torsdag 13 december 2012

Kylslaget...

... eller riktigt jädrans kallt - ja, åtminstone för oss här i Östergötland (vi är ju inte så vana som ni som bor norröver)...  drygt 20 kalla minusgrader idag på morgonen!
Men det ser ut att bli solsken och då blir man ju glad :)
Igår kväll hade vår eminenta fotoklubb, månadsträff, den här gången hos medlemmen Karin. Alltid lika kul och inspirerande - Restad Fotoklubb, så heter vi  - titta gärna in någon gång. 
Vår "webbmaster" Lasse lägger in gårdagens bilder någon av de närmaste dagarna... tror jag i alla fall  :)

Vi har ofta rådjur på nattliga besök runt fågelbordet och under äppelträdet - lätt avslöjade via deras spåravtryck i snön. Igår var en ung råbock vid fågelbordet mitt på dagen och då gäller det ju att försöka vara med med kameran...

Fru koltrast har anlänt och hon tänkte inte frivilligt dela med sig av "sina" äpplen...

 Ser lite "vild" ut i blicken...
... tänker inte lämna något smaskigt äpple till någon kaxig fågel!
De var riktigt sura på varann ett tag - tyvärr hann jag inte med med kameran. Fru koltrast insåg sig slagen och parkerade i busken, surt blängande på inkräktaren...
Dagen segrare :)
Dags att fylla på med mer fågelmat och så några nya äpplen, hämta tidningen och ta in mer ved...
I eftermiddag ska vi på Luciafirande på barnbarnens dagis... och det ser vi förstås fram emot och så ska vi fira 3-åringen också :)  Det hanns ju inte med på "riktiga" dagen, den 11:e då både Calle och Lina jobbade...

Ha en bra dag!


15 kommentarer:

  1. Kallt här också, -24 nyss..... Mysiga djur/fågelbilder! Har också en koltrast som parkerat under fågelbordet!!!!
    Ja, fågelmat och ved går det åt, men i helgen blir det + grader säger dom....,
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Vilka riktigt fina bilder du lyckats få. Så roligt att ha. Vackert!

    Fin Luciadag till dig. Kram/M

    SvaraRadera
  3. Så nära rådjuret kom för att du skulle få vackra bilder!
    Härligt att få se fåglar och djur i trädgården.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder på fina rådjur nära inpå,Kul !!!
    Bra att de får lite mat i denna stränga kyla....
    Här har vi -18 grader på morgonen,det räcker o blir över med sån kyla,lagom med 4-5 !!!!

    Ha det gott......

    SvaraRadera
  5. Jaa...nu ser jag ..ojoj vad fint djuren har det hos dig..där fattas ingen att äta...jättefint att se :)

    Kallt, ja, brrrrrrrrrrrrrr.... -22 gr idag brrrrrrrrr

    Verkligen fina bilder hos dig som alltid...tröttnar aldrig på dina fina bilder :)

    Önskar dig en finfin Luciadag vännen♥
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  6. Trevliga djurbilder!
    Hade så mysigt med barnbarn!
    Nu snöar det här igen! Vad trött jag blir!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilka fantastiskt fina bilder på rådjuret och koltrasten. Här finns det också rådjur men inte så många och dom kommer inte fram till husen på det där viset. Hoppas nu att du får en riktigt fin luciadag trots kylan.

    SvaraRadera
  8. Åh vad jag gillar din röda röda baksida..på bloggen alltså :-) snyggt--Ja hua vad kallt det är...FÖÖÖÖR kallt i min smak, man vill inte riktigt gå ut..
    men vackert är det..
    Fina bilder..fick ju lust att måla ett rådjur faktum..
    Kram Karina

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bilder! Djuren och naturen på nära håll :)

    SvaraRadera
  10. Vilken tur att du hann å ta så fina kort på de fina djuret, ja dom kan nog samsas om maten. Så där kallt har vi inte haft ännu men man kan aldrig veta.
    Önskar dig en skön helg/kramen

    SvaraRadera
  11. Oj hade ni så kallt. Brr... Då förstår jag att både fåglar och rådjur vill hem till er och smaka godsaker. Härliga bilder! Skickar en värmande kram

    SvaraRadera
  12. Först tänkte jag - vilken tur du hade. Men det är skicklighet att kunna fånga djuren så på foto. Mycket fint. När jag ser rådjuren är de alltid på andra sidan en fönsterruta.
    Trevlig helg även om busväder utlovats.

    SvaraRadera
  13. Åhhh...jag lider med alla dessa djur i denna vinter!! Här går det också rådjur, men mest nattetid så det är dåligt med bilder. Så fin han är, lilla råbocken. Å den kaxiga koltrastdamen...drama på nära håll en vanlig torsdag!!
    Jag tror aldrig jag kommer att vänja mej vid denna kyla, eller min kropp rättare sagt...Det värker och lederna blir stela, har nedräkning till våren redan. Tror inte det var meningen från början att det skulle bo folk så här långt norrut på jordklotet...å nu till helgen...vilket oväder det väntas komma. Hoppas de har fel...
    Ha en riktigt skön helg vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. Det är riktigt roligt när man har ett STORT djur så nära! Fina bilder! Dina rutor såg goda ut!
    Jag sparar receptet!
    Kram och ha en fin helg!
    Karin

    SvaraRadera
  15. Tänk att få så många bar foton på rådjuren! Du är verkligen skicklig. Ha en fin helg

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)