lördag 19 december 2015

Lördagstemat - så har det alltid varit

Anna  står för våra decemberteman och den här veckan heter temat Så har det alltid varit.
Varje vecka är jag tveksam till hur jag ska få ihop det... och den här veckan är inget undantag.

 Vi har nog inte några riktigt gamla traditioner kvar i vår familj... antagligen för att jag alltid varit ganska obstinat och ogillar så´nt som är alltför förutbestämt.

När jag var barn, då var allt annorlunda... farmor höll hårt på traditionerna och allt skulle vara så som det alltid hade varit och jag växte upp hos dem så det är de minnena som finns starkast.
Farmor, jag, farmorsmor och min far...  mitten av 50-talet...
Vid jul - som väl kanske är den mest traditionsbundna tiden på året, då skulle allt göras precis så som det alltid gjorts. Alla skåp skulle städas, koppar och silver skulle putsas, mattor skulle piskas och tvättas... och all mat lagas från grunden. Farfar och farmor var egna företagare och hade ett bageri/ konditori, så de arbetade minst heltid, så hur farmor hann med allt är fortfarande en gåta. På julafton var alla där på julmiddag... farmors föräldrar, min far med sin nya familj, jag och så farbror Englund, en gammal vän i familjen.   
När våra egna barn var små bröt vi med den traditionen... vi vägrade åka hemifrån  på julafton och därefter firade vi julen hos oss.
Så var det fram tills barnbarnen kom... och nu är det där vi firar julafton... så man kan säga att så har det alltid varit - åtminstone  för barnbarnen :)

En tradition har jag i alla fall så här i december - jag har ett datumljus... 
... för det har jag alltid haft... i alla fall de senaste 15 åren :) 

På julbordet finns alltid julskinka, janssons frestelse, sill, köttbullar och och revbensspjäll... för så har det alltid varit... andra rätter är mer sporadiskt förekommande och dyker kanske inte upp varje år...
Ibland lite hemgjort godis, som ischoklad, kola och knäck... men inte alltid, men en chokladkartong brukar det finnas... för så har det också alltid varit.
Vill du se vad de andra Lördagsbloggarna skriver om, så titta in under fliken med samma namn. Den hittar du högst upp under headern...

Till sist...  stressa inte för mycket!
Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Jag är inte alls traditionsbunden, så jag har inga problem med att avvika från det traditionella. Då jag var liten slet min mamma också med alla julmåsten. Men i övrigt hade vi det litet annorlunda. Min mamma arbetade i vården och pappa var lokförare. Därmed arbetade de även helgdagar. Även jag har haft helgarbete, så man har fått fira julafton en annan dag än på julafton, vilket går hur bra som helst.
    Numera finns ju mycket färdigt så allt måste inte göras från grunden. Skönt, för det var nog slitigt förr. / Britt

    SvaraRadera
  2. När jag såg den första bilden så gick mina tankar också till julafton som den var förr. Nu var min mamma hemmafru så hon hann nog med och hon gillade alla förberedelser. Å som liten tyckte jag att det var oerhört spännande att se alla paket under granen och så få packa upp dom. Jul är till för barn!
    Som vuxen har jag aldrig firat jul så som det var förr - jul är till för barn som sagt.

    Ett otroligt fint inlägg som du har lagt upp!

    SvaraRadera
  3. Låter som du har ett sunt tänkande till så har det alltid varit.....
    Det är ju så att det som barn alltid är skönast att få vara hemma under julen - iallfall så upplevde jag det så som barn. Nä, här finns ingen stress, det blir jul ändå och inte blir alla skåp och lådor städade heller - det blir vanlig veckostädning. Är det oordning i skåpen de andra dagarna så kan det vara så över julen också.... eller?? Jag tycker jag rensar ut rätt bra i dem under året=) Ha nu en skön lördagskväll! Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Känner igen mina egna jular tillsammans med familjen. Oftast bara mamma och pappa men även några vänner till dem. Farmor och farfar bodde långt bort och min mormor var död, morfar bodde uppe i Jämtland. Själv har jag nog skapat en hel del traditioner, som tomteland och pepparkakshus....ett måste när barnen var små, som de i sin tur har fört med sig i sina egna traditioner. Eftersom vi är en stor familj (7 barn med familjer) så kan vi inte fira julen tillsammans numera, men vi tar igen det på sommaren, då vi brukar ha en storfest tillsammans med alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Traditionerna med mat och bak, har vi också minskat ner på ordentligt. Nu är det 2 år sedan vi firade julen hemma, och det känns ibland skönt att slippa alla traditioner, men någon riktig julkänsla får man inte utomlands. :) En riktigt GODJUl önskar jag dig och din familj med eller utan jultraditioner.

    SvaraRadera
  5. Så mysigt du verkar ha det. Några traditioner, men också nya vanor.
    God Jul och Gott Nytt År!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Traditioner är viktiga tycker jag med!

    Kram

    SvaraRadera
  7. För mig har traditionen ändrats
    ca tre gånger, från barn till ungdoms åren tills jag gifte mig (19) år.
    Vi hade en annan mat på julafton med svampsoppa fisken karp med tillbehör en speciell grönsaks sallad (kokta).
    Skinkan åts först på juldagen, men ingen dopp i gryta förrän jag fick egen familj, då kom de svenska sederna fram. Tomte och julgran hade jag förstås som barn.Som du vet var föräldrarna polacker så matkulturen skiljer sig lite. Sen gick man över till den svenska maten eller jag blandade i början. Nu har vi minskat betydligt på jul bordets storlek.
    Man tar bort en del och nya rätter tillkommer, mycket mer grönt på bordet
    som även barn och ungdomar gillar.
    Den mat som inte äts mkt av serveras inte mer, bara för att det måste vara på julbordet är inte våran 'grej'.
    Var och en får hitta sin egna tradition när den tiden kommer,det är tillåtet att ändra på den.
    Vi vill gärna testa andra kulturers jultraditioner.
    Vi förflyttar oss gärna, förstår att barn familjer vill vara hemma.
    Kram / Eva

    SvaraRadera
  8. Min mor var hemmafru men ändå stressad till jul. Varför vet jag inte, vi hade aldrig nåt överdåd av mat. Jag var vuxen innan jag begrep att folk anser köttbullar, prinskorv och revbensspjäll nödvöndig julmat. Det gör inte jag. En liten skinkbit och fr a lutfisk räcker länge för oss. En sorts inlagd sill händer att jag gör men inte varje år. Vi firat stillsamt - så har det alltid varit hos oss!

    SvaraRadera
  9. Fin bild på dig och din familj, svartvita foton ger en särskild atmosfär tycker jag. Ja du, hur hann man förr, särskilt kvinnor aom yrkesarbetade. Och har man bageri är det väl extra mycket just kring jul. Men hann gjorde de, kvinnorna! Chokladasken är ett måste men sen brukar det kännas bra på ett tag...

    SvaraRadera
  10. I motsats till dig så är jag väldigt traditionsbunden när det gäller julen. Jag vill ha det som när jag var barn, men jag har förenklat maten enormt. Vissa saker måste klart alltid finnas på julbordet, men vi hjälps åt alla som firar julen ihop, så det blir inte så jobbigt. Julklappar ger vi endast åt barnen och sen spelar vi julklappsspelet. Julstädningen har jag skippat...den blir efter jul i stället, för då behövs den bättre. Trevlig advent.

    SvaraRadera
  11. Traditioner kanske rent av är till för att förändras??? en positiv tanke tycker jag!

    SvaraRadera
  12. Traditioner var nog viktigare förr, det känns så i alla fall? Det kan vara trevligt och mysigt med vissa traditioner, men det var lite väl stelt förr kan jag tycka. Jag växte upp med kafferep och kakor som skulle ätas i en viss ordning och alltid bara en av varje sort och sånt, det är jag glad att slippa idag ;)

    SvaraRadera
  13. Tidigare har jag varit traditionsbunden, men i och med barnbarnen och husbil, så har det blivit annorlunda. I år firar vi hos dottern och där samlas en stor del av släkten. Ha en riktigt God Jul! Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Ett härligt inlägg på tema! När jag ser din farmor så dyker min egen farmor upp i minnet!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  15. Vilken ung och vacker farmor! Jag är (också) lite kluven när det gäller traditioner. Tänker att det där julstädandet ändå var ett sätt att synliggöra städandet, som annars skulle ske liksom lite osynligt, oavsett om kvinnan i huset jobbade eller ej. Och all matlagning. Kring jul får man i alla fall göra lite affär av att det ska fixas en del. Maten växer ju inte upp ur bordet... Jag tror att små bar gillar traditioner. Lite äldre barn och framförallt tonåringar tycker det är tråkigt. Men när man själv får barn vill man att det ska vara lite som det alltid har varit...

    SvaraRadera
  16. Ibland är det så skönt att få saker bekräftade!
    Nu förstår jag vad det handlar om för min del också.
    Jag blir också obstinat av att ha saker och händelser alltför förutbestämda och kanske
    det är därför jag inte har några direkta traditioner som jag följer år efter år i all synnerhet
    under jultider.
    När barnen var små försökte jag skapa traditioner som jag trodde att jag själv
    hade saknat när jag själv var barn. Nu för dottern dem vidare i sin tur för att hon har småbarn
    men i övrigt så tar vi ut svängarna i vår familj. Förändrar och blir lite småvilda
    Mycket beroende på att vi alla har sådana jobb och yrken att den ena julen efter den andra
    sällan är sig lik.
    Tack för härligt inlägg med fina bilder Anki!
    Julkram!

    SvaraRadera
  17. Kul att se på bilder sen förr och även få höra om hur det var förr och nu.
    Glömde att säga att jag också steker revbensspjäll till jul.
    Ha en bra dag fina vän/ kram Ljusletaren

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)