onsdag 9 december 2015

Idag är det...

... den 9 december, Anna-dagen...

Det är det dags att börja med de stora förberedelserna inför julen...
... som...
... att lägga lutfisken i blöt...
... tror inte många gör det numer...
... börja med ljusstöpning...
... visserligen ett kul julpyssel, men jag tror jag köper dem i år också :)
Det är även dags att förbereda tunga sysslor som tvätt...
... och bak...
... jag har bakat idag - inte världens snyggaste, men det brukar gå åt ändå :)
Dags att provsmaka årets julöl...
...  men inte alla dessa sorter :)

Tänk vilket slit det måste ha varit då, innan alla moderna hjälpmedel fanns - innan man kunde köpa lutfisken klar att bara lägga i en ugnssäker form och ställa in i ugnen...
... eller innan man kunde köpa färdigkokt skinka i affären... liksom bröd, om man inte har lust att baka själv...eller att tvätta före tvättmaskinernas intåg i hemmen. 
En del var säkert bättre förr, men inte allt...

Ha det gott!

11 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att allt inte var bättre förr. Det var betydligt arbetsammare. Många gånger tror jag vi förskönar den tiden, och det är nog inte många som längtar tillbaka och vill slippa alla saker som underlättar. Kram

    SvaraRadera
  2. praktiskt att köpa vissa saker, bättre att få tid över till annat man vill syssla med nu i juletider. Nej lutfisk äter jag aldrig. Som barn var det min fasa med den lukten från den som både mamma, mormor och morbror satt och frossade i. Den får ligga kvar i matbutiken för min del :)
    Önskar dig en fortsatt fin onsdagskväll !
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nä, allt var inte bättre förr. Om man jämför så lever vi rena lyxlivet!
    Julbak är jag klar med, skinkan har vi snart ätit upp och ljus vågar jag knappt tända med vårt nyfikna Bus.... Men då jag gick i 1:an så stöpte vi ljus , fröken hade makalösa pysselkvällar med näverflätade korgar, ljusstöpning och binda lingonkransar och göra tomtar av små avsågade björkstammar, vi huserade i alla klassrum som fanns i längan och fika förstås! Himmel och plättar vilken engagerad fröken jag hade åk 1-3 vi förde traditionen vidare till mellanstadiet men i mindre skala. Klassföräldrar som gjorde själ för namnet. Nä, nu ska jag se vad det kan vankas till kvällsmat! Ha det gott. Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, tänk vilket slit! Fast å andra sidan så var det deras jobb - husmödrarna på landet! Nu sliter vi halvt ihjäl oss på jobbet för att ha råd med alla prylar! En del var nog bra förr, men tvättmaskin och diskmaskin vill jag nog ha kvar...;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Men det var säkert ganska roligt!

    SvaraRadera
  6. Ja så mycket jobb med allt,men vi tar det lugnt!

    Ha det gott....Kram

    SvaraRadera
  7. Allt var inte bättre förr. I mitt föräldrahem gjorde lutade min pappa fisken själv och så bryggdes det öl, ett svagt och ett starkt! Skål och lutfisk är jättegott!
    kram

    SvaraRadera
  8. Tvättmaskinen är nog en av de bästa uppfinningar. Här i byn finns allmänningen kvar som leder ner till platsen där tvättbryggan låg. Tänk vilket slit med allt byk, mattor, lakan, ladugårdskläder, alla handduka... blir alldeles matt när jag tänker på slitet
    I mitt hem har det alltid lutats för hand och det viktigaste var att den fick bra konsistens. Jag har alltid ansett mig lutfiskbefriad och kokakde istället en stor gryta risgrynsgröt bara till mig. Gröna ärtor som hör till gillar jag däremot.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. Hujedamej vilket slit alla kvinnor hade det för, tur jag är född på slut av 40-talet så jag vet lite hur det kunde se ut. I Brygghuset fanns en stor kopparkittel där tvätt kokades + allt runt ikring det innan alltet blev klart.
    Tänker då på julvisan : 'så göra vi när vi tvättar våra kläder . . . tidigt en måndags morgon . . .
    Heter den vecko-visan . . .Men det tog tid att tvätta, en hel vecka mer eller mindre.
    Jag har aldrig lagt lutfisk i blöt,(vi hade inte den traditionen med den fisken när jag var barn,fast vi åt Karp till jul) Jag har aldrig stöpt ljus heller, det tycker jag är synd, eller ledsamt aatt jag inte har fått den chansen på något vis. Bara mitt jobb har krävt allt, men som pensionär hade jag väl kunnat men ej sett några kurser. Kanske PRO gör det, men dit vill jag inte gå än, eller har liksom inte tid, *fniss*
    Jag älskar lutfisk, men Rolf säger nej tack, (lustigt) det är han som är 'bonnapojken' från byn där familjen gjorde precis allt det du beskriver.
    Nej vi gamlingar är lata, vill bara leka med barnbarnsbarn . . .

    Kram/ Eva ojdå . . godnatt

    SvaraRadera
  10. Hu ja vilket slit. Det är endast baket jag ger mig på av det på bilderna. Och det tycker jag dessutom är kul. / Britt

    SvaraRadera
  11. Tur att tiderna förändras. Men minnena från min barndoms jular består till stor del av olika dofter som hänger ihop med bilderna du visar. / Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)