fredag 29 april 2016

Vardag eller helgdag......

... inte så mycket som skiljer när man är pensionär ... dagar och veckor rullar på och ibland blir man alldeles dagvill :)

Idag är det i alla fall april månads sista vecka och veckans sista arbetsdag!
Bilen är besiktad, deklarationen avklarad, Lasses blodtryck är kollat och efter telefonsamtal med doktorn så ska han på provtagning nästa vecka. Har han fått en tid för undersökning hos ögondoktorn också - i början av juni. Grå starr sa optikern och skickade en remiss - bara ca en månad sen - tycker det gick fort. 
Lämnade bilen på verkstaden en dag och gick ut till stora vägen, Finspångsvägen alltså, där Calle hämtade mig...
... och jag fick följa med till bergtäkten i Klinga för att hämta grus...
... som skulle till grannarna i Granmyra, som precis börjat att bygga ett ridhus.
Här är kompanjonerna och kompisarna...  Calle t.h. och Kricka t.v.  Kricka är dessutom gudfar till Casper...
Nytillskottet i företaget - inte helt ny, men ganska :)

I övrigt händer det inte så mycket... Calle och pojkarna var här i helgen och vi gjorde ett svampfynd...
... en riktigt stor stenmurkla. Ludvig studerar den noggrant, medan jag håller föreläsning om dess giftighet...
Giftigt är det däremot varken med nässlor eller kirskål - tvärtom kan man säga )
Här är det nyskördade primörer...
härom dagen blev det soppa...
... och igår blev det paj!
Riktigt mumsig Ogräspaj :)

På väg ner till samhället idag fick jag stanna för de här två unga dovhjortarna...
De ville helst inte vara med på bild ... lite blyga tror jag :)

I Skärblacka finns det också fina körsbärsträd som blommar just nu :)


Ha det gott och ha en trevlig Valborgshelg!


13 kommentarer:

  1. Ogräspaj är gott, men mitt recspt är inte alls som ditt! Länge sen jag gjorde, vi har inte så rikligt av de primörerna här...

    SvaraRadera
  2. Åh vilken lycka att bygga ett eget ridhus! Kul att få följa med på en fototur av arbetsstarten.
    Verkligen vackra djur, förstår att de är blyga, för tänk om de skulle få posera hela dagarna ;-)
    Duktigt av dig att ta hand om ogräset på ett sådant nyttigt sätt!

    SvaraRadera
  3. Trevlig Valborg till dig också. Trots att de är lite blyga så har du ju fångat dem fantastiskt vackert där i dikeskanten. Nässelsoppa så gott och nyttigt! Kram

    SvaraRadera
  4. Förr åt man murklor, men det har tydligen blivit andra direktiv. Ogräspaj har jag gjort, men det är inte så lätt att hitta något ställe där det inte är kissat på. Till valborg borde det bli nässelsoppa, men det blir det inte. För jag har inte hittat några.
    Fin bild på de blyga. Fin valborg på dig. / Britt

    SvaraRadera
  5. Bilden av grusschaktet påminner väldigt mycket om Makadamen här en bit från mitt hus. Vilken utmärkt lärare de där små godingarna har. Hoppas du får en fin Valborgsmäss och första maj. Kram

    SvaraRadera
  6. Fin bild på dovhjortarna. Fina djur. Tack snälla för receptet. Det ska jag spara. Kanske pröva det någon gång. Är så nyttigt.
    Vilken bild på stenmurkla, så fin men giftig. Sötingarna har det bra förspänt med en farmor som är så duktig på svampsorterna.
    Önskar dig och L en riktigt TREVLIG VALBORGSHELG ! Vi hörs ! :)
    KramKram från Marie

    SvaraRadera
  7. Det var ett intressant inlägg, från stenmurkla till ett nyttigt recept och fina bilder därtill.
    Tackar för ditt besök hos mig :D
    Ha en trevlig valborgshelg!

    SvaraRadera
  8. Vilka fina godsaker på ogräs, härligt, det får man ju testa. Dovhjortarna är så fina. Min svärmor brukade plocka stenmurklor, trevlig kväll

    SvaraRadera
  9. Underbart fina bilder du trollat fram igen!
    Nässelsoppa med ägg är ju bara så gott :-)

    Trevlig Valborgshelg.....Kram

    SvaraRadera
  10. Men titta, där är en dovhjort som jag styckade härom veckan...ja inte just den förstås! Tur jag inte såg den levande för då hade jag inte gärna slaktat den utan låtit den hoppa vidare i hagarna och ätit nässelpaj istället!
    Trevlig Valborg!

    SvaraRadera
  11. Nässelsoppa är jättegott och nyttigt. Kram

    SvaraRadera
  12. Det här inlägget är då väldigt exotiskt för mig! Stenmurklan såg ut som en hjärna eller kanske en sönderrökt lunga;-) Nässelsoppa har jag ätit en gång, men den gillade jag inte. Kirskål brukade min mamma göra i stuvad form, men jag föredrog spenat.

    MEN sedan kommer jag till hjorten - hjortstek - lite lagom rosa på en tallrik. MUMS:-)

    Å din körsbärsblommning är minst lika fin som min från Kungsträdgården!

    Önskar dig också en toppen Valborg - med eller utan brasa!

    SvaraRadera
  13. Här är det knappt snöfritt ännu men jag ser fram emot nässelsoppa och kriskål har jag gott om så jag ska försöka göra din paj. Det ska bli kul. Tack för det.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)