onsdag 6 februari 2013

Hemstickat!


Ja, det är ju inte jag som stickat förstås... näe, det överstiger mitt förstånd... är totalt oduglig på sådant,
 men beundrar dem som kan... mycket  :)

Vi hade trevligt besök igår... vännerna Ingela och Leif och deras fem små, härliga hundar var här... såå trevligt och det är där det hemstickade kommer in...
Ingela har stickat så fina sockar och tänk... hon gav Lasse och mig varsina par :)
Jag bjöd på lunch... ingen bild... glömde - potatisgratäng och rosmarinkryddade kycklingfiléer och de tyckte det var gott  :) 
Till kaffet blev det glutenfri kladdkaka med en klick grädde (ingen bild på den heller)  - den blev underbart god med vetemjölet utbytt till mandelmjöl.
Sedan blev det en liten skogspromenad - jisses vilken fart det är i de där små hundarna!
 Och jaha ja... nu satt längtan efter en ny hund in igen...

Det var inte bara jag och Lasse som fick presenter... Sixten fick en påse kattgodis också! Tänk att de tänkte på honom  :)
Lyxgodis för katt - varje bit inslagen i färgglatt papper. Efter att fått smaka den första, så höll han på att bli alldeles galen medan han väntade på att jag skulle få bort pappret på fler :)
Unnade mig lite tröst när snön yrde utanför fönstren och köpte både tulpaner och pärlhyacinter (bara knoppar än)

Och på tal om sockar - här är mina gamla favoriter... svampfärgade, fina... numer ganska slitna, men fortfafande sköna. Visar dem speciellt för Mia, som färgar med växter och svamp :)
Färgade med lysticka (lila) och grovticka (gult) - garner jag färgat själv för många, många år sedan :)
Idag är det redan onsdag och snart är februaris första vecka slut och vi är ytterligare en vecka närmare våren :)
Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Oh sånna där sockor är så sköna o goa. MEN de här med stickor o sånt elände är jag inte heller någon vän av:) tur andra kan o vilken tur du/ni hade som fick så fina. Härligt.
    Söta små dogs❤
    Kramiz o go onsdag

    SvaraRadera
  2. Oj, vad härligt med påhälsning av en hel flock krulliga pudlar. ..Förstår om du blir sugen på vovve själv..*ler* Så du HAR färgat garner..men aldrig virkat o stickat själv? Kanske dags att komma igång nudå..det finns ju såå bra nybörjarfilmer på U-tube. *blink* Sockorna du fick var rasande snygga..fast DET är något jag INTE ger mig in på vad gäller stickning. Sånt är för proffsen! haha!
    Kram och ha en god dag.

    SvaraRadera
  3. Så fina presenter ni fick! Kul tips med mandelmjölet!
    Jag kan inte heller sticka. Eller kan, det kan jag kanske, men det intresserar mig inte det allra minsta ;)Så jag försöker inte ens!
    Skönt att du förstod min oro, man känner sig liten ibland!

    SvaraRadera
  4. Underbart med kära gäster på besök och såå fina hundar de har...förstår att längtan sätter in då :)

    Men så häftigt att färga garn med svamp..det kunde jag väl aldrig tro att man kunde få fram såå vac..kra färger med svampar....har aldrig hört om det förut. Jättefina färger!

    Önskar dig en fin februaridag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Trevliga gäster!!!! Vilka vackra sockar. Värmer säkert gott!
    Och så lyxgodis till kisse!
    Menyn verkade också mycket god...;)
    Färga garn gjorde jag en del, men det var länge sen...sådär en 30 år sedan! Var riktigt spännande o kul!
    Ha en fin dag!
    Lena

    SvaraRadera
  6. Jättefina sockar. Extra värdefullt med svampfärgat garn. Har alltid varit förundrad över att det kan bli sådana färger av svamp (och annat).
    Finns det verkligen så lyxigt kattgodis!

    SvaraRadera
  7. Jag har växtfärgat i många år både av växter och svamp och vävt av garnet och broderat på mina tovade tavlor men jag kan inte sticka sockar. Min mamma gjorde det åt oss alla så nu när hon är borta får man gå med stoppade sockar.
    Jag kommer inte in på mitt googlekonto på just din blogg så jag skriver här istället Skogsnuvan

    SvaraRadera
  8. Hemstickade raggsockar får jag av svärmor!

    Inte bara jag! Barn, barnbarn och barnbarnsbarn får också!

    Jag använder dom i stället fär tofflor.
    Man måste bara gå lite försiktigt!

    Oj oj vilka rara hundar! Jag älskar djur men är rädd att bli för bunden med egna!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Hemstickat och hemlagat är nog bäst. Vilken omtänksam vän du/ni har.
    Växtfärgning var kul minns jag. Massor av garn finns kvar. Jag färgade mycket med Coshenill...lila...dräktiga löss gav den vackra färgen.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  10. Hej! Vilket härligt besök!
    Tycker mig känna igen de svampfärgade sockarna! Kul att se att de fortfarande lever och _används_! :)
    Jag har fortfarande resterande garn kvar som ligger som juveler i min låda och väntar på att bli nåt mer fint!

    Tänker på dig!
    Mina varmaste kramar (från ett snöslaskigt Gotland)
    Sofia

    SvaraRadera
  11. Det var presenter som heter duga. Kör ofta med försvarets sockor, som jag knyckt från en av grabbarna (han fick säkert betala nån krona till försvaret för dem). De är tvättade för varmt säkert 1000 gånger så de är riktigt varma och goa. Härlig middag också. Förstår att ni längtade efter er gamla hund, vet ju hur ni reagerade med Molly. Det är en längtan som blir svår ibland. Vi klarade det inte efter förra hunden. Ett år senare köpte vi Molly. Det är vi glada för. Ha det så gott! Kramar 3 M

    SvaraRadera
  12. Snygga sockor! Jag känner igen det där att längta efter att ha en egen hund. Jag försöker stålsätta mig så jag inte åker iväg och skaffar en liten gosig valp. Man är ju väldigt låst när man har djur och ska åka iväg en längre tid. Kram

    SvaraRadera
  13. Morron !Snygga sockor som ser varma ut. Lilly gillar att sy och brodera. Just nu är det två olika broderier som hon håller på med. Här är det ca 2 dm med snö och -1,2 grader. Ha det bra !

    SvaraRadera
  14. Fem stycken såna sötnosar? Wow!! Vilket hallå det måste vara när alla drar igång men så mysigt:) Tack för rar kommentar. Den lilla hundprinsen har jag köpt i en butik här i Åsa (två mil från Kungsbacka)för 79 eller 89 kronor. Butiken heter Gläntan. Jag köpte den i oktober så är osäker på om den finns kvar men kan kolla om du vill. Kan köpa ut och skicka om du vill och den finns kvar. Det står miljögården Design under den så du kanske kan söka på återförsäljare och hitta någon butik i din närhet. Höjden är ca 15 centimeter.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  15. Så mysigt med besök mitt i veckan, sådant är ju lyx;)
    Att oxå få så där fina presenter gör ju inte besöket sämre, är ngt alldeles speciellt med hemstickat, själv totalt novis på det området så jag uppskattar verkligen en sådan sak, och så håller sådana sockor nästan en hel evighet.
    Aldrig hört talas om kattgodis inslaget i papper;)

    SvaraRadera
  16. Vad mysigt att få sockor, dom värmer ju också dubbelt upp vill jag tro, både ullen och omtanken. Vilken tur att du inte har bild på kakan, då hade jag blivit ännu mera hungrig, låter gott med mandelmjöl. man ska unna sig lite nu med all snö tycker jag.
    Så fina sockor, jag letade villt efter lystickan men hittade ingen. Undrar om det var granticka eller grovticka jag hittade, fick i varje fall bara en beigegul färg. Du får komma över gränsen mot sensommaren och ge mig lite svampundervisning, färga med svamp var ju jättekul upptäckte jag :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)