på dig.
    Kramizzzzzzz

    SvaraRadera
  22. Varför larmade klockradion, varför vaknar man kvart över två natten och är klarvaken över att man missat en sak på en order? Krya på dig. Kram Tomtefar

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)