lördag 29 december 2012

Jag hann inte...

... det jag hade tänkt igår. Hade tänkt gå ut i soliga vintern för att ta några bilder... väntade och väntade på att det skulle ljusna. var ute och fyllde på fågelmat,.. lade ut några äpplen till fru koltrast... rådjur och hjortar kommer varje natt och kalasar på det som finns i och under fågelbordet, men det är klart de är ju också lite sugna... och äpplen är ju både gott och nyttigt... "Ett äpple om dagen håller doktorn borta... "
Förresten... hörde på Naturmorgon idag att det bara finns koltrasthanar vid fågelborden - eller i alla fall hos de flesta som matar... då kan jag meddela... honorna är här!
Bilderna hittade jag här

Herr koltrast
och fru koltrast

När klockan närmade sig 9 på f.m. då kom solen...
Hade bara lilla kameran och så tog batteriet slut...
Var absolut tvungen att åka och handla och tänkte att fotografera det kan jag göra sen... hm... hur tänkte jag då? Med skogen runt om så går solen ner tidigt... och så blåste en isande kall vind, så nix, det blev inget mer fotograferande...
och nu... efter några cm snö inatt, så regnar det - trist :(
Känns som det blir en lugn dag idag.
Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Smukke billeder :-) og ja utroligt så hurtigt der blir´ mørkt!! Hvis man vil fotografere er det er must med ordentlig lys, smukke billeder du tager.

    Godt nyår hilsen Tina/OddStyle

    SvaraRadera
  2. Men du hann få några soliga och vackra vinterbilder i alla fall! Här har vi också fått lite snö i natt så nu är träden vita igen. :-)

    Jul- och nyårshälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. I går hade vi sol här också!
    Nu regnar det!
    Snabba kast!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Samma hände mig. En enda dag med sol och jag tänkte ta en del bilder men visst då var batteriet slut. Nu är det precis som vanligt ute. Snöstorm och oväder och inte ens lönt att gå ut med kameran

    SvaraRadera
  5. Dom vinterbilder du hann ta var väldigt vackra!
    Efter nattens snöfall börjar det regna här också. Trist!!!
    Har flera stycken herrar koltrast och ibland kommer även en fru, men inte varje dag....
    Ha det gott i helgen!!!

    SvaraRadera
  6. För mig ny information om koltrastar. Jag säger som du: honorna finns här. Vi har nog hälften av varje skulle jag tro. Inte en snöflinga så långt ögat når, men det är vi ju vana vid här i söder. Ha en fin fortsättning.

    SvaraRadera
  7. Du hann ta fler vackra vinterbilder än jag tagit på hela vintern.
    Jag trodde att koltrastarna, både männen o kvinnorna hade gula näbbar. Men nu förstår jag vad det är vi har. Mest honor alltså (hannarna har jag inte alls sett).
    Visst är det roligt att det blivit litet sol. Ha det bra.

    SvaraRadera
  8. Så där blir det jämt. Jag ska bara... och så är tillfället borta. Att man aldrig lär sig? Jo, ibland så klarar jag faktiskt av det, då får jag lägga allt annat åt sidan och bara gå ut med én gång. Att fånga ljuset är en svår konst.

    SvaraRadera
  9. Tack Anki..då vet jag att jag säkert blir nöjd oxå :)
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  10. Jag kan trösta dig Anki med vad en komiker sa: "Skulle vi göra allt vi säger att vi skall göra i mellandagarna räcker inte årets alla dagar till". Kram (snö) från oss.

    SvaraRadera
  11. Men...du har ju en nyckelpiga på din blogg??!! Å det upptäckte jag nu...***skrattar***
    Men du...det blev ju visst några vackra, soliga bilder!! Mer än vad jag fick till...tog med kameran på vägen till jobbet igår, och då vart det som för dej, solen stod redan för lågt bakom skogen...
    Hade ingen aning om det där med koltrastarna...måste kolla när det blir dagsljus, vilka som kalasar här.
    Ha nu ett riktigt bra slut på 2012, snart är det vår och då måste det bli tid för en träff!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Visste inte att du tagit hand om alla koltrasthonor! Men faktum är att en har blivit bortglömd i din flock, för det finns en här hos oss, bara så du vet. Otroligt fina bilder med så himla mycket snö. Gör väl inget om det sjunker ihop lite grand. Gott slut och nyårskramar till er båda från oss 3 M

    SvaraRadera
  13. Jag tror, precis som du att folk har svårt att skilja på koltrasthanar och -honor. Bra att du visar skillnaden!
    Nu önskar jag dig ETT NYTT GOTT FOTOÅR!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  14. Tittar in å önskar dig ett Gott Nytt År! Kram Iréne

    SvaraRadera
  15. Gott Nytt År till Dig, vännen :)
    Ann-Louisekram ♥

    SvaraRadera
  16. Tittar in igen för att önska dig ett Gott Nytt År!
    Elisabet

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)