lördag 26 december 2015

Lördagstemat - återblick


Sista temat för året har Anna bestämt till Återblick - (alt. halvårskoll). Tack Anna för trevliga teman!
Går man då ett halvår tillbaka, ja då hamnar man i veckan efter midsommar...

Försommarregnen förutspådde en givande svampsäsong...
Tegelsopp, mandelkremla... och så några små kantareller...
Samma vecka såg jag den här hinden med sin kalv på vallen nedanför vårt garage...

Vi har hunnit med en del turer med husbilen... en del ganska nära, som Valdemarsvik...
En del lite längre... upp mot Höga kusten...
Vi hade ett underbart väder... och efter några dagar sammanstrålade vi med vännerna från Örebro vid Sandslån, strax norr om Kramfors.
 Vi åkte runt och tittade på vackra omgivningar... njöt av det fina vädret...
 ... gjorde en del gemensamma utflykter...
... och efter sista gemensamma natten vid Galtström, skildes vi åt för hemfärd i egen takt...
 För första gången har jag sett en nötkråka... en sibirisk nötkråka...
I Skänninge mötte jag en mandarinand...
... och i Borensberg träffade jag en bäver :)
Den regniga sommaren till trots... hösten blev torr och jag fick ringa 112... gräsbrand vid vägkanten, som jag upptäckte på väg in till sta´n...
Fotoklubben hade utställning på Hembygdsgården...
... och sen träffade jag en trevlig bloggvän och hennes hund i Åtvidaberg :)
... och jag var på stopremiering i Vreta... där jag fick se en del söta föl också :)
Jag gick upp extra tidig för att få se blodmånen...
... ja, det var ju bara en förstås...
Årets sista husbilstur gick till Mariedamm där vi träffade vännerna från Örebro igen :)
Svampsäsongen i stort blev urusel, men senhösten bjöd på underbara ängssvampar, som ängs- och scharlakansvaxingar :)
Jag har fått glatt mig med många fina stunder tillsammans med mina älskade barnbarn...
Vi har fått ett nytt företag till Skärblacka - Norrköpings cocosbollsfabrik...
... och Finspång har fått ett nytt konstverk :)

Vi firade äldsta sonen på hans 40-årsdag... ojojoj... vad har de åren tagit vägen?
Så blev det jul igen...
... och tomten kom i år också :)

Om en vecka har vi passerat nyåret och med det blir det en ny temagivare - det blir Helena som inleder 2016... ska bli spännande att se vad hon hittar på åt oss.
Under headern, högst upp finns en flik som heter Lördagsbloggare - där hittar du länkar till alla deltagare. Du är också välkommen att hänga på om du vill :)

God fortsättning!


27 kommentarer:

  1. Hos dig är det då aldrig tråkigt! Du är en mästare på att göra bildkavalkader, där du lär fotona tala. Bara lite koncis och informativ text! Det är faktiskt en konst som inte många behärskar. Önskade att jag hade den talangen...

    Upp till för några månader sedan visste jag inte ens att det fanns sibiriska nötkråkor. Såg den första hos Rantamor, sedan en till hos en annan bloggare och nu den tredje hos dig. Tycker den fågeln är otroligt fin och har fantastiskt vackra ögon. Den lär jag iaf komma ihåg. Å den där mandarinankan med så läckra färger lär jag nog inte glömma i första hand heller.

    SvaraRadera
  2. Det blev ett händelserikt och bra Bobilsår!

    Ha det lika gott framöver.....Kram

    SvaraRadera
  3. Oh, ett sådan fin tid ni har haft. Underbara bilder, som alltid. God fortsättning önskar jag dig!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Härligt halvår!

    Men den där mandarinanden, FINNS den verkligen?

    SvaraRadera
  5. Det verkar som om vi semestrat på samma ställen bitvis. Trevliga ställen var det allt.

    SvaraRadera
  6. Du har haft ett härligt halvår ser det ut som! God fortsättning

    SvaraRadera
  7. Blickfång!
    Ögonblick i återblick ...
    Kram

    SvaraRadera
  8. Oj oj vad mycket du hunnit med och mycket bilder att blicka tillbaka på. Gillar dina naturbilder så. Och detta året fick du med rådjur med kid, mandarinand, nötkråka och bäver. Så roligt. God fortsättning. / Britt

    SvaraRadera
  9. Blir lika imponerad varje gång över alla fina bilder.....hur hittar du alla i dina arkiv? Här blir det inte så mycket bloggande när vi är hemma....alldeles för mycket runt omkring för att hinna med :)
    Önskar er en god fortsättning på både bloggandet, husbilsresor och ett nytt händelserikt år..... Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  10. Så roligt att se din sammanfattning av året. Jag ska väl snart göra min men jag har inte lika mycket att berätta. Tror att jag bara varit till Umeå och en sväng till höga kusten annars har jag mest varit på hemtrakten men i alla fall brukar man ha gjort mer än vad man minns när man börjar tänka efter.

    SvaraRadera
  11. En jättehärlig tillbakablick! Många vackra djur har du mött under året och söta. Fölen är underbara att titta på. Det där eh konstverket tycker jag kanske mest är konstigt. Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  12. Härligt att titta tillbaka och minnas. Vilken tur att kameran finns så man kan bevara all kul ögonblick länge. Ett halvår går ganska fort upptäcker man snabbt. Fina naturbilder som vanligt. Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig återblick. Många fina mysiga bilder. Tur att Du upptäckte branden. Kunde ha gått riktigt illa.

    Tack för ett härligt inlägg.

    Kram från mig

    SvaraRadera
  14. Vad kul det är med sammanfattningar av olika slag....ja tänk att hösten blev så torr trots den kalla och våta sommaren...jag hittade ingen svamp alls så här gapar skafferiet tomt! Jag är inte så duktig på svamp så jag vågar mig bara på gula kantareller och trattisar, de har jag stenkoll på efter ett föredrag om vad som händer om man tar fel!
    Önskar dig ett gott slut på det här året och en önskan om ett härligt nytt 2016!
    Kram

    SvaraRadera
  15. En fin återblick blev det, och mycket har du hunnit med. Jag som älskar vintern är så nöjd nu då det lyser lite vitt på backen, tre månader har jag sagt att snön ska stanna, minst!
    Så du har firat en fyrtioåring, det är snart dags här också, dottern fyller i april. Jag var ju alldeles nyss 40 själv, vi hade bara ett år tidigare flytt Stockholm och köpt vandrarhem och värdshus och jobbade som två galna idioter, men kul hade vi med en massa djur, minizoo, matlagning, ojoj, vart tog alla åren vägen...
    God fortsättning och gott slut på året, och en kram på det!

    SvaraRadera
  16. Den där mandarinanden är verkligen fascinerande i sin fjäderdräkt och att du kunde fota den! Hinden med sitt lilla kid är ju också helt bedårande! Man ska ha lite tur när det gäller motiven men att sedan få dem så bra som du får kräver verkligen sin fotograf vid spakarna! En härlig återblick, inte minst tomten på slutet. Roligt föresten att du citerade min lilla roliga körtjej i förra inlägget :-) Kram och god fortsättning!

    SvaraRadera
  17. Så mycket roligt du hunnit med under detta år och snart är det slut och ett nytt står för dörren.
    Önskar dig Ett Gott Nytt År/kramen

    SvaraRadera
  18. Härligt halvår men trist med dålig svampsäsong för er som gillar dem små...
    Underbara bilder!
    Välkommen i januari! och God fortsättning!

    SvaraRadera
  19. Härligt att se så mycket som ryms i tiden. Mandarinänder hade vi också besök av här i stan. Konstverket i Finspång kände jag igen från Open Art.
    Inte blev det så mycket svamp här i skogarna heller. Men desto mer blåbär som vi plockade.
    Ha ett fint Nytt 2016

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  20. Hej Anki, ett fantastiskt inlägg som man blev glad av, minns oxå allt du visar av återblick av året.
    Den mandarinanden är fantastiskt m.fl.
    God fortsättning önskar även dig/ Eva

    SvaraRadera
  21. Vilken trevlig sammanfattning av det gångna året och så mycket du har hunnit med! Jag tror jag får kolla mitt bildarkiv och se vad jag har haft för mig.
    Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR och hoppas vi fortsätter att ses här på bloggen!

    SvaraRadera
  22. Oj, jag hade visst bara lagt in en kommentar om ditt inlägg i min lite tankspridda hjärna :) men jag har tittat och njutit flera gånger av din återblick. Så mycket fint du har upplevt under året. Tänk det är så bra med foton för då ser man verkligen att det har hänt mycket och inte bara grå vardagar. Vackra och fina foton rakt igenom.
    Vill passa på att önska dig och Lasse ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR !! :)

    SvaraRadera
  23. Vilken underbar bildkavalkad. Kan bara konstatera att du förmedlat otroligt fina foton under 2015 och hoppas att du fortsätter i samma anda under 2016! Jag önskar er ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad mycket spännande du varit med om under halvåret. Träffat en bäver, ringt 112. Tur du inte slog 90 000 som Kurt Wallander gör i de första böckerna. Det är alltid en fröjd att få njuta av dina proffsiga bilder. Gott Nytt År. Kram Bosse Gräsänkling.

      Radera
  24. Fint med återblickar, och tänk vad man hinner med mycket när man ser det i bilder så där. Dina bilder är ju toppenfina också....
    Nytt år snart, och nu får vi se vad det har att erbjuda
    Varma Nyårskramar♥♥

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)