söndag 10 april 2016

Uppgift 14...

... i Bosses utmaning är delad i två delar + en del där det vankas bonuspoäng :)

Uppgift ETT: Fem olika hobbyer som jag har haft eller har.

1. Börjar med  hästkrafter ... här sitter jag på polishästen Kosack och bilden är från början av 60- talet (i alla fall före 1964 då polishästarna försvann från Norrköping)
Hästar som var min stora hobby och intresse under måånga år ... och kärleken till dessa underbara djur finns fortfarande kvar.  
 2. En annan form av hästkrafter ... och en annan hobby ... eller intresse som jag (och Lasse) har är rally. Förr när Lasse var frisk åkte vi ofta ut i skogen för att följa tävlingarna. Här kommer Carlsson på taket - riktig rallykändis på sin tid! Bilden är Lasses och tagen långt innan vi träffades :)
Numer åker vi och tittar på de lite tyngre klasserna...
... och på de gamla godingarna :)

3. En hobby som började  i början av 80- talet för mig är svamp - ja, jag är en riktig svampnörd! 
 Svamp i alla former - i skogen och som samlarföremål i glas...
... gamla svampböcker...
 ... och vackra svampplanscher.

Något annat som följt mig genom livet är läsning. Stora och små böcker --- inbundna och pocket.
Mest gillar jag historiska romaner och minst gillar jag hårdkokta deckare...
Sist men inte minst - ännu en hobby som följt mig under många år. Min första kamera var en lådkamera som jag fick av min farmor.
Nu har jag två kameror som är mina ständiga följeslagare - en Canon PowerShot SX50 HS med bra zoom och så den här...
... min nyaste lilla pocket - älskar den för macrofoto :)

Uppgift TVÅ: Tre nytagna bilder ur Bosses lista med sjutton alternativ. Eftersom jag nu bor som jag gör och har haft en del annat för mig, så tror helt enkelt jag skippar denna uppgift!
Så gör jag även med Bonusuppgifterna, som inte var något för mig :)

Några poäng ska det väl förhoppningsvis bli ändå :)

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Härlig förstabild!
    Min första bil var en likadan som Eriks!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis och vilken fin berättelse om dina hobbyer. Ganska lika mina hästar, böcker och fotografering. Funderar på att köpa en ny kamera så bra tips om vilka du har. Njuter av dina fina foton �� Ha en fin söndag. Lekkram

    SvaraRadera
  3. Wooooow säger jag. Vilken nostalgi...vilka bilar som åxo är mitt intresse. En gammal saab. Kan den vara ifrån 1966 eller nåt?
    Hästar är vackra och det är så kul att få se en gammal bild från dig . Tack för det, och Tack för hela ditt underbara inlägg på hobbys.

    Söndagskram

    SvaraRadera
  4. Roligt och få veta lite om dina hobbyer. Jag tror jag får göra samma som du, och hoppas på några poäng för det. Kram

    SvaraRadera
  5. Vilket suveränt inlägg!
    När det gäller hästar och svamp, så har är min yngsta dotter som du ;)
    Jag gillar att kolla på gamla bilar. Har förresten haft 3 olika SAAB. En väldigt rolig bil att köra, den där gamla typen.
    Foto är också min grej.
    Jag gör inte tävlingen, utan gottar mig i andras fina skrivningar. Som ditt bidrag...

    SkyltSöndagsKram ♥

    SvaraRadera
  6. Hej, så kul att jag hittade din blogg, så underbara bilder på dina intressen, ha en fin söndag kram

    SvaraRadera
  7. Många poäng tycker jag. Och du går ju in för dina intressen med besked, iallafall fotograferingen och svampen. De andra intressena hamna r på bilderna. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med TantGlad. Jag får Wow-känsla när jag glider in här med mina olika roller. Snabbt har jag glömt domarrollen. Istället är jag blyga Bosse som ser en söt tjej på en stor häst. Två mindre till växten, söta hästar tillsammans. Ingen av dina hobbyer var någon överraskning för mig. Jag hade kunnat spika alla fem. "Karlsson på taket" var en legend som jag hörde mycket talas om. Själv hade/har jag en röd Saab 96? i min samling. Det kunde blivit den jag tagit med på fotot i mitt inlägg. Det är när jag ser sådana här blogginlägg som jag får en bekräftelse att det är riktigt kul med Blogglandia. Kram Bosse.

      Radera
  8. Uppgift nummer två lät ju något krånglig!
    Fina gamla godingar där, det kom en gammal goding på min lilla gata för ett tag sedan, eller två om man ska vara noga en uråldrig bil förra söndagen och nu i veckan en gammal lastbil. Men blir glad av att se dem =) Citatet i förra inlägget - så himla bra! Nä, nu ska jag ta och vattna mina småplantor. Ha en skön söndagseftermiddag =) Kram

    SvaraRadera
  9. Roligt att se vad alla har för intressen!

    SvaraRadera
  10. Att du är svampnörd och gillar hästar visste jag ju, men du har ju så många fler intressen. Å intresset för bilar delar jag helt med dig. Tyvärr finns varken rallyn eller veteranutställningar kvar i stor-Stockholm. Riktigt synd.

    Bokintresset delar jag också, fast speciellt tvärtom om man säger så;-)

    Ett härligt inlägg:-)

    SvaraRadera
  11. Är Saab 93 av årsmodell 1963? Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)