måndag 4 februari 2013

100 hus 2013... hus nr. 10

Håller mig kvar i Finspång lite till...
 På vägen till slottet i korsningen Bruksgatan  / Värdshusvägen ligger...

Carl Ekman... han med Ekmanska skolan i  "100 hus 2013... nr. 3
Entrén från Värdshusgatan
Ut mot Bruksgatan...
... närmare...
... fin balkong :)
... gaveln ut mot Bruksgatan,
 t.v. skymtar lite av Finspångs Värdshus som kommer i  ett senare inlägg...
 1913 blev Finspongs Metallverk ägare till huset och det har sedan dess använts vid representation.
Nuvarande ägare är Siemens Industrial Turbomachinery AB (SIT).
 Under åren 2004 - 2005 genomgick Bruksgården en välbehövlig totalrenovering och fick då även fjärrvärme indraget.


18 kommentarer:

  1. Vilket vackert hus...så annorlunda och med tornrum och allt. Håller med...en jättefin balkong, där skulle man sitta fint en sommarmorgon och inta morgonte och titta på utsikten ;)

    Ha de gott
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Så vackert hus och med den färgen! Kul att läsa om olika hus i din omgivning! Kram Iréne

    SvaraRadera
  3. Så snyggt med torn och färgen sen! Jätte snygg balkong!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka tinnar o torn det var där!
    Du är bra på att fota hus!

    SvaraRadera
  5. Vackert hus!
    Det är trevligt när gamla hus bevaras!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Du missade Alléhotellet i Finspång. Där bor ofta mina tekniker, men jag vet inte hur huset ser ut. Kram från oss.

    SvaraRadera
  7. Att lilla Finspång har lyckats bevara så många hus, det är helt fantastiskt. Som vi sagt tidigare, väl värt ett stopp för att kolla. Kram 3 M

    SvaraRadera
  8. Verkar som det finns många gula hus där i Finspång, eller? ;)

    SvaraRadera
  9. Kul med tornet som gör huset lite slottsliknande. Balkongerna är jättevackra, ja hela huset är vackert.

    SvaraRadera
  10. Vackra hus - vackert fotograferade. Som sagt, är det ingen som velat att du gör en bok?

    SvaraRadera
  11. Hej Anki.
    Vilket underbart ställe.
    Så skulle jag vilja bo för då kunde alla barnen med familjer övernatta vid större högtider.Helmysigt!
    Jättefina bilder.
    Ps Ditt citat går in på rutan som man kommenterar på.Lite svårt att se om man skriver rätt.
    Ha det toppen.
    Kramizzzzzzzz

    SvaraRadera
  12. Herre gud...nu tror jag snart Finspång är rena rama storstaden!! Hur mycket hus finns det inte...?? Och vackra sådana...syns att det gått bra för orten förr i tiden också!!
    Tack för tipset om Lyktranka, det namnet var dessutom nytt för mej. Men nu fick jag ju ett nytt litet problem...*skrattar*, blomman hänger i fönstret och jag har allt eftersom rankorna växt lindat upp dom, till ett nu ganska stort trassel...så jag får väl vackert stå där och hålla i krukan med jord tills den lilla knölen rotat sej...Ska nog komma på nån annan lösning med tiden!!
    Ha en bra fortsättning på dagen, och enda fördelen med dålig rygg...man slipper skotta snö en dag som denna...!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Konstigt att ingen sett dina bilder, som förstår sig på sådant. Läser de inte bloggar?
    Hade tänkt skriva om Skånevårtecken, men jag såg inga.

    SvaraRadera
  14. Spännde med dina 100 hus. jag får sett bitar av sverige jag aldrig sett innan :)

    SvaraRadera
  15. De e inga dåliga kåkar du visar:) fina som snus, vänta här nu, snus är väl knappast fint :(
    Kramiz

    SvaraRadera
  16. Det var ett snyggt hus!! Just gula hus är så vackra..soliga..
    Att Lilla Finspång är vackert det vet jag..har ju sladdat igenom där rätt många ggr..
    Kram till dig//Karina

    SvaraRadera
  17. Å det där huset skulle jag gärna bo i, men det kostar nog att värma upp det och underhålla det. Tur att någon med större plånbok än jag har köpt det och bevarar det trots att det bara används represenation så är det ju ändå bra så att det inte bara står och förfaller.

    SvaraRadera
  18. Det ser verkligen ut som en bostad för en bruksdisponent. Lite finare än de vanliga husen.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)