tisdag 12 februari 2013

Oväntat besök...

... ja, det blev det igår... 
när Calle var tvungen att hämta pojkarna på dagis - Ludvig hade feber sa personalen... och glad blev ju jag - ja, inte för att Ludvig hade feber, utan för att få besök :)  De kom lagom till maten, så jag bjöd på bruna bönor med fläsk... och jo de åt faktiskt med god aptit :)
Efter maten blev det frukt som efterrätt - Casper satte sig framför tv:n och Ludvig hämtade mig för att vi skulle leka tittut bakom trappan... han var för övrigt varken febrig, gnällig eller trött... undrar om det är något fel på dagisets febertermometer...


Hmm... någon har flyttat in... såg först bara ryggen på honom...
... stora fötter, ryggsäck och... en lång svans...
Ser ju ganska beskedlig ut, så jag tror han får stanna :)

Trollmor med svampkorg på armen och en trollunge i famnen, ja hon flyttade hit när hon blev hemlös en vinterdag i januari 2009... (bodde förut under många år hos min mamma :)


Var ju till IKEA en dag för lite sen... köpte gröna burkar, innehållande jordbriketter och tre sorters frön...
... nu har de första grott :)
Var till kvarnen och köpte mer fågelfrö - det är åtgång på det kan jag meddela... 
På godishyllan hittade jag de här - visst minns ni väl?

Hoppsan... höll på att glömma... det här paret har ju också flyttat in... bor bakom fruktskålen...
... ser allt lite nyförälskade ut  :)
Det enda vårlika som finns här idag är krukan med pärlhyacinter som står på köksbordet... 

... och ja, så är det... det snöar igen!
Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Ludvig blev säkert frisk bara han kom hem till dig. Så mysigt att få ta hand om de små så där helt apropå. De där godisaskarna väcker minnen. Söta inneboende du har skaffat dig. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, den husmusen kan jag tänka mig, men den som knaprade i sovrumsväggen i morse kan kvitta!!!!!
    Minns tablettaskarna. Viol var min favorit! Men Zig-Zag underhöll pappa mig med under långa predikningar i missionshuset en gång på 60-talet......
    Ha en riktigt fin dag, trots snöfallet!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så´na sköna figurer du visar idag - de gillade jag skarpt - skulle passa fint hos mig.
    Söta barnbarn! Känner igen fenomenet med febriga barn på dagis som sedan frisknat till när de kommer hem (har jobbat med andras barn i 25 år). Det är svårt att veta hur man ska göra eftersom man har utevistelse på dagis och inte resurser till att stanna inne med ett litet febrigt barn. Är det bara ett par timmar kvar brukar vi försöka med att lösa det och barnen får stanna tills föräldern kan komma. Alla har olika regler.
    Ha det fint och kram!

    SvaraRadera
  4. Så mysigt att få oväntat besök! Men dåligt av dagispersonalen att inte kolla ordentligt. Han hade kanske bara busat häftigt ett tag?
    Så många inneboende ni har :) Och tablettaskarna, mums!

    SvaraRadera
  5. Viol var även den min favorit (du har visst ett litet museum du med).
    Skönt att det inte var så farligt, men ibland är det väl stökigt på dagis och SÅ friska är de inte, att de orkar.

    SvaraRadera
  6. JA visst minns man tablettaskarna!
    Väcker minnen!

    Lev väl o
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken tur att trollmor kunde flytta in hos dig! Gullig är hon! Å dessa tablettaskar, Violasken var min favvo! Ha en fin dag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  8. Har ett flertal kollegor som oxå undrat över dagiset febertermometrar, mystiskt är det;)
    Fast kul för Dej och alla Dina "hyresgäster" som flyttat in, troll är något jag gillat skarpt och Dina var så där riktigt "trolliga";)
    Nu snöar det igen;(
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Verkligen söta gäster..*ler* Kul att se frösådden sen då..med lite sköna kryddor.
    Viltabletterna har varit och ÄR fortfarande en favvo..liksom även salmiak..om de är de där pyttesmå fyrkanterna..
    Kram och tummar för att våren är på väg!!

    SvaraRadera
  10. Skönt att han verkade må bra sen, utan feber!
    Många roliga prydnadssaker hos dig!
    Åh, Salmiak, vad jag kan sakna riktigt salt lakrits, som fanns när man var liten!
    Tack för din kommentar, Anki!
    Kram Pia
    PS. Snöat här också hela dagen!

    SvaraRadera
  11. Pärlhyasinterna ser ju nästan ut som små roliga figurer med söta mössor de också :-)

    SvaraRadera
  12. Vilka killar som äter bruna bönor och fläsk.
    Jätteduktiga tycker jag.
    Våra barnbarn är också skitduktiga på att äta.
    Imorgon kommer Alma på besök för hennes mamma är hemma.
    Hon skall vara hemma varje onsdag ett tag framöver så att det inte blir så tufft för snuttan och dagiset.
    Vika sköna bilder du har tagit på alla pyntisar.
    Ja de är snabba och skicka hem ungarna. Det håller jag med om.
    Mmmmm salmiak så himla gott.Nu sitter jag här och saliven den rinner till.
    Jag kan riktigt känna den supergoa smaken.
    De var så tunna så man slukade nästan alla på en gång.
    Ha det toppen med dina goa småtroll. Killarna menar jag så klart.
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  13. Tablett-askar för 25 öre eller nåt sånt. Jovisst det glömer
    vi aldrig. Viol var en speciell smak,Zig-Zag smakade tugg-
    gummi, salmiak sådär.Men inte åt man godis som de gör nu.
    Fredagsmys existerade inte, ej heller Tv,(förrän jan.1961)
    Men det gick ingen nöd på oss, vi blev utebarn med "möe"
    spring i benen, som aldrig ville gå in, *fniss*

    Vi får räkna med snö ännu ett tag.
    Mä väl/ Eva

    SvaraRadera
  14. Det är mycket förkylningar och virus som går nu. Ja här är det hopplöst mycket snö och dimma. Nu får det snart bli varmt. Ha det bra !

    SvaraRadera
  15. Kan nog tycka att de sista som flyttade in också har lite vårkänslor...!! Annars är det klent med det, åtminstone om man tittar ut genom fönstren...Fy tusan va trött jag är på detta snöande!!
    Vet inte om barn ibland nästan kan bli lite febriga av att vara ute och busa och sen komma in, svettiga och varma fortsätta busandet...likadant här, lillprinsen får de hämta titt som tätt, och sen är han feberfri hemma på kvällen. Kanske blir så med stora barngrupper också, mycket som far runt i luften.
    Säger som någon ovan, det var nästan lite ovanligt att småkillarna gillar bruna bönor!! Det är väl lite mer "vuxenmat"...och för den delen, jag är inte heller riktig vuxen för det är något som jag inte äter, fråga mej inte varför...
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Vilken lycka med barnbarnen hos dig..hoppas bara det var falskt alarm med febern...
    Ååå såå fina troll..ihi...hur söta som helst.
    Ja de där gamla tablettaskarna minns jag så väl...fick en nostalgitripp nu ... :)
    Visst är det trevligt med alla fröer och plantor man kan börja planer för nu...en försmak av våren...härligt!!
    Hoppas du får en riktigt fin onsdag vännen <3
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  17. Haha, det var väl ändå för lustigt....jag gjorde stekt fläsk med löksås och potatis i måndagskväll för att det skulle räcka till tisdagmiddag på jobbet....är tisdag månne fläskets dag???? fnisss.....

    Ha det gott

    SvaraRadera
  18. Ibland är de allt tur att dagis temp inte funkar redigt:) Vilket härligt besök - många vid matbordet gör maten extra god också.

    kramiz

    SvaraRadera
  19. Visst minns jag tablettaskarna. De doftar nostalgi lång väg. Gillade alla tre sorterna. Men just nu gick tankarna till "Svarta Katten".

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)