söndag 24 april 2016

Årets första...

... resa med husbilen blev inte så lång och det blev bara två nätter...
Vi åkte till Askersund - lagom bit att åka och en trevlig liten stad :)
Först över Stora Hammarsundet...
 ... och så in på ställplatsen nedanför kyrkan. Bra ställe med gångavstånd till centrum :)

Min sedvanliga morgonpromenad gick längs vattnet, där jag tittade på fåglarna...

Gräsand...

... grågås ...

 ... och kanadagäss.

 Hade tänkt gå över till Borgmästareholmen, men här var det tvärstopp!
 Det blev en promenad bland de gamla husen istället...

Efter lite förmiddagsfika fortsatte vi till Vadstena - en av mina favoritstäder ...
En bra ställplats finns där bakom slottet - också här promenadavstånd till centrum :)
Här stod vi fint med utsikt över solnedgången.

Morgonpromenaden ... via borggården...
... över vallgraven där herr och fru Storskrake regerade.
Jag gick längs stranden vid parken och hälsade på en nyfiken taltrast...
... och en lite osäker ringduva.


Målet för promenaden var klosterträdgården, som är känd för sina Klosterliljor - eller Snöklockor...
Det var allt i sista stund ... de var nästan överblommade!
Hålnunneört och pärlhyacinter började ta över ... men de är ju också vackra :)
Ett hav av blommor! 
Jag är så glad att jag äntligen kom hit på våren :)

Gick sedan till Klosterkyrkan...
... gick fram för att se vilka öppettider som gällde...
... då dörren gick upp mitt framför näsan på mig - klart jag gick in!
Det första jag såg var det magnifika taket med sina bågar...
... och när jag sänkte blicken upptäckte jag en stor disk med böcker, ikoner, smycken och en massa annat för hugade spekulanter.
Det är modernt här - för har man inte kontanter kan man betala med antingen Swish eller kort!

Det fanns flera mindre altare, men det här tror jag är det stora, med sin vackert förgyllda altartavla.
På en mjuk matta mitt i kyrkan låg en hel massa mjuka "gosedjur"  - mysigt för barnen som kommer hit.

Så här ser dörren ut från insidan... och den öppnade sig av sig själv när jag skulle ut också :)
När jag kom ut kollade jag öppettiderna ... såg då att de inte öppnade förrän kl. 8:00 och jag var här före ½8 ... hm ... var det därför de tittade så konstigt på mig, mannen och kvinnan som satt med var sin kopp kaffe, halv skymda av en skärm...

Så dags att gå tillbaka till husbilen - fortfarande alldeles folktomt!
Eller nästan folktomt ... en bit bort såg jag en cyklist :)
I strandkanten såg jag ett par knipor...
 ... och på ett tak satt en ensam råka och njöt av solens första strålar. Jag blev lite förvånad att se råkor här ... har nog bara sett dem ner i Skåne förut...
Tillbaka vid slottet...
... och på andra sidan står husbilen.
Efter frukostkaffe och lite städning var det snart dags för hemfärd...
En kaja och en gråsparv ville gärna ha ett par smakbitar av våra mackor... och lite ostkanter följde också med :)

Nu är vi förstås hemma igen - en fullbokad vecka väntar...

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder! Fåglar är inte lätta att fotografera men du lyckades perfekt :D

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  2. Askersund är ett trevligt ställe med en jättefin ställplats!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vi har precis hämtat husbilen och besiktat den, så det blir en första tur idag från Arboga till Stockholm. Våra vänner som vi träffar nu var på ställplatsen i Askersund för några veckor sen och tyckte att det var väldigt fint!

    SvaraRadera
  4. Härligt att vara ute på vägarna igen kan jag tro. Fina fågelbilder, och snällt att ni delade med er av frukosten. Ha en skön söndag! Kram

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder från din vandring mitt i natten enligt mig;-)

    Suveräna miljöer, men konstigt nog är min favo bild den första.

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder och vilket mysigt ställe, fantastiskt fint, förstår att du vill åka dit, ha det bra kicki-olsson-bloggo.nu

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig premiärtur ni fick! Kanonväder ser det ut som :)

    SvaraRadera
  8. En sån härlig tur och vackert är det överallt! Vadstena, där har jag varit några gånger, då har jag varit på retreat, en sån där man håller tyst i tre dagar, går i kyrkan osv. Det har jag inte gjort på några år nu, nu fick jag mig en påminnelse, det är väldigt speciellt och det är som du säger så fint i Vadstena. Och klockorna blommade också! Härligt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Härligt att ni ger er ut med husbilen. Då kan jag vänta mig gott om trevliga foton här...precis som idag. Kram

    SvaraRadera
  10. Välkomna ut i friheten. Du fångade många fina bilder. Kram

    SvaraRadera
  11. Tack för morgonpromenaden, den var verkligen härlig med alla dina härliga bilder, tyckte nästan jag gick bredvid dig så väl skriver du och fotar :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kom jag på en sak Anki. Jag har omedvetet saknat dina fylliga morgonstunder när du är ute och far med husbilen. Härligt att se att första resan 2016 är avklarad. Vadstena är också en av mina favoritstäder. Skönt att du kom ut också. Om inte kunde du suttit där och kramat en eller två nallar.
      Kram till turistambassadören Anki.

      Radera
  12. Jättefina underbara bilder. Nåt jag tycker om att se är "broar" faktiskt. Tycker en bro blir så vacker på bild.

    Ha en jättefin ny vecka, och tack för alla vackra bilder.

    Stor KRAM

    SvaraRadera
  13. Tack för en trevlig utflykt och vackra bilder. Så tidigt som halv 8 har jag nog aldrig besökt en kyrka :) Vi får allt vänta någon vecka till innan vi drar ut på en utflykt med husbilen. Ha de gott.

    SvaraRadera
  14. Tack för rundturen i två vackra städer. Så mycket fågelliv du lyckats fånga i bild :) du måste smyga dig runt på dina promenader ;)

    SvaraRadera
  15. Så mycket fint du hann uppleva på er lilla tur med husbilen, med både härliga fågel- och naturupplevelser.
    Önskar dig en ny fin vecka ! Nu ska jag krypa ner under varma täcket igen och kurera mig.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Underbara fågelbilder! Råkor finns inte i mina trakter, så har aldrig fotat någon. De gjorde sig väldigt bra på bild.

    SvaraRadera
  17. Vadstena är verkligen en underbar stad! Historiens vinslag och allt det där...Gillar ju kyrkor och Klosterkyrkan är helt fantastisk.

    SvaraRadera
  18. Å vad jag är glad att ni tagit fram husbilen så jag återigen får njuta av att se delar av Sverige fångade på ditt fina sätt. Jag får se så mycket genom dig. Tänk att det blommar så vackert där nere och här är det 2 dm snö nu igen och inte ens en tussilago vågar sticka upp skallen ur snön

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)