onsdag 5 december 2012

Byter färg igen :)

Ja, eftersom julen är på väg, så byter jag färg på bloggen igen - tycker det ser varmare och mysigare ut med den röda än med den kalla blå...
"Snön faller och vi med den", som Ulf Lundell sjunger... 
eller...
välkänd vintervisa som fyller 100 år nästa år
(text och musik av Felix Körling)
Det beror ju på hur man känner för det här med vinter och snö. Jag föredrar nog det senare alternativet, även om jag är inte så himla förtjust varken i vinter eller snö...
 Jodå visst är det vackert, men annars så är det mest jobbigt.

Bortglömda...
och frusna... koltrastarna blir glada i alla fall :)
Bortglömd bild, som jag skulle lagt på bloggen i söndags...
den enda tomten som visar sig inomhus hos oss före jul är den här lilla, lilla professorstomten i adventsstaken (ologiskt, jag vet, för vad har han med advent att göra... men han är så söt :))
Även om det känns osannolikt en dag som idag när snöandet fortsätter, så finns solen där uppe, ovanför molnen...
Så här såg det ut i söndags när solen gick upp 
Så glad och tacksam över att jag inte behöver gå ut och skotta snö förrän det ljusnat :)
 Minns hur det var när jag jobbade... då var det att ge sig ut med snöskyffeln i kolsvarta vintermörkret.
Men skotta det måste jag göra idag (fuskade igår)... måste ta mig till affären... 
och till vedbon... och så måste jag fylla på mat åt fåglarna.

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Ja här var rött o sött:) men första bilden??? kanske bara hos mig den ser lite konstig ut.

    Jag gillar snö faktiskt, när de lugnat ner sig. När de slutat snöa, när vägarna är bra igen. Vägarna är värst med vinter o snö, många kör som vanligt o de blir inte alltid som vanligt. Ich.
    Mannen min är i huvudstaden o där var visst inte så kul idag:( här har vi fint nu, massa snö men fint, så ljust o härligt på kvällen.

    fina bilder du visar SOM ALLTID
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Näe...inte bara hos Fru Nilsson första bilden fattas, eller headern rättare sagt...en stor svart ruta med ett vitt streck i...Blogger, vad har dom nu hittat på?? Annars vart det vackert med rött, man känner sej så välkommen nu i juletid...och det kan behövas, för utanför fönstret är det inte roligt...Ska försöka ta mej till jobbet efter lunch, och vi får hoppas att någon hinner ploga vår lilla bygata tills dess. Håller med dej för övrigt, hellre vitt och ljust än slasket och mörkret.
    Så vacker adventsbild, gör inget att den kom först nu, det blir ju andra advent också...
    Ha det så gott vännen, tänker på dina kloka ord...snart är det dags att ta ut husbilen igen...det värmer just nu!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Det var precis som de säger de andra kommenterarna. Heter det så? Första bilden blev konstig på headern. Som ett enkelriktatmärke, men svart och vitt. När man sedan tryckte på alla inlägg då kom den rätt. Men texten fanns med, och övriga bilder, som vanligt. Det var fina bilder med stämning. Men den här snön är ju bara för mycket. Vi klarar inte av så mycket på få dagar. Igår var grabben här och hjälpte oss, som tur var. Men håller med om att det blir ljusare och ser väldigt vackert ut. Det kan vi inte förneka och snart vänder det. Det går ju så fort. Hoppas ni mår bra och njuter av er fantastiskt vackra utsikt och djur och fåglar. Vi tänker på er. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  4. Stämningsfullt och Jättevackert här hos dig :)

    Du är lite som jag, du ;) alltså tänker i låtar ibland...musiken följer mig i mångt och mycket...härligt och njutningsfullt :)

    Skotta snö ja....jag säger som Skalle-Per i Ronja Rövardotter-sagan sa:
    Om det bästa du vet är att skottar snö....då kan jag lova dig mycket livat i vinter...... ;)

    Huu...här yr och blåser och snöar om vartannat, sicket väder....och jag som ska ut med bilen några mil idag....sjukhusbesök. med dottern.
    Men nu är i alla fall garageuppfarten skottad och klar puh...

    Önskar dig en fin yrvädersdag ;) Anki
    Varm Ann-Louisekram <3

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder!!!
    Faktiskt riktigt skönt med lite kyla och snö, men lite jobbigt också....;) Måste ju ta mig ut till jobbet på eftermiddagen och sen ut och köra runt i snödrivorna till 22 ikväll!
    Ha en fin dag!!!

    SvaraRadera
  6. Som alltid vackra bilder!

    Vi har snökaos i dag!

    Vedervärdigt ute, bara att va inne!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Snyggt med den röda vackra färgen uthälld över din blogg.Men varför den fula minusbilden i din fina header?? tokblogger..
    Kaos ja här i snöyrandet, är det vitt vitt...rätt snyggt när man tryggt sitter här uppe på femte våningen och ser ner..Plogbilarna kör i ilfart och folk klär in sina ansikten under sjalarna...huvva..
    Skönt inne..
    Kram Karina

    SvaraRadera
  8. Det är fint med annan färg. Får nästan litet julkänsla. Du är duktig på sådant.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det är vackert med snö och älskar att titta på bilder av snölandskap. Men det räcker för mig. Jag behöver inte uppleva allt i verkligheten. Nu har jag fått se dina vackra bilder, så nu behöver jag inget vinterväder hos mig. Kram

    SvaraRadera
  10. hej anki<3

    vilken julstämning din blogg har nu<3 å nu baske mig så är det inte så långt kvar tills "tömten" kommer ;-)
    fast jag ser mest framemot att umgås med mina nära och såklart den smassskiga julmaten:-)öjöjöj;)

    ja..jösses vad det snöar alltså!...man skottar gång på gång och DET börjar nu bli lite uppgivande då det en stund senare är lika mycket snö igen där jag kämpade å stånkade med snöskyffeln. det är flera gångar här i trädgårn nu till rådjursmatning,fågelmatning mm..

    men vintern är ju otroligt vacker...den blåa himlen mot den gnistrande snön<3 den synen slår mycket<3

    varm kram till dig<3

    SvaraRadera
  11. Vad pysslig du är med din blogg. Det känns som tomtens egna julkortsfabrik. För mig finns ingen tid mer än till jobbet, skotta snö och sova lite. Kram från mörka Småland

    SvaraRadera
  12. Ja visst är röd en varmare färg och så hör den ju julen till, blev fint med din vintriga header.
    Snöar har de gjort här också hoppas den får ligga kvar nu så de inte blir slask igen.
    Kramizar

    SvaraRadera
  13. Ja nu ser bloggen väldigt jullik ut. Ha det bra !

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.