söndag 17 april 2016

Äntligen...

... så var det då dags att sätta sig i bilen och styra kosan norrut, förbi Finspång vidare till Rigmor och allra finaste Zambo :)

Planen för dagen var att åka till Öby kulle för att fota ormar. Nu var det ju inte precis ormväder på f.m. - bara några få plusgrader och mulet ... så efter en promenad med Zambo och förmiddagsfika så åkte vi till Kumla Sjöpark för att titta på blommor... här är entrén...
En gul hörna...
I orangeriet finns citrusfrukter, fikon... en trevlig sittplats...
... palmer, en massa olika blommor...
... och fina lerfat.

Ett kameliarum finns det också... med riktiga skönheter!
Förutom alla växter så finns här en restaurang och en butik.
Här hittade jag bl.a. engelsk senap och engelsk ost och genast kom jag att tänka på BP, som är gift med en engelsman :)
... olika oljor och engelsk rapsolja...
Utanför finns de här häftiga sofforna - ser inte såå sköna ut ... och vädret inbjöd inte till prova heller.
I den konstgjorda sjön fanns ett par sothöns som inte ville vara med på bild... och ett par gräsänder.
En trevlig plats för en utflykt ... det enda som var lite trist var att nästan alla växter var drabbade av ohyra! - allt från vanliga löss till sköldlöss ... bläääh!

Varning!
 Ni som lider av ormfobi - ni kan sluta läsa här, för efter den här bilden kommer det bara ormbilder!

Efter Rigmors goda lunchsallad så tittade solen fram lite försiktigt!
Perfekt läge att åka till Öby kulle.
Just här fanns bara snokar ... men de var många :)
 Precis när vi kom dit började de samlas... först några stycken och så i allt större samlingar... tätt sammanslingrade.
 Såå underbart att få studera dessa vackra djur!
Det finns en liten stuga i området och där i torpargrunden trivdes de också...
... ur varje vrå kröp de fram - som den här som undersökte omgivningens dofter med sin tunga...
En del var vääldigt långa!

Vi ville ju gärna se någon huggorm också ... och strax nedanför huset hittade vi två -  en helsvart som inte alls ville röra på sig - njöt bara av den varma solen...
... och en fint zickzackmönstrad, som var betydligt mer rörlig  :)
På väg tillbaka till bilen stannade vi hos snokarna igen. 
Jag tycker den är såå söt!

Så här ser omgivningen ut - mycket buskar och stenigt. 
Ser du ormen?

Allt trevligt har förstås ett slut - så även denna dag!

Tusen tack för en suverän dag - det här kommer jag att minnas länge :)

Till er som vågat titta till slutet...
Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. På bild går det ju an att se ormar.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Usch och fy! Nu har jag ståpäls över hela kroppen!!! Och minns knappt nått annat från inlägget.Men jag gav inte upp innan jag läst färdigt hela inlägget.
    Stor eloge till mig som avskyr orkar!
    Ha en din söndag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Usch och fy! Nu har jag ståpäls över hela kroppen!!! Och minns knappt nått annat från inlägget.Men jag gav inte upp innan jag läst färdigt hela inlägget.
    Stor eloge till mig som avskyr orkar!
    Ha en din söndag.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder. Och bilderna på ormarna gillar jag skarpt. Önskar dig en fin söndag.
    Kram ♥ / Rozie

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker underbar bildkavalkad! Ormbilderna var ju suveräna! Jag hade inte velat möta dem i verkligheten, nehej.
    SkyltSöndagsKram ♥

    SvaraRadera
  6. Vilket mysigt ställe. Menar du att det var bladlöss på deras växter.?
    Vilken tur ni hade - när ni faktiskt var ute efter att fotografera ormar - och så fick ni se så många!
    Ofta när man tittar efter orm, ser man ingen. Jag har definitivt respekt för huggormar, men de är fascinerande. Och vackra. / Britt

    SvaraRadera
  7. Vi har massor med sten där jag bor men ingen orm. Konstigt, eller så finns de fast jag aldrig er dem... Jo en gång för många år sedan hade katten kul med en huggorm, men det är en gång på 25 år. Ormboet, eller vad det nu är, är riktigt fascinerande tycker jag. Vilken upplevelse att få se och fota.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  8. Instämmer helt med Kolonilotta! Njuter hellre av cheddarn och de goda engelska dipsåserna och senapen. Så gulligt av dig att tänka på mig:-) Stort tack för länken!
    Hoppas du köpte hem några av dipsåserna. De är nämligen suveränt goda. Brukar köpa hem ett gäng när det är matmarknad i Stockholm.

    PS. Måste medge att dina ormbilder var helt suveräna och beundrar ditt mod att gå så nära dom. Jag hade vänt på klacken och sprungit (överdrift) därifrån. DS.

    SvaraRadera
  9. Härligt inlägg – och med alla vackra färger kunde det ju vara ett inlägg i veckans lördagstema: Färg! Fantastiskt med snokarna. Snacka om ormgrop! Vi brukar ha ett gäng nere vid vår brygga på landet på våren. Sedan försvinner de åt olika håll och kvar blir nog bara hussnoken Snoddas. Han och jag brukar ta en simtur ibland, när det slumpar sig att vi är i sjön samtidigt. Sedan jag lärt mig att snokarna simmar med högburet huvud slipper jag vara nervös i vattnet. Någon huggorm har jag aldrig sett i vattnet vid vår strand.

    SvaraRadera
  10. Kul med Zambobild. Saknar Rigmors inlägg som alltid slutade med nåt underfundigt från Zambo.
    Attan också att vi missade Kumla sjöpark när vi var i området flera dagar i fjol. Körde ju igenom Kumla flera gånger dessutom. Ja, ja det får läggas på minnet till en annan gång.

    Fina bilder du lyckats få på ormarna! Besökte också kullen vid denna tiden i fjol och det var ju en fantastiskt upplevelse. Var hos dem i tre dagar, men såg bara en huggorm och det var också vid stugan.

    I år håller jag koll på en vall i ett naturreservat utanför Växjö där det också ska vara huggormstätt. Frågan är om det är för kallt fortfarande eller om de är tidigare än snokarna.

    Allt gott och kram + hälsnignar till Rignmor och Zambo
    /Anette

    SvaraRadera
  11. På bild går ju bra att titta, det är mindre kul att möta dem i naturen. Det ringlade en stor huggorm över vägen i en kurva då jag kom på cykel förra året. Tur att jag inte fick något möte för då hade jag krockat, för jag ville inte ha en huggorm i hjulet. Vilka fina Kamelior, synd att det var så mycket ohyra där. Ha en bra söndagseftermiddag! Kram

    SvaraRadera
  12. Mycket var vackert, men när jag ser ormarna fryser jag till i hela min varelse. Kram

    SvaraRadera
  13. Så trevligt vi hade! ! Tiden bara flög iväg, kan inte riktigt fatta det, men helt plötsligt var du tvungen att vända hemåt. Hann vi prata om allt förresten. ..?
    Tur hade vi iallafall med ormarna, det får vi leva länge på. Sen hoppas jag att Kumla Sjöpark rycker upp sig, annars har de snart inga växter att visa upp.
    Zambo hälsar att han gillar första bilden bäst, och han får väl vara lite ego såhär kvällen innan han firar födelsedag. ...
    Ha det gott vännen! !
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. Underbar utflykt. Den hade jag gärna varit med på. Men inte gubben min som har ormfobi. Trevlig kväll. Kram

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig utflykt, men det där med ormar undviker jag helst......
    Kram Lena

    SvaraRadera
  16. Fina bilder från Sjöparkens Växthus. Dit skulle jag kunna åka, men ormarna på Öby kulle lockar inte alls... Hellre då alla blåsippor i Söröns naturreservat alldeles intill. :-)

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  17. Tråkigt med all ohyra på växterna. Av dina bilder att döma verkar det ju annars vara ett mycket trivsamt ställe. Fast du skulle i och för sig säkert kunna få det mesta att se fint och inbjudande ut på bild.
    Gillar ormbilderna, så maffigt att hitta så många när ni var ute för att fota dem. Själv har jag ännu inte sett några ormar i år.
    Kramen

    SvaraRadera
  18. Hej! Roligt att du hittat till mina hemtrakter. Ett tips! Efter Öby kulle så passar det med ett besök vid Sörön också! Kolla www.bildligt.com. Och tack för fina bilder!!!

    SvaraRadera
  19. Fina bilder du bjuder på från den trevliga resan till Rigmor. Vilken upplevelse det måste ha varit att se alla ormar.
    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  20. Som vanligt många fina bilder tagna på ställen jag inte varit på. Tack för tips. I ärlighetens namn gillar jag mer att titta på dina ormbilder än att se dem i verkligheten. Du har fångat dem fint!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)