onsdag 2 december 2015

Tisdagslunch... och annat kul :)

Tiden rusar och igår var det dags för en ny månadslunch med Totte... och igår var det hans tur att leta reda på bra matställen :)

Man kan nästan inte tro att vi är inne i december - i alla fall inte när vädret visar sig från sin allra bästa sida. Grönskande åkrar och blå himmel... härligt :)
För att inte komma för tidigt till lunchen så blev det en guidad tur i omgivningarna...
Han pekade åt vilket håll vi skulle och Lasse körde... vi tittade på flera för mig okända nybyggda hus... vi var ett varv ut till Åselstad och  Ensjön... gamla kända trakter för Norrköpingsbor, i alla fall för oss som kommit upp i åren lite. Förr genuina sommarstugeområden, numer med riktiga lyxvillor. Tyvärr blev det inga bilder därifrån, för att sitta i baksätet med en lågt stående sol och smutsiga bilrutor, så var det inte att tänka på att fota.
Så småningom kom vi då fram till dagens mål, som den här gången var på gångavstånd från där Totte bor... Restaurang Anno 1862 i Pronovahuset.
Lasse låser bilen... Totte kollar menyn...
 Ingången... den ena, som tyvärr saknar trappräcken i den trappa som leder ner till lokalen...
... så vi fick gå genom Pronovas huvudingång...
En julgran försökte ingjuta lite julstämning... vilket inte lyckade så bra - i alla fall inte med strålande sol...
... och en klarblå himmel :)
Pronovahuset är en gammal industribyggnad... här vävdes Tuppens lakansväv då det begav sig. Bra att det inte revs utan blev till det det är idag... bl.a.  konferenslokaler, restaurang, olika företag och här finns även kommunens IT- avdelning. Fotot på väggen här under ser gammalt ut i svartvitt, men är nog ganska nytt...
 ... för entrén är den nya och namnet Pronova har ersatt den gamla skylten med Tuppen.

 Mätta och belåtna... kommer ut och vänder på huvudet... var bara tvungen att ta en bild på husen som verkligen lyser ikapp med solen! Lite dålig skärpa, men ändå... visst blir man glad av dessa färgstarka hus :)
Tack för rundturen och för det utmärkta valet av matställe, Totte!

Snart hemma igen... passerar Skärblacka solen skiner på röken från bruket... fina färger här också :)

Så var det här med "annat kul"... en del dagar är ju mer händelserika än andra. Igår var det dags för månadsmötet med vår lilla lokala fotoklubb och det var min tur att stå för fikat :) Inga bilder blev tagna, men vi tittade på varandras bilder, fikade och som alltid blev det mycket prat och skratt.

Så till sist... nästan det allra roligaste! Tänka sig... efter en månads korsordstävlande  hos bloggvännen Bosse - tillsammans med ytterligare 50 deltagare så stod jag som vinnare :) 
Kollade mejlen i morse och såg att Bosse uppdaterat sin sida... och kolla här! Det här skärmklippet är från hans sida... för även om det mest gäller att vara snabb och ha en del tur, så känner mig faktiskt lite stolt. 

Önskar alla en härlig dag!

8 kommentarer:

  1. Grattis till vinsten :) Jag vann i en annan kategori :) Solen gör verkligen underverk, både med bilder och i verkliga livet!

    SvaraRadera
  2. Du borde vinna många priser med dina bilder. Så jag är inte förvånad, men GRATTIS.
    Min svärfar arbetade på Tuppens väverier, som jag nog sagt en gång. Men själv är jag inte bekant med huset.
    Vilken kul ide att åka ut och äta och att en får bestämma. / Britt

    SvaraRadera
  3. Först av allt, STORT GRATTIS till vinsten ! Jättekul ! :)
    Vilket vackert glastak med den klarblå himlen utanför däruppe. Inte lätt med julkänsla när det är så här. Men jag föredrar hellre detta ändå.
    De gula fasaderna på husen som solen lyser så gudomligt fint på är en njutning för ögat att titta på.
    Hoppas maten smakade riktigt bra.
    Ha det gott !
    Kramisar

    SvaraRadera
  4. Tisdagen visade sig från sin bästa sida då det gäller vädret.
    Fina pampiga bilder på husen - det är ju det jag säger: Mer färg!
    Ja, det kan hända att jag får ta fram spaden till våren, men det gör jag med glädje!
    Grattis till poängrekord!
    Ha nu en fortsatt bra vecka.Kram

    SvaraRadera
  5. Grattis!!!
    Vilket vårväder ni har. Här har vi vinter, men ikväll töar det....
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Pronovahuset är ju hur coolt som helst. Äskar ju tegelstensbyggnader å blir glad varje gång man gör nå't roligt ed dom i stället för att riva som Stockholm tyvärr är "bäst" på.

    Ser att du haft samma fina väder som vi. De färgglada husen är inte bara vackra i solskenet utan piggar upp rejält! Åsså gillar jag röken från bruket. Ser ut som om den kom ut husets skorsten. Rn perfekt fångad "illusion".

    Tycker du ska vara mycket stolt över din rekordseger hos Bosse och jag gratulerar dig än en gång. Hoppas du skrapar hem storvinsten nu också:-)

    SvaraRadera
  7. Vilket fantastiskt väder ni hade! Förstår att det inte är lätt att känns julstämning under en klarblå himmel och strålande sol. Som vanligt har jag haft ett trevligt besök hos dig :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)