onsdag 13 februari 2013

100 hus 2013... hus nr. 12

Är fortfarande kvar i Finspång, men i en helt annan del av köpingen...
Här ett helt "vanligt" hus på Stora Allén... vet inte så mycket om det, men enligt uppgift ska det vara byggt på 40 - talet.
I det här huset finns sedan ca. 30 år tillbaka det lilla familjeägda hotellet
Här är entrén...
... på sommaren finns bord och stolar utanför...
Gick in och pratade en stund med nuvarande ägaren och passade på att ta ett par bilder...
receptionen... och matsalen...
Tidigare fanns här en konsumaffär... och på hörnet vid hotellets matsal fanns en frisör...
... så såg det ut då...



12 kommentarer:

  1. Så spännande det är med tidens gång vad gäller hus och allt som rört sig där i och omkring! Att se hur det förändras med tiden...det brukar gubben och jag tala om ibland ...hur barndomkvarteren ändras och inget kommer tillbaka igen...
    Tack för alla fina inlägg du bjuder på...såå intressant :)
    Hoppas du får en fin dag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Tänk vad mycket historia det finns i ett gammalt hus. Vad roligt med lite besök av de där små godingarna, tur att det inte va så mycket feber. Trollmor var så fin, jag älskar troll lite mystiskt över sig, dom var så fina dina små figurer.
    Ha en finfin dag/kramen

    SvaraRadera
  3. Så kul att se ett hyreshus från 40-talet. Det är nästan på pricken likt det som vi flyttade till när jag var 2 år. Kram

    SvaraRadera
  4. Du är verkligen rätt person för denna utmaning, variation och mycket historia i Dina inlägg, och så detta med att prata med nuvarande ägare och få en bild av hur det var förr.
    Deporterad till Valdermarsvik idag, har inget att göra så jag bloggar;)
    Hoppas hemresan blir bättre än hitresan som gick i halka, dimma och mörker;(

    SvaraRadera
  5. Tack Anki, då vet jag hur det ser ut. Jag har pratat med Marie två gånger i eftermiddag. Det såg lite småtrevligt ut och mina pojkar gillar att bo där. Två av Torebrings tekniker kommer att bo där i tre veckor framåt. Kram från oss.

    SvaraRadera
  6. Mysigt de sparats i sin gamla charm "men de såg ju inte så där inbjudande ut från utsidan" :) förren man kom enda fram till entren.

    Kramiz

    SvaraRadera
  7. Intressant att huset blev till ett hotell. Visar ju att sådana inte behöver vara påkostade och lyxiga för att fungera.

    SvaraRadera
  8. Jag får inte direkt hotellkänsla när jag ser huset utifrån, men matsalen och receptionen ser väldigt trivsamma ut. Huset ser snyggt och välbevarat ut.

    SvaraRadera
  9. Mysigt! Hade jag aldrig kunnat tro att det fanns ett hotell innanför de väggarna. kul initiativ att gå in och fota lite.
    :-)

    SvaraRadera
  10. Inte känns det som ett hotell inte utan snarare som ett alldeles vanligt hyreshus.

    SvaraRadera
  11. Intressant och det verkar vara ett mysigt familjärt hotell. Där blir man nog väl "omhändertagen".

    SvaraRadera
  12. Hej! Kom över denna sida vid en sökning på Alléhotellet på Google! Vad roligt att läsa! Med vänlig hälsning, Anna Söderberg, ägare av Alléhotellet

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)