onsdag 26 december 2012

Så blev det...

Julafton började väldigt lugnt med ett par muggar kaffe...
 ... med att hålla fyr i spisen
och med att titta på tomtarna som dansar runt 

 i den gamla tomtemobilen :)
Kom på att jag behövde mer grädde... trodde jag köpt tillräckligt, men... nix det räckte inte både till jansson och svampstuvning - så det blev att ta sig till byn...
först på vägen...
... eller ändå inte... många djur hade passerat före mig...
... mest hjortar...
Hemma igen, så hör jag dem... det spröda ljudet av silverklockor...
ett gäng sidensvansar har hittat äppelträdet och går snabbt loss på de kvarvarande frukterna
Efter att ha fixat klart i köket, åkte vi till Ugglebo, där vi kunde avnjuta ett härligt julbord :)
Sen blev det att vänta, vänta och vänta... skulle tomten komma... när skulle han komma?
Casper och mormor Lottie hoppas få se tomten...
... och rätt var det är så knackade det på dörren...
och där var han - en modern tomte som visst varit på IKEA :)
Lite läskigt tyckte Casper...
Oj... tomten!
 Tomten ville ha en kram...
ska jag verkligen våga?
... jodå tomten fick allt en liten snabb kram :)
Ludvig var mer avvaktande och vågade inte lämna mammas trygga famn...


Sen blev det fart...  :)
Äldst och yngst... och mittemellan :)
Äldst är gammelmormor, yngst är Ludvig och Casper... mittemellan är Lina, Calle, morbror Björn och farbror Basse :)

När barnen fått sina klappar så var det dags för oss vuxna... dags för julklappsspelet...
... många paket väntade... tärningarna kom fram - två lika så fick man ta ett paket...
hm... jag lyckades inte få ett enda.
Paketen öppnades och så började vi om - på tid den här gången... och två lika = ta vad du vill ha från vem som helst... bara välja och vraka!
 Jag lyckades att inte få två lika en enda gång... inte den här gången heller...
Kan bara konstatera att tärningsspel det är nog inget för mig :)
Lasse däremot han slog dubbelt hela tiden och julklappshögen växte och växte...
Den som var utan paket när tiden var ute (alltså jag) fick välja EN sak :)
Lasses julklappshög... handdukar, ficklampa, pannlampa och tre spännande "blomburkar"  - färdigpreparerade med jord och frön, bara att vattna, men det får vänta tills det blir ljusare tider.
Mitt val blev den rosa chokladasken :)
Igår, juldagen tog vi det lugnt... ja, lite snöskottning förstås och vedbärning, men sen vilade vi...
och myste framför elden med en glögg...
Medan det fortsatte snöa, så plogade snällaste grannen, Matts vår garageuppfart och vår lilla väg upp till huset.
Yngste sonen och prickiga hunden kom och åt lite julmat... och provsmakade julgodiset och jag tror det blev godkänt...
och idag kommer Calle och barnbarnen - då blir det full fart igen :)

God fortsättning!
och
Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Så fin bildkavalkad över din jul!!
    T o m Sidensvansar - som har jag väntat på länge.
    Den där iden med tärningsspel för att få en klapp var en kul grej. Ska lägga den på minnet - alltid skoj med nya varianter.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk jul det blev! Tomte och barn och mat och allt annat som ska finnas där :) Och som vanligt dina underabara bilder Anki....God fortsättning till er alla! Kram Sivan

    SvaraRadera
  3. Åååh, så fina bilder du visar från er julafton!
    Önskar dig en god fortsättning!

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder.
    Man känner riktigt Julstämningen genom dom.
    God Fortsättning :)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig jul du haft med barn, barnbarn och tomte. Vi hade en minitpmte med en ännu mer mini hjälpreda. Jag önskar dig en God fortsättning på julen. Kram

    SvaraRadera
  6. Fina bilder!

    I år kom ingen Tomte till oss!
    Vi som firade jul var alla vuxna och hade väl inte varit snälla!

    De små är ju i Thailand!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Ser ut att ha varit en skön och mysig julhelg, precis som det ska vara, med både ung och gammal. Fina bilder hann du också att få. Tycker man nu att man ätit för mycket gott så är det ju bara att gå utanför dörren och "gymma" lite...alldeles gratis dessutom!! Ska det aldrig ta slut på detta snöande...?? Å när man väl tagit sej till jobbet, ja då plogar de in bilen på parkeringen...så man får stå där i sena kvällen,trött och frusen, och skotta fram den...Men nu stundar en dags ledighet innan jag hoppar på´t igen...
    Ha en riktigt God Fortsättning vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. En julhelg, precis som den ska vara! Snö, mys, mat, paket , glada barn....... Fina bilder!
    Vad vackra Sidensvansarna är. Har ännu inte sett några här iår.
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Härliga vinterbilder och annorlunda traditioner än vad jag är van vid.
    God fortsättning i stugan. Kram Tomtefar.

    SvaraRadera
  10. Vilken mysig jul! God fortsättning kära Anki! Jag tänker på dig ofta! Kramar från Gotland/Sofia

    SvaraRadera
  11. En riktigt härlig julberättelse med finfina foton. Kramar från oss i söder. Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Visst är sidensvansarna vackra och som sagt silverklockor Julklappsspelet lät ju lite kul tycker jag. Något jag aldrig hört talas om

    SvaraRadera
  13. Oj, vad mysiga bilder!! Härligt att se både snö, tomte och sidensvansar. De sistnämnda är osynliga vid mitt fågelbord..Du ser ut att haft en fin och mysig jul..*ler*
    God fortsättning önskar jag..
    kram Ninni

    SvaraRadera
  14. Så fint och mysigt ni har det ...
    Njuter såå av dina fina stämningsfulla bilder :))

    Hoppas att du har det fortsatt fint vännen <3
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  15. Oooh, så härligt du beskriver! Jag både ser och känner den där vägen, med endast djurspor...det är min stil det! Lovely!
    Gott att höra att ni har haft en härlig jul.
    En riktigt god fortsättning önskar jag dig!
    Kram kram/ Carina

    SvaraRadera
  16. Morron! Här har det regnat och det är mildgrader nu. Julhelgen har varit stillsam och skön. Ha det bra !

    SvaraRadera
  17. Inget verkar ha fattats på din jul. Att du inte fick mer än en julklapp står du nog ut med.
    Inte ett dugg konstigt att barn inte vill krama tomten med en gång. Även om han är snäll o givmild.
    Fortsatt trevliga juldagar.

    SvaraRadera
  18. Det var väldigt mysiga julbilder. Det är ju också en kul idé med julklappsspelet. När vi jobbade hade vi det ofta på jobbet när vi var flera. Det blir inte fullt så hysteriskt med allt utan väldigt kul och glädjebetingat. Vi hade lite andra regler för tärningarna, men det tycks variera. Dina bilder på sidensvansarna var väldigt fina, de är så vackra att titta på. Lite mycket snö på vägen, när du skulle åka och köpa grädde. Hade nog varit utan den till grannen hade plogat. God fortsättning till er! Kram 3 M

    SvaraRadera
  19. Hi hihi, jag förstår att Tomten fuskar lite numera och handlar på Ikea. Det blir bara fler och fler barn i världen så nissarna hiner nog inte med att tillverka klappar. Kan tomtenissar få barn förresten? De (liksom Tomten) blir ju hiskeligt gamla. Hmm, där fick jag något att fundera på...

    God fortsättning och kram från Lisa

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)