fredag 21 december 2012

Gammalt och nytt...

... ja när det gäller julpynt så är det en salig blandning här...
... som två gamla tomtar - den översta, med blå skjorta är en ljusstake, men jag är osäker på varifrån den kommer, den helröda t.v. kommer från min farmorsmor... gipstomten i mitten fick jag en gång för länge sedan av min lillebror. Klockstapeln fanns en gång i Lasses farmors hem. Alldeles nytt är däremot husen där uppe t.h.
På tv-bänken finns en liten julby...
med kyrka, hus, hundar, släde, barn och tomte

På spegelbyrån står "nissar" och "nissor"... ett par änglar och en speldosa...

Allt framplockat till jul...
Kvar är bara att fixa lite mat på julafton - jansson och gammaldags ugnsomelett med svampstuvning... det är gott det...
På tal om mat... 
idag blev stekt strömming, potatismos och lingon
och  det smakade också bra :)
Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Åh så mkt fint du har..så mkt tomtefina och röda, det ger verkligen stämning och julekänsla..
    Jag ska minsann snart hämta upp min julpyntkartong..nu med en gång..
    Kram min vän och önskan om en fin julehelg till dig,Karina

    SvaraRadera
  2. Vad gott!
    Mysigt med alla gamla tomtar till jul!
    kram!

    SvaraRadera
  3. Svampomelett på julbordet.....det trodde jag var bara vi som hade :) Det har nästan alltid funnits svamp och räkomelett på julaftonen både i mitt föräldrahem och även hos mig. Ja rött hör julen till men även vitt och guld tycker jag. Gillar din sida....röd och fin :)
    Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Jag har också några gamla tomtar som jag vårdar ömt, det är mysigt när tomtarna kryper fram.
    Önskar er en jätte fin jul/kramziar

    SvaraRadera
  5. ❤God Jul min vän, ses efter Jul igen❤
    Kramiz

    SvaraRadera
  6. Så fint du har det vännen!! Många vackra gamla tomtar, och många nya söta också. Tomteskåpet här fick lite ommöblering igår, men jag tror allting höll...
    Å Signe...den vackra, tjuvaktig, kelsjuka...hon gillar inte katter!! eller katterna gillar inte henne...så det var ömsesidigt...Det blev kompostgaller mellan dom, vilket Signe ganska snart tog ett vackert och galant hopp över...Men nu är det en dags vila för de fyrbenta, sen kommer Signe i morgon igen...
    Ha en riktigt skön helg vännen, nu ska vi hälsa på svärmor och min lilla mamma innan de sista bestyren tar över!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Åh så fint du pyntat in julen=)!Åh tack för titten in till mig och kommentarer.
    De flesta bloggar innehåller ju mycket bilder precis som hos dig men jag använder min som en dagbok eller terapitimme.Reda ut "tovor" i hjärnan =).
    God Jul&Gott Nytt År till dig och familjen <3

    SvaraRadera
  8. Ohh så gulligt ni har det!
    Stekt strömming de e grejer det!

    Vi har gjort det enkelt för oss och åker till svärmor!

    Önskar er alla en GOD JUL!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Just på julen är det trevligt att plocka fram det där gamla. Förr var tomtarna inte så söta. Och de var visst inte alltid snälla heller. Men när vi bara har dem till pynt får de gärna se litet gamla och bistra ut. God Jul på dig!

    SvaraRadera
  10. En God Jul till dig och de dina, Anki!
    Jo, många tomtar blir det... skojigast när man har små barn, annars inte så himla kul.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  11. Hej & Oj, det ser ut som en heltidsjobb hemma i flera dagar, men vackert är det att titta på och njuta av. En Bamsekram & God Jul till er i stugan.

    SvaraRadera
  12. Oj..vad julmysigt du har!! Verkligen roligt att ha så mycket gamla minnen att ta fram..liksom att du kan skapa nya minnen med nya julsaker. Mina gamla julprydnader är jag väldigt rädd om och iår åker de inte ens fram tyvärr. Vågar inte chansa med busiga missar..*ler*
    En God Jul önskar jag dig...
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  13. Visst är det roligt att ta fram sina gamla julsaker. Dom bär på så mycket minnen som gör gott.
    Önskar dig en God Jul
    Strömming låter gott. Jag väntar på mina skåningar och dom sitter fast i bilkö i Gävle. Hade tänkt bjuda dom på köttbullar och potatis men nu vet jag inte när dom kommer. Dom har varit på resa sedan 5 imorse så dom måste vara trötta

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt vad du har pyntat. För oss kom de sista julsakerna väl till pass i Ronneby. Så nu har vi "städat bort alla tecken på jul hemma hos oss. Det enda vi har kvar är adventsljusstakarna, för de ger så fint ljus i fönstren när det är som mörkast. Men nu har det vänt! Visst är det härligt, snart har vi vår igen. Vilken lycka. Ha det så fint över alla helgerna! Kramar 3 M

    SvaraRadera
  15. Ohhh det ser riktigt mysigt ut.
    Du har också en massa gottisar som skall upp.Visst är det härligt när det är klart.Jag njuter verkligen av julen fast i år har jag dragit på mig en förkylning som jag aldrig brukar ha. Gubben smittade väl mig för han var sjuk förra veckan.
    Skit för på aftan kommer hela högen hit.
    Ha nu en riktig härlig Jul och så passar jag på att önska er ett riktigt Gott Nytt också.
    Kramizzzzar i massor

    SvaraRadera
  16. Det är kul att pynta med tomtar och änglar, tycker jag. I morgon blir det julgranens tur, Jag önskar dig och de dina en riktigt God JUl!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.