tisdag 11 december 2012

Grahamsrutor...

... med äpple har jag bakat idag - enkelt och gott :)
Inget knådande för hand, vilket är bra när man har ont i händer, armar eller axlar.

  • 50 g jäst
  • 6 dl vatten
  • 250 g kesella
  • 2 tsk salt
  • 1 dl linfrön
  • 1 medelstort grovt rivet äpple
  • ca. 5 dl grahamsmjöl (300 g)
  • ca. 11 dl vetemjöl (660 g)

Lös upp jästen i det fingervarma (37 grader) vattnet
Tillsätt salt, linfrö, kesella och allt mjölet
Arbeta degen ca. 5 minuter i maskin
Låt jäsa övertäckt i bunken ca. 40 min
Tryck ner degen lite och stjälp sedan upp den i smord långpanna (30x40 cm)
Strö på lite grahamsmjöl och tryck ut degen i långpannan 
Nagga och skär degen i rutor


Låt jäsa övertäckt med bakduk i ytterligare  ca. 30 min.
Ställ in i mitten av ugnen, 225 grader i ca. 20-25 min.
Låt brödet svalna på galler, övertäckt med bakduk.


Det blev riktigt bra... det här ska jag göra fler gånger :)

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. mmm...nu fick du mig ordentligt sugen på gott nybakat bröd med lite gott pålägg:-) det är ju då som brödet smakar som bäst..när det är nybakat!
    kram anna

    SvaraRadera
  2. Mmmm vad gott det verkar. Måste nig prova det någon gång. Idag har vi fått en massa mer snö, hemskt. Men grabben och grannen har hjälpts åt att få bort det. Skulle ha smakat gott med en varm grahamsbulle i det här ovädret. Ha det så gott. Kram 3 M

    SvaraRadera
  3. Ser alldeles utmärkt ut och enkelt. Jag bakar allt bröd. å är det roligt att pröva något nytt som inte är tillkrånglat.

    SvaraRadera
  4. Vad gott det ser ut..*ler* Min gube brukar göra foccacia i långpanna..och det giller vi starkt. Det blir ju en del bak nu i dagarna..men matbröd är tyvärr inte en av dem..Får flört med guben i mellandagarna istället..hihi!
    Kramis Ninni

    SvaraRadera
  5. Ser kanon ut, var bekvämt o bra att göra i långpanna, måste jag testa vid tillfälle.
    Oh läste ditt förra inlägg o blir varm i hela kroppen. Tre år sedan du blev farmor...så underbart. Så fin liten kille. Grattis till 3 årdagen (lite i efterskott)

    Jag ska få mitt fjäde barnbarn i vår - så spännande. Mitt första blev en tjej, hon fyller fem till våren ❤ men jag har en liten prins också, han är yngts.

    Kramiz

    SvaraRadera
  6. Mmmmm..gotti :) så trevligt, passande mina onda händer.
    Tack för receptet!
    Kramis från Ann-Louise <3

    SvaraRadera
  7. Ser verkligen gott ut!
    Det är något speciellt med nybakat bröd. Doften och när smöret smälter på smörgåsen...
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ser riktigt gott ut!
    Undrar om jag skulle våga mig på detta!
    Har en svåger som bakar allt bröd!
    Det får jag höra lite då och då!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Det receptet kopierar jag bums. Jag gillar när det inte är för invecklat. Kram

    SvaraRadera
  10. Grahamsbullar har jag hört talas om men inte rutor. Dom är nog lika goda båda två. Ha det bra !

    SvaraRadera
  11. Men, så bra! Ett recept som är enkelt gillar jag. Mina handleder är inte överens med mig, så det här passar perfekt. Tack!
    Trevlig luciamorgon önskar jag dig!

    SvaraRadera
  12. Kanske skulle försöka trots allt...det lät ju enkelt, inget knådande, men framför allt såg det väldigt gott ut!!
    Men du...nu är det väl på tok för kallt?? -23,8 i morse, nästan så man ville dra täcket över sej igen...Å stackars Karina, henne tog jag väl nästan kål på igår...inte lätt att vara i min bekantskapskrets! ville nämligen ha lite julbilder från Örebro, kvällstid...
    Ha nu en bra torsdag, här ska jag peta in en pinne till i brasan och ladda för en jobbarkväll!!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)