söndag 13 december 2015

Lördagstemat - en salig blandning

Anna är temagivare hela december 
och den här andra lördagen i månaden så har hon valt temat
"En salig blandning"
Det är redan söndag morgon och jag har inte hunnit med, men nu sitter jag här vid köksbordet och försöker samla tankarna, samtidigt som jag letar i min saliga blandning av bilder... och lyssnar på luciakonsert från domkyrkan i Växjö.

En salig blandning betyder för mig  En blandning med stor variation.

Så här kommer nu lite bilder från mina bildarkiv... och jag tror nog ni känner igen bilderna, för de flesta har nog figurerat i bloggen någon gång.
Barnbarnen förstås...

Casper, som fyllde 6 år i fredags...
... och Ludvig som blev 4 i augusti...


 Att naturen är ett stort intresse hos mig , ja, det antar jag att ni vet...

och i mina arkiv finns många, många naturbilder...

... en stig genom skogen...
... och ibland ett oväntat möte...
... som när dovhjorten sprang över vägen och nyfiket stannade för att se vem jag var :)


Jag älskar att krypa ner på marken och komma nära...
... gillar mossornas sporkapslar...
... och blir glad av en liten snäcka på ett havreax...

... eller att upptäcka naturens egna konstverk i en buske... vid ett hyreshus inne i samhället.


Ni som känner mig lite vet att jag älskar svamp... och det finns många svampar - ja, rentav en salig blandning av dem i mina arkiv :)

Ni vet också att det inte är främst matsvamp som intresserar mig, utan även andra,
 som den här skålvampen med ögonfransar... ögonskål... den första svampen som jag lärde mig det latinska namnet på... Scutellinia scutellata :)
 ... eller vackra flugsvampar...

... t.ex. den röda...
 och den gråfotade.

Hus gillar jag också...  helst gamla hus. och gärna gamla bakgårdar...
... eller gamla fabriksbyggnader som fått vara kvar och fått nya liv...
... som de gamla textilfabrikerna i Norrköping.

Dörrar och portar tillhör favoritmotiven när jag kommer till en stad eller by.
Här är några till...
... och fönster gillar jag också! Stora fönster...
... och "vanliga" fönster, som sätter igång fantasin...
Här bor nog någon som gillar film...
 ... och kanske bor det en konstnär här...
Jag har en förkärlek till kyrkor - gamla kyrkor...
... som t.ex. Väversunda kyrka i Östergötland...

Gillar när jag hittar något mer udda också... som en tom affärslokal under upprustning...

... eller en toarulle med hänglås :)
... eller någon konstig figur...

... och så Sixten!

Han finns förstås också med i min saliga blandning.

Det gör trädgården också...
 ... liksom dess innevånare :)
... och husbilen!
Den skaffade vi 2010 och vi älskar det kringflackande livet på vägarna.  Har säkert tusentals bilder från våra husbilsturer... man kan säga att det är en salig blandning på bilder från våra resor... men det får nog bli i ett annat sammanhang :)

Ja, nog blev det en salig blandning allt! Vill du se andras blandningar så titta in under fliken Lördagsbloggare, högst upp under headern.

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Dina bilder är alltid fantastiska och de du visar idag är precis som vanligt...helt otroliga. Vem mer än du kan få en dovhjort eller insekt att posera och stirra rakt in i kameran? Jag önskar dig en fin Luciadag.

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart ämne! Att få gå loss på allt. Som alltid alldeles fantastiska bilder. Bären i is, svampen osv. Kanonfina. / Britt

    SvaraRadera
  3. Rikedom i en salig blanding - med stor variation! Så utmärkt på alla vis Anki! Länge har jag beundrat din bilder, det gör inget att se de om igen för återseendet ger nya upplevelser tillsammans med nya bilder! Stor variation som sagt!
    Tack för det och stor kram!

    SvaraRadera
  4. En salig blandning men ändå med en röd tråd.... Det Anki tycker bäst om!
    Jag tycker om alla dina bilder men idag vinner Sixten mitt hjärta - en lycklig katt!
    Ha en fin Luciadag! Kram

    SvaraRadera
  5. En salig blandning av fina foton :)

    SvaraRadera
  6. Verkligen blandade och fina bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Alltså en mera salig blandning får jag nog leta efter. Vilken bildkavalkad! om vanligt gjorde du ett fantastiskt fotojobb. Bilderna är enastående och otroligt läckra. Svampbilderna såklart, toarullen älskar jag bara, liksom naturens konstverk och saken med antennerna.
    Ja, hela din saliga blandning är suverän!

    SvaraRadera
  8. Fantastiska bilder, speciellt den vita svampen genomlyst.

    SvaraRadera
  9. En härlig blandning och det är så roligt att ni är ute med husbilen och tar bilder och får mig att inse att Sverige är vackert och spännande. Nästa gång ni är här uppe i Jämtlands så vill jag gärna att du kommer och hälsar på.

    SvaraRadera
  10. En härlig salig blandning av din vardag, så fint återgiven
    av dina fina fotografier. Tack Anki!
    God fortsättning på Luciakvällen!

    kram

    SvaraRadera
  11. Fantastiska bilder! Jag skrattade gott när jag såg den där fina bilden på en insekt (humla?) som tittar lite indignerat på fotografen. "Va, kommer du här och stör när jag har så mycket att göra!" Och den där bilden från den tradiga affärslokalen med sin toastol, hålet i muren och verktygslådan med "övningskör". Vacker och innehållsrik!

    SvaraRadera
  12. Så många intressanta bilder. Mest förtjust är jag i dina svampbilder - de är enastående.

    SvaraRadera
  13. Ja, det var verkligen en salig blandning! Härliga bilder!
    Ha en skön kväll!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. En STOR & salig blandning skulle jag vilja säga, men vackert var det. En Lussekram

    SvaraRadera
  15. Det var en salig blandning bilder med betoning på salig, för du tar ju fantastiskt fina bilder måste jag säga! Vilken härlig bild på klätterbarnet i trädet :-) Och glasskulpturen var ju helt otrolig! Gamla bakgårdar är jag också svag för, gamla byggnader överlag. Tack för en fin tolkning av temat :-)

    SvaraRadera
  16. Dina bilder är så fina, jag ser dem gärna om igen:-))) En gråfotad flugsvamp tror jag aldrig jag har sett.
    Fiffig idé med stegen på tallen!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  17. Så mycket roligt du fyndat i din gott och blandatpåse! Jag kan ju inte längre krypa och kräla på marken, det grämer mig, men jag tar mej inte upp! att stå på knäna är helt ogörligt utan knäskydd för det smärtar så, men vem går omkring i knäskydd på skogsstigarna? Ja det skulle vara jag då...
    Tack för det trevliga inlägget
    Kramen

    SvaraRadera
  18. Glömde nämna att jag också blev förtjust i gråa flugsvampen, såå vacker

    SvaraRadera
  19. En härlig potpurri från ditt arkiv! Jag uppskattar alltid att "vandra runt" i dina blogginlägg och tycker att du är en kanonduktig fotograf.

    SvaraRadera
  20. Inte bara en salig blandning utan en härlig, fin blandning av bilder. Fina som vanligt :)
    Önskar dig en fin onsdag !
    Kram

    SvaraRadera
  21. En salig blandning av VACKRA bilder! Tack!
    God Jul! Nadolig Llawen!
    Önskar Lena från Wales

    SvaraRadera
  22. En trevlig salig blandning av fotomotiv du förevisar här.
    Ser att det är många gemensamma gillande av fotomotiv där :-)
    Skoj att ta del av alla dina fina foton och motiv.

    SvaraRadera
  23. En vacker och härlig blandning!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)