onsdag 16 december 2015

Tur man har barnbarnen...

... för utan dem vore det ganska händelsefattigt just nu. Inget lussefirande på dagis t.ex...
... som i fredags då det var dags för det på Ludvigs dagis :)
Ludvig, ja... han är en bestämd liten person och han ville varken vara tomtenisse eller pepparkaksgubbe... och inte Lucia heller. Han ville vara bagare! 
Alla bjöds på skinksmörgås, pepparkakor och mjölk eller kaffe.. mums!
Casper som fyllde år samma dag, var ledig från sin dag i förskoleklass och fritis och var med och firade Lucia på sitt gamla dagis...
Hans "gamla" fröken gratulerade på födelsedagen och undrade hur han hade det nu när han börjat på Grebyskolan...
På eftermiddagen blev det fest hemma i Ugglebo... Casper fick välja hur tårtan skulle se ut :)
 Ser lite farlig ut... farligt god!

I övrigt händer som sagt inte så mycket! Jag stressar inte inför julen... och de få julklappar som skulle köpas är köpta... utom en... men det hinner jag nog :)
Jag har i alla fall bakat kakor... en sorts pepparkakor...
Inte pyntar jag så mycket heller... och det som ändå ska fram kommer upp lite vartefter dagarna går.

Några härligt soliga dagar har vi haft... några minusgrader och vacker frostbildning...
... det torra gräset i kanten av vallen...
... och de gamla nyponen...
Har mest latat mig och njutit av vädret... barmark och grön mossa i skogen  och så det krispigt frostiga gräset i hagen...
Har njutit av att titta på när grannarna tränar vallhundarna... otroligt hur lydiga de är :)
Rimfrosten har varit riktigt fin... 
... kommer man nära så ser den ut som kristaller.
Starkt motljus och lågt stående sol...  då kan det bli så här.
Antar att det är den riktigt blå himlen som "färgar av sig" och gör frosten blåaktig...
Nu är det mildväder på gång, vilket betyder att det vackra vita försvinner och det blir mörkt och blött igen...
Någon vit jul verkar det inte bli i år heller... synd... för ska det någon gång vara snö, så är det på julafton :)

Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Med andra ord så kan man säga att pensionärslivet (antar att du också är panschis) ger en härlig frihet. Man kan göra det man vill när man vill. Men först kan man t o m fråga sig OM man vill överhuvudtaget. Underbart eller hur!!!! Å det spelar liksom ingen roll om man bor utanför/i en storstad eller ute på landet. Love it!

    Som vanligt njuter jag av dina bilder... framför skärmen alltså. Allt blir ju vackert hos dig! Å att baka kakor - ja, det har jag aldrig gjort. För att vara helt ärlig så har jag inte ens lyckats med en sockerkaka.

    Gillar Caspers val av motiv till tårtan - coolt! Nu gillar jag inte prinsesstårtor, men är alltid så impad över hur konditorierna idag får fram alla läckra motiv, vilka som helst. T o m fotografier som skannas in och bli en bild på marsipanen.

    SvaraRadera
  2. Tänk om alla tog det så där i lugn takt, med sina julbestyr. Ibland ser man ju folk som stressar omkring som tokar och allt ska plötsligt fixas och hinnas med i december. (Troligen blir det jul för dem också) Nä, jag är på din linje - lite i taget inte för mycket och vara ute i god tid!
    Nu önskar jag dig en fin torsdag - dags att dra till jobbet! Underbara bilder på barnbarnen - klart att det behövdes en bagare i luciatåget =) Kram

    SvaraRadera
  3. Mysigt med lussefirande! Här knåpade dottern ihop en jättefin lussekrona och jag letade på ett lusselinne som min mamma sytt och sen var lilla E, 8 månader, den sötaste lucia jag skådat! Fina rimfrostbilder du fotat, här regnar det idag och hunden kom just in blöt och mkt lerig...grrrr! Här stressas det heller inte inför jul, vi får huset fullt men jag delegerar ut maten och städar efter nyår :-) Ha en bra dag! /Lotta

    SvaraRadera
  4. Så roligt med en bagare i luciatåget. Även här har rimfrosten regnat bort idag.

    När jag ser vad BP skriver om bakning kan jag bara konstatera, att jag är i gott sällskap. Jag lyckas kanske en gång vart hundrade år med en sockerkaka. Undviker att baka - man vill ju inte bli påmind om sina tillkortakommanden.

    Njuter av dina vackra bilder!

    SvaraRadera
  5. Jag saknar lite de där Luciabesöken på dagis. Perfekt med en bagare i Lussetåget. Så härligt förnuftigt det låter att du inte stressar. Jag föredrar också att ta det i min egen takt, för jag vet att jag hinner med det som behövs....resten kan kvitta. Kram

    SvaraRadera
  6. Låter som ett alldeles lagom och skönt tempo :)

    SvaraRadera
  7. Vad mycket fina frostbilder. Så frostigt har det inte varit här än. Skönt tycker jag, fast vackert är det.
    Jag saknar verkligen att få vara med på julfirande av alla slag. På grund av avstånden. Men var sak har sin tid.
    Inte heller jag stressar det minsta. Skönt. / Britt

    SvaraRadera
  8. Vi har haft otroligt lite rimfrost just här, man hade behövde ha förstoringsglas, hi hi . . .
    Men bara till Gislaved hade de någon cm snö, så hela världen blev så ljus och vacker. Bara ca 2 mils skillnad !!!
    Igår svinhalt på grus-bya-vägarna, man promenerade som om man hade bajsat ner sig, *fniss*
    Vi hade varit nöjda med det lilla men idag mildväder och dimma, ska bli + 10 gr till helgen . . . .

    Men vad trevligt med Luciafirande och barnbarn som vill bli något annat . . . . oj vilken hemsk farlig tårta Ludwig ville ha. Men han räknar väl inga kalorier, hi hi . . .
    Sonen Mikael var också en sockerbagare på dagis-förskolan (född år 1971) han gillar att baka nu, inte alls lik sin mamma på det viset, hi hi hi . . .
    Precis som du beskriver dina dagar innan jul så fortgå även livet för mig oss, ingen stress. Vi gör något litet varje dag men det måste vi inte göra utan det blir för annars hade dagarna blivit händelsefattiga.
    Hans pysslar jämt med något ute men det är inte inspirerande precis, säger han. Hönorna får sin dagliga städning och påhälsning, de är ute en liten stund men inte ens de gillar detta trista väder, fniss . . .
    Jag har haft kaffe och mat gäster olika dar denna veckan, några i morgon, alltid kul med gäster men roligare på sommaren då man kan sitta ute under ett träd och må väl, eller hur Anki.
    Jag lurade Rolf innan med 'din nyckelpiga', den klättrade så fint på de frostiga stråna. Men så lustigt sa han
    hur ??? *ha ha ha* dagens skämt fick han . . . .

    Må så gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  9. Visst är det skönt att slippa stressa. Jag har några inköp kvar, sedan är jag också klar.
    Underbara frostbilder. Det är det enda jag gillar med kalla dagar, om det är sol och frost, för hela världen glittrar då.

    SvaraRadera
  10. Det blev nog trevligt med en liten bagare i gruppen. Fin är han .....
    Låter som du har det lugnt och skönt nu inför julen. Det är så det ska vara, enligt min åsikt. Dock måste jag in till "stora" staden i morgon så jag lär nog vara rätt trött och nöjd efter det besöket.
    Så duktiga de vovvarna är ! Ett riktigt nöje att se dom jobba.

    Önskar dig en fin torsdagskväll !
    Kram

    SvaraRadera
  11. Låter och ser helt rätt ut med fina bilder!
    Men du glömde bort "Bobilen" :-)

    Ha det gott...Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken söt bagare *puss på dig*
    Fina bilder som vanligt och den med mossa och frost är bara så ljuvligt bra med sina kontraster/ kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  13. Visst är det berikande med barnbarn. Tänk så mycket man får via dem. Du har också fångat vackra frostiga bilder!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)