tisdag 26 februari 2013

Plötsligt händer det...

... att dimman och gråvädret försvinner...
... och himlen blir alldeles blå... och alldeles molnfri   :)
Just det hände igår :)
Bestämde mig snabbt för en promenad. Solen värmde och det kändes riktigt skönt... men när jag kom in i skuggan... ja då var det fortfarande isande kallt...
granarnas grenar glänste som silver i solen...
Här lämnade jag vägen...
 och följde skoterspåren in genom skogen...
På andra sidan kom jag ut i den värmande solen igen...
... och himlen var alldeles blå  :)
Kände inte igen mig riktigt, men kom snart på varför...
... skogen var borta!
 Kom ut på Grensholmsvägen...
... och på andra sidan vägen - långt där borta i skogskanten stod en bil...
Undrar vad den gör där... varför åker man  långt ut i "ingenstans" på en gärdesväg och parkerar? Måste nog titta om den står kvar idag... kan den vara stulen, kanske? Nyfiken... jag? Inte ett dugg... men jag vill ju veta :)
Trots att det var mitt på dagen, så blev det långa skuggor av kaveldunen i diket...
... och solen speglade sig i isen :)
På hemväg... genom den korta allén av alar, på kanten av Sätra kärr...
 Följde skylten mot Trälsäter...
 Passerade de gamla grindstolparna...
... och funderade lite på hur det var då... då en gång för länge sedan, när det fanns en grind här... Hur var livet då? Vilka var det som åkte på den här vägen? Såna här tankar får mig ofta att stanna upp ett ögonblick...
Här vid tallen går vägen in... vägen hem...

Tyckte det såg så tomt ut i fönstren...
... och visst... hyresgästerna hade flyttat... 
Jag gjorde något som jag aldrig brukar göra... jag tog mod till mig och gick runt och tittade...
Upptäckte att det saknades dörrar i det ena av uthusen och ja... då kunde jag inte motstå att gå in...

Det var nog ett tag sedan det dammades :)
Längre in ytterligare en möbel och en såmaskin (tror jag)... och ytterligare en del bråte...
... bl.a. en cykel...
 Uppe på en hylla...
 ... på golvet...
... på en annan hylla...
 På väggen vid trappan...
Grimma, träns och rostiga betsel...
och med tanke på storlek, så var det nog ämnat för en rejäl arbetshäst ...
Var förstås tvungen att ta en titt där uppe också, men där var det mest kasserade trasiga möbler, gamla kylskåp, trasiga tv - antenner och så det här...
... som jag tror är en nedplockad vävstol...
Alldeles utanför... vid husknuten stod de här rostiga mjölkflaskan(?)
... blir säkert fin med blommor i sommar :)
 Fortsatte hemåt...
... i skuggan var granarna fortfarande alldeles  frostiga...
 ... men på brunnslocket i diket vid gärdeskanten... där hade det börjat smälta...

Även idag skiner solen... och efter en kall morgon med -15 grader, så har temperaturen klättrat upp till 0:an i alla fall :)
Nu blir det en tur till Finspång... Lasse ska till frisören och så blir det "dagens" på ortens kinarestaurang :)

Ha det gott!

28 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk dag du fick..underbart vackra bilder som piggade upp mig....mycket att se för den som SER sånt här... jättefint! :)

    Ja det gäller att ta tillvara på tillfällena.

    Hoppas du får en finfin tisdag
    Ann-Louisekram ♥

    SvaraRadera
  2. Helt underbara bilder!

    Du är proffsfotograf helt enkelt!

    Ha de bra o
    Kram

    SvaraRadera
  3. Härlig promenad vi fick följa med på!!! När solen skiner så där kan man ju faktiskt stå ut med snön...;)
    Tänk vad mycket vackra saker som finns i gamla lador o uthus!
    Synd att dom blir förstörda.
    Ha nu en riktigt fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilket fint väder! Så många fina grejor du hittade där. Synd på så fina saker att det bara får stå!

    SvaraRadera
  5. Tack för en härlig långpromenad. Gillar att du gör saker som du inte annars gör.:)
    Jag vill också veta. Den där Volvon är helskum. Helt klart.
    Otroligt fina kort.

    SvaraRadera
  6. Tack för titten! Du är som vanligt suverän på att fånga det du ser!
    Skogen borta? Det var nog ett tag sedan jag åkte där ja...
    Ha det gott!
    / maria

    SvaraRadera
  7. Hallå Anki:)
    Vilken fin dag du verkar haft, kan nästan höra hur fåglarna sjunger i solen. Jag vet inte om jag ska gråta eller jubla av de gamla sakerna du visar...helt underbara. Allvarligt talat så värker det i hjärtat av att se allt bara stå och antagligen bli fördärvat:( Gör mig glad att se att du fotat i alla fall. Är det inget som du själv skulle kunna ta reda på? Nu menar jag inte stjäla utan ta reda på om husägaren vill bli av med det. Om inte annat kunde du ju sälja eller skänka till nån loppis som du vill gynna? Bara en tanke...
    Tack för ett hjärteknipande inlägg:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Det var en innehållsrik promenad. Det är väl spännande att kika in i obebodda hus? Är det ingen som har hand om det här huset mer? Vi pratade om att till sommaren åka runt och fotografera övergivna hus av alla de slag. De sätter verkligen igång fantasin. Jättefina foton. Kram

    SvaraRadera
  9. Tack för att Du delar med Dej av Din fantastiskt fina promenad, njutit av Dina steg hela vägen, och tufft att Du vågade Dej på att gå in och spana i uthuset,och som jag nästan alltid misstänker vid öde hus så fanns det en massa spännande saker att fota.
    Vet ett par tomma hus åt Finspångshållet, ligger dock i närheten av bebodda hus så jag har inte vågat mej in, får nog tuffa till mej lite;)
    Nu skall jag ut en sväng innan mörkret faller, risk annars att jag fastnar med någon av de nyinköpta böckerna, bokrea idag;)
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  10. Härligt att få följa med dig på promenaden! njuter av solskenet jag också... (Här där jag är nu har det regnat och blåst hela dagen.)Ljuvliga bilder!
    Men så trist med den övergivna gården! Vad hände? Drog dom bara? Spännande saker där på hyllor och väggar...

    SvaraRadera
  11. Många fina bilder, men kaveldunsbilden föll jag särskilt för.

    Min servis är en dockservis, så den bara symboliserar kaffet i uterummet.
    Jag återkommer om växterna överlever eller ej.

    SvaraRadera
  12. Vilken skillnad bara av att solen skiner och lyser upp..*ler* Visst är det lite spännande att smyga omkring i övergivna hus o ladugårdar..Mycket pryttlar de hade förr..Den där drickabacken skulle folk ge mycket för på en loppis..*ler* Kul att tänka sig in i hur de hade det då..och hur de levde..
    Superfiiina bilder som vanligt..*ler*
    Kraaam

    SvaraRadera
  13. vilken härlig promenad du bjöd på
    vi har åxå haft en fin vårdag idag
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  14. Den här "gången" tror jag du Anki haft riktigt roligt. Så mycket spännande saker, så mycket sol, så mycket vackert du hittat ute i naturen och inne i bodarna. Kram.

    SvaraRadera
  15. Säger snart ingenting, är helt förstummad av dina foton och din promenad. Håller med om att bara solen skiner ser man saker från en helt annan sida på en enda gång. Helt otrolig promenad du gick och att vi fick vara med och uppleva llt det tackar vi speciellt för. Jag har läst dina inlägg, men inte riktigt haft orken att skriva och kommentera. Det här med att använda vänster hand är en stor omställning och har nästan fått träningsvärk i armen. Men glad att vi kan få följa med på dina promenader. Ha det riktigt gott. Kram 3 M

    SvaraRadera
  16. ojoj skogen som försvann..men ack vad du hittade...öde hus fullt med bus. Och damm och lort, mycket värre än här hos mig..Underbara bilder som vanligt du visar min vän. Kram Karina

    SvaraRadera
  17. Spännande vinterpromenad att följa med på. Wow. Som loppisfyndletare såg det riktigt spännande ut i huset

    SvaraRadera
  18. Smaklöst att ta bort träden, tycker jag. Vad ska man då lute benet mot?
    En liknande grindstolpe finns hemmavid i skogen. Matte funderar på hur hun ska sno den hem till sig.

    SvaraRadera
  19. Men Anki...!! De gamla möblerna i huset..??!! Inte kan de väl bara stå där?? Är det ingen som ser det vackra i skänken, de vackra dörrarna, ett litet ornament tycker jag mej skymta också...och kofferten ovanpå...för att inte tala om den gamla gröna drickesbacken!!Perfekt att ha som tidningskorg... Gud vilken puls jag har nu...*skrattar*, vilka skatter det finns i gamla hus. Men bilen, ja jag förstår att den kanske inte är lika övergiven som de gamla möblerna, men den skulle jag också ha en liten extra koll på...Man vet aldrig!!
    Jättehärlig och intressant promenad jag fick följa med dej på, vackert väder fick jag också, plus dina trevliga bilder!! Sen har vi ytterligare något gemensamt, den gamla grindstolpen...visst triggar det igång fantasin...
    Ha en riktigt skön och bra dag vännen, har mannen i huset här tur så luktar det nybakat bröd när han kommer hem framåt kvällskvisten...men då ska han som sagt va ha tur...
    Kram kram

    SvaraRadera
  20. Tack för ditt kanon namnförslag! Vi får väl se hur det går ;)

    SvaraRadera
  21. Vilken härlig promenad vi fick följa med på!:)
    Underbara bilder!
    Vilka skatter det fanns i det huset!!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  22. Hej Anki och tack för dina kommentarer!
    Vilka härliga bilder och vinter har du ju fortfarande! Ja, det har ju vi med men inte så kallt och både igår och idag har vi fått se solen! Så underbart! Och en massa plusgrader.

    Den där bilen verkade lite skum, det får du nog kolla. Men det har du säkert redan gjort, tror jag.
    Spännande uthus för de som gillar gamla grejor!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  23. Här i Blekinge har det också varit 2 varma och soliga dagar. Snön har nästan smält bort.
    Droppar från taken.
    Såg hundratals vintergäck i en trädgård.
    Riktigt varmt var det att gå längst med husväggarna nere vid
    havet.
    -Stanna upp och vända ansiktet mot solen...
    Så härligt :)
    Anneli

    SvaraRadera
  24. Jättefina bilder du tagit.......och vilken härlig prommis.....där vi befinner oss är det sol och 20-25 grader......

    Snart kommer våren!

    Må gott!

    SvaraRadera
  25. Idag käner jag mig ledsen och trött och lusten att blogga har försvunnit. Ha det bra !

    SvaraRadera
  26. Men jösses, vilken härlig tur jag fick följa med på.. Var du ensam? Jag hade aldrig vågat gå in där själv men gud så mycket roliga saker det var där. Skåpen borde få en finare plats..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  27. Vilken härlig runda du har. Kan tänka mig att det är underbart även andra årstider. Jisses så mycket fina grejer det var inne i den ladan!
    Ha en ffin helg

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  28. Den där turen skulle jag vilja varit med på, älskar att utforska gamla uthus med mycke grejor i men tack för bilderna så kan ju fantasin spinna vidare bara med att titta på dom.
    Ha en skön vårhelg/kramen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)