måndag 10 december 2012

Enligt mig så räcker det nu...

... med snön alltså...
Efter en helg med toppenväder... kallt, javisst, ner mot 20 minusgrader, men med sol... så snöar det idag igen. Eller snöade, för nu har det slutat och det ser ut att klarna upp...

igår...
idag, kl 10...
Igår gjorde jag ett par stora "godisbitar" åt småfåglarna...
... avskurna mjölkpaket - fylldes med en blandning av kokosfett, margarin, nötter och frön... en bambupinne igenom...
Och när det stelnat, så hängde jag ut en av dem i busken utanför köksfönstret...
Gott enligt besökarna!
en annan nöjd matgäst :)
Som sagt ett underbart vinterväder var det både lördag och söndag... som gjort för promenader med kameran som sällskap :)


Gyllene solstrålar
 Gick bort och hälsade på hästarna...
Vad gör hon? såg de ut att undra...
Härligt med snö!
Vänner...

Mycket snö, både högt...
... el och telefonledningar...

 ... och lågt...
soffan under köksfönstret... lite kallt, men mjukt :)
elda, elda elda...
Lasse tände i bastun en stund - inte för att vi skulle basta, men för att få lite extra värme...
Så kom Basse med prickiga hunden och vi fick hjälp med innerdörren mellan köket och vår lilla hall... skönt :)
Full fart! 
Hm... kom just på en sak... 
Idag är det exakt två veckor till Julafton... och tre veckor till Nyårsafton :)

Ha det gott!


PS  Fler bilder från helgen hos andra bloggare finns hos Marit  DS

16 kommentarer:

  1. Visst är det jättevackert men jag håller med nu räcker det!

    Vi är nästan insnöade!
    Men........ det kommer mera i veckan! Inte klokt!

    Nu har det kommit i gång och håller väl på till fram i april!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Är helt såld på dina bilder underbara....
    Goa hästar och magiskt vackra naturbilder, och till det älskade små söta fåglar som mumsar på din egenhändigt gjorda mat...mums....

    Man blir glad!! :D

    Visst räcker det med snö, här oxå!

    Håller tummarna för att det ligger kvar över jul och nyår.

    Ha de gott vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Säga vad man vill, men jag tycker om vintern med sol,kyla och snö.
    Tyvärr så är det så att det kommer blidväder också och förstör det vackra.
    Gillar verkligen dina bilder, de får mig att längta hem.
    Sen är det ju inte helt fel att tillbringa den värsta delen av vintern i sydligare och varmare delar av världen, man kan ju flyga hem när längtan börjar sätta in så här till julen :)
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  4. Oj vad snö ni har å kallt! Här i Dalsland har vi lite snö, å bara -5! Vilka underbara bilder, gillar i massor! Ha en fin vecka! Kram Iréne

    SvaraRadera
  5. Ja...och ska vi nu göra en protestlista mot mer snö...så jag skriver under direkt!! Det är alldeles lagom, och nu ligger det mesta där det ska...skottat och klart, så nu behöver det inte komma mer. Vackert är det också...särskilt om solen skiner.
    Vilka underbara bilder du lägger ut!! Fåglarna (som fick sej ett riktigt näringsrikt och gott mål...), lyckliga hästar och en ännu lyckligare hund!! Alla ser ut att njuta.
    Om det blir vackert de närmaste dagarna ska jag försöka hinna ta mej till Hjälmarens strand när det är dagsljus, det ska tydligen ha blivit jättevackra isformationer där den här helgen, en kollega visade bilder idag på jobbet...och jag blev helt sålt, har aldrig sett något liknande. Men som sagt, lite sol skulle ju inte skada då...
    Ha det så gott vännen, nu får vi snart boka in en "date" tror jag...
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Ha ha ...enligt mig så räcker det inte :-)
    Underbara vinterbilder och hästarna är ju bara såå fina.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Vi håller med, ny år det räcka. Vi vill inte ha mera. Dessutom skall ju Mats operera ett ljumskbråck på fredag så han får inte skotta. Jag har ju inte så stora möjligheter heller, men har fått rycka in och försöka. Det var jättefina bilder som vanligt. Var den "tjocka" Putin en Stenknäck? Hade hästarna nosat i snön? Kul fångat. Kram 3 M

    SvaraRadera
  8. Åh, massor av helt underbara vinterbilder!!! Men visst räcker det nu! Nu vill jag ha -5 och mycket sol fram till våren....;)
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Å så vackra bilder och den med rullande hästen är för skön. Säkert jättemysigt att "tvätta sig så".... :-))
    Tack för hälsning!

    SvaraRadera
  10. Håller med om att det räcker, men visst ser det fint ut. Vi har lite kaos eftersom det blåser rejält samtidigt som det snöar. Men inomhus har man ju inte ont av det. Jag vill gärna att snön blir kvar över julen så det blir riktig julstämning. Annars få jag titta på dina bilder i stället. Ha det bra

    SvaraRadera
  11. Oj så mycket snö ni har, här har de nästan börjat töa igen fast lite finns de.
    Jätte fina bilder du tagit, så härligt att se.
    Ha de gott/kramen

    SvaraRadera
  12. Åh så fina vinterbilder, fotot av hästen som snöbadar är ju underbar!

    SvaraRadera
  13. Fina bilder om man bortser från att det är vitt. Här är det 27 grader kallt idag och det känns rätt gruvsamt att gå ut och mata fåglar och hämta ved. Man liksom bara kippar efter andan och det går inte att klä sig för kylan. Man måste ju andas och den kalla luften liksom kyler innifrån. Fy sjutton.

    SvaraRadera
  14. Ljuvliga vinterbilder från din helg! Precis så där ska det vara på vintern tycker jag. Sol, blå himmel, gnistrande snö och några grader under nollan.

    Fast det behöver ju inte vara från oktober till maj som det kan göra ibland uppe i norr. Detta år verkar det vara upp-och-nervända världen... Mer av allt i söder. Inget alls där jag befinner mig just nu.

    SvaraRadera
  15. Hej Anki!
    Alltså vintern är ju så fin att se på bilder, dina inget undantag! Men att skotta och skotta, det är jobbigt! Så jag tycker absolut att det räcker nu! Vi brukar ju aldrig få så mycket snö så här tidigt, utan först i januari nån gång!
    Hästbilderna var ju för söta!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  16. hihi:-) vilka härliga bilder på hästarna:-) och så vackert du har fångat vinterns skönhet<3 jag njuter av dina bilder..
    kramar

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)