tisdag 8 december 2015

Stormen Helga drog förbi...

... men orsakade inga stora skador hos oss...
... ett par kortare strömavbrott och så några omkullblåsta träd, bl.a. den här dåliga granen bara några meter bakom växthuset...

Första helgen i december är det alltid Julmarknad på Löfstad Slott, så även i år och jag åkte dit för att se om jag kunde hitta lite julstämning, men med nästan 13 grader varmt och gröna gräsmattor så var det svårt att hitta någon även där.

Från parkeringen borta vid Lövsta Loge tog jag en promenad genom slottsparken...
... och här hade Helga fällt en stor ek.
Utanför muren vid slottet stod flera eldkorgar...
... men något behov av att värma sig fanns knappast...

Sockervaddens innehåll av socker diskuterades livligt...
... här kunde hugade spekulanter välja både färg och smak...
 "En normalstor sockervadd innehåller inte mer socker än tre "Ahlgrens bilar", påstod försäljaren... "Jag säljer luft paketerat i socker", fortsatte han... 
Ja, inte vet jag... och eftersom jag inte äter sockervadd så bryr jag mig inte heller, men det var kul lyssna på diskussionen :)

I det gamla herrskapsstallet finns numer en trevlig butik... hm... man kan tro att herrskapet bodde där, men det var förstås herrskapets hästar...
Här finns mycket att titta på ... och för den som har gott om pengar, så finns det mycket att välja på...
... för oss "vanliga", så får man som så ofta nöja sig med just det... att titta alltså :)

Så inne på slottet... en trappa ner finns det gamla slottsköket kvar... den enorma vedspisen kan fortfarande användas... men var inte uppeldad i lördags,,,

... så var pepparkakorna som bakades skulle gräddas är en gåta :)

I ett annat rum på samma plan stöptes och såldes stearinljus...

Massor med nybakat bröd att välja på!
 Det doftade ljuvligt!
Lite längre in fanns korv, sylta, rökt sidfläsk och leverpastej...
... och mera korv... såå mycket gott...
... men jag tror det är billigare att handla i butiken i Norsholm en annan dag...

Det fanns mycket, mycket mer att handla... i varje litet ledigt utrymme fanns olika tillverkare som sålde sina alster... allt från hemgjorda karameller, hemgjorda tvålar, hemvävda trasmattor... till konsthantverk i trä, silver och allt möjligt annat... men med slottet fullt med folk och som vanligt alldeles för trångt så stod jag inte ut med trängseln, utan valde att ta mig upp en våning till det som var Emilie Pipers privata våning.
Den har stått i stort sätt orörd sen hennes död 1926 och hennes sista vilja var att allt skulle vara så som det var... och att slottet skulle bli museum, vilket det nu varit sedan 1942.
Kunniga guider berättar i varje rum om hur livet var på slottet då för länge sedan...
... som här i salongen, där vi också fick njuta av sköna julsånger framförda av 2013 års Lucia i Norrköping.
Emilie Pipers sovrum... 
Det vita täcket på sängen har en gång tillhört  den franska drottningen Marie Antoinette...
På bordet finns halsband och koppel kvar efter hennes hundar


Jag har varit här många gånger under årens lopp och varje gång känner jag tacksamhet till den sista ägarinnan, som fick sin sista vilja uppfylld så att vi nu snart hundra år senare kan gå runt och se hur livet såg ut där på slottet då.

Här blir nu en lång väntan på sotaren, som ska komma mellan 11 och 12...  det är bäst att ta fram raggsockarna och en tröja,..

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Visst är det kul att se på litet julmarknader, men det blir inte alltid något köpt. Som tur är. Fast för alla de som bakat, kokat, knypplat och vad vet jag, är det ju synd om de inte får sålt allt.
    Jag visste inget om Emelie Piper, så det var intressant. Hur kom Marie Antoinettes täcke till henne?
    I Skåne finns det också en Piperfamilj, de måste väl vara släkt. / Britt

    SvaraRadera
  2. Känner historiens vingslag så här på tisdag förmiddag! Jag har bara ätit julbord på Löfstad slott, ingen sa något om att det fann så fina rum att besöka. Jag får nog ta mig en titt där framöver.
    Helga...jag har inte kommit ut än i kunnat inspektera vad hon gjort hos oss, men snart ska jag gå ut. Kanske hittar jag vår dörrmatta och riset och lite mer? Ha en fin tisdag! Kram

    SvaraRadera
  3. Trevliga bilder från hemtrakten!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag hade nog också gjort som du...gått en trappa upp. Det är intressant att se och höra berättelser om hur folk levde förr. Kram

    SvaraRadera
  5. Ja där fanns det mycket av varje att titta på!

    Ha det gott...Kram

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för detta intressanta inlägg, jag 'slök ' det med hull o hår,
    Hi hi hi . . .
    Där hade jag gärna varit, men eftersom jag inte 'pallar' med en sådan trängsel så brukar jag avstå alla jularna. Nej har ingen fobi mot folk men . . . du fattar.
    Där hade man behövt ha den stora plånboken eftersom man velat ha allt.
    Även hos oss runt i bygderna finns jularna det, men jag hållt mig hemma.
    Det blir billigast, *fniss*
    Men med din hjälp fick jag mig en tur.
    Det är en plats som vi kunde tänka oss att besöka en sommar.

    Stackars människor och djur i branden jag lider med dem, snyft suck . . .

    Sotaren var hos oss i förra veckan
    kom kl.14, tur vi har milde ädel.
    Nu är vi hos bbb i Norrahammar.
    Kram / Eva

    SvaraRadera
  7. Jag avstår inte jularna utan
    Jul marknader.
    När man skriver på mobilen blir det ofta lite galet som milde ädel hi hi.
    Milt väder.
    Eva

    SvaraRadera
  8. Intressant diskussion om sockervadden. Jag äter det inte heller, men det vore roligt att veta hur det verkligen ligger till :)
    Jag har inte varit på någon julmarknad, men det känns så nu efter dina bilder!

    SvaraRadera
  9. Sockervadd är ju faktiskt det äckligaste som finns om man är äldre än 10 år eller så. Men diskussionen var intressant och jag är benägen att hålla med försäljaren. Å dina bilder berättar om en fantastisk julmarknad i fin miljö. Den slår vår marknad på Stortorget i Gamla Stan med hästlängder kan jag säga, både vad gäller utbud och kvalitet. Å alla dessa goda bröd. Där hade jag nog slagit till... om jag orkat stå i kö alltså.

    Å jag är så nöjd med 13 grader och grönt gräs:-)

    SvaraRadera
  10. Fina marknadsbilder! Vilken tur att ni inte drabbades värre av Helga. Själv lyfte jag faktiskt från marken i ett steg när vinden kom rakt in i ryggen och min regnrock blev som ett segel.

    SvaraRadera
  11. Det är kul med julmarknader. I år hann vi bara med två marknader. Vi tycker det är roligt om man hittar gott matbröd, med mycket frukter i. Då köper vi frysen full. Kram

    SvaraRadera
  12. Blir lite ångerfull att jag inte åkte dit för det ser ut att ha varit en välfylld marknad på alla sätt. Ser trevligt ut att få titta in i rummen på slottet och att uppleva lucia också.
    Skönt att höra att trädet inte tog ert växthus iaf eller nåt annat elände.

    Du får ha en fin onsdag Anki !
    Kramis !

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)