söndag 10 februari 2013

Söndagsfoto... utanför

Ny söndag... nytt tema :)
Den här gången är det ordet utanför...

En dag i början av oktober, på väg mot Nora så stannade vi i Pershyttan. Just den här dagen var det visning av hur  livet kunde vara vid en kolmila... och här står jag utanför en koja där kolarna bodde...
... och en brasa brinner därinne...
I björkbacken på väg upp till Pershyttans bruk hittade jag det här lilla huset...
... utanför hittade jag en informationsskylt...
Nere vid parkeringen fanns en restaurangvagn...
... tyvärr var det stängt så jag fick stanna utanför...:)
Så kom vi då till Nora och jag tog en promenad... stannade utanför grinden till ett hus som väckte min nyfikenhet...
Huset är gammalt och skylten fick mig att stanna upp en stund och fundera...  hur var det då, då för mer än 200 år sedan - hur såg det ut? Vilka var barnen som fick gå i skola, då... långt innan Sveriges riksdag tog beslutet om att införa den allmänna folkskolan (1842)... 
 På väg hem igen såg vi skylten till  Frövifors Pappersbruksmuseum - vi följde skyltarna och så småningom stannade vi på parkeringen utanför...
... borde nog kollat öppettiderna... Glassgubben ser välkomnande ut, men  grinden var stängd och låst...
Avslutar med en alldeles nytagen bild...
Sixten kollar om fåglarna är vakna utanför  :)

Vill du se fler Söndagsfoton hos Suss o Kai, så klicka
HÄR 

17 kommentarer:

  1. Vilken bra tolkning :) blev nyfiken på er utflykt, alltid spännande att se hur det varit förr. Kanske värt att sätta upp som utflyktsmål till sommaren :) Härliga bilder och vad söt katt du har Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig utflykt till trakter jag känner väl till, fast jag bor en bra bit utanför gränsen Hihihi.
    Ha en fin söndag Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Det var en fin utflykt. Bra tolkning av utanför.
    Fina bilder.
    Tack för tipset.
    Ha en trevlig Fastlands söndag.♥

    SvaraRadera
  4. Fin liten runda. Detfinns mycket spännande att se i Pershyttan o Nora. Är en sån där söndagsutflykt vi brukar göra varje sommar!
    Söt han är, Sixten! Här spanas det också på fåglar!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken härlig tolkning! Ditt inlägg blir också en trevlig guide till ett utflyktsmål senare i vår:)!
    Och Sixten, fattar han att de är utanför eller rusar han ibland mot rutan...?/Anja

    SvaraRadera
  6. Pershyttan och Nora är vackra platser som vi gärna besöker. I restaurangen har de supergod mat. Synd att den var stängd men nästa gång kanske.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  7. Hej hej..du har så rätt...en katt är precis vad jag behövde.känner det så starkt i kropp och själ..
    Dina bilder är fina och kul att du visars trakter som för mig är väldigt bekanta..och vackra.
    Önskar dig en fortsatt fin söndag..Kram Karina..ps fin kissekatt du har!!

    SvaraRadera
  8. Fina tolkningar av utanför. Vilken mysig katt du har. Jag älskar katter. Han ser också ut att vilja vara utanför. Något lockar honom. Fortsatt fin vintersöndag.

    SvaraRadera
  9. Så många fina bilder du visar på temat utanför. Och som vanligt mycket information som bara gör att man blir så nyfiken på de platser du besökt. Ha en fin söndag

    SvaraRadera
  10. Fina bilder!

    Frövifors Pappersbruksmuseum är värt ett besök!
    Vi har inte så många i sverige!
    Holmen har ett lite mindre i Industrilandskapet!


    Kram

    SvaraRadera
  11. Så många fina ställen ni besökt, fina bilder har du tagit på varje ställe.
    Synd att du inte fick någon glass.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Nej, nej inte har jag något museum. Jag bara uttryckte mig så.

    SvaraRadera
  13. Niin hieno tulkinta Hyviä kuvia otit mielenkiintoista. Kiitos tästä:)

    SvaraRadera
  14. Vilket trevligt och informativt inlägg på temat "utanför", och Du fick verkligen till "utanför" många gånger, den enda som var innaför var Sixten;)
    Pershyttan har jag missat, skall bli en tur dit vid tillfälle, Nora hamnade jag i på väg hem från Sälen förra hösten, stod antagligen en skylt och Nora har man ju läst om, väldigt mysig plats!

    SvaraRadera
  15. Det finns så mycket att se utanför hemmets gränser. Det vet till och med katten. :D

    SvaraRadera
  16. Så spännande bilder där man tillbringat mången tid som barn och ungdomsåren. Senare tid har det blivit ett par nostalgiresor i områdena kring Nora-Hällefors-Lindesberg. Det finns mycket att titta på där uppe och vackert är det också. Kram 3 M

    SvaraRadera
  17. *hihi* :-) ja, du vet det är ju rena skojjiga "tv:n" för sixten där han sitter och spanar på de snabbt flygande små roliga och kanske smaskiga...sakerna;-b

    vad fint tycker jag...hur sixten valde er till sin familj...det förstår jag värmer gott<3 dom är ju ljuvliga våra djur<3
    det är ju såå mycket kärlek...<3

    varm kram om dig anki<3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)