lördag 7 november 2015

Lördagstema - I min omgivning

Novembers teamleader är Musikanta och hennes första temaval är
 I min omgivning...

Funderar lite på hur långt "min omgivning" räknas... bara inom synhåll, någon km bort, 5 km bort eller ett par, tre mil...?
Vi bor ganska enskilt och utan grannar inom synhåll, men de finns där bakom skogsdungen en bit bort.
Vi har nästan lika långt till Norrköping och Linköping och lite närmare till Finspång. Om man drar linjer mellan dessa orter så ligger vårt hus nästan mitt i... så jag brukar säga att vi bor centralt :)

Där, ungefär vid den röda pricken där pilen visar,  där bor jag... ja, Lasse och Sixten med förstås.

Där i kanten av skogen, där bor vi.
Garaget närmast vägen, bakom flaggstången ses den ena gäststugan, Lillstugan och bakom vårt hus ligger den andra gäststugan där jag även har min tvättstuga... den stugan kallas  Överhuset, för att det ligger högst.
Så här kan det se ut en vacker vinterdag...
... men så här ser det ut just nu... väldigt höstlikt.
En smal grusväg ringlar förbi... inte mycket trafik... några få bilar per dygn när det är barmark och ännu färre under vintern.
Omgivningen domineras av skog och beteshagar...
I hagarna finns får...
... och islandshästar...
... ibland även fölungar :)
Uppe vid gården får man se upp för virriga höns... två tuppar finns det, med var sin flock hönor...
De här tror visst att de äger vägen :)
På vägarna får man ofta stanna för dovhjortar.
Har man tur så stannar de bredvid vägen och tittar nyfiket  när man tar fram kameran :)
 Ibland kan man få se en hind med sin lilla kalv på vallen nedanför garaget...
 Skogen finns precis bakom huset... tyvärr är mycket, ja nästan allt av den gamla skogen borta...
... men några fina platser finns det kvar.
Närmaste by är Vånga... ca. 4 km bort...

Den här bilden tog jag från platsen där vägen hem till oss går in t.v...
Vägen via Vånga åker vi när vi ska till Finspång.

Tar vi "bakvägen" så kommer vi istället till Skärblacka.
Skärblacka bruk, eller Billeruds, som det heter numer... ortens största arbetsgivare.
Här finns även den affär där jag gör nästan alla vanliga inköp... och där på övre plan har vi fått en ny attraktion  :)
Även om jag inte är någon "godisråtta", så gillar jag mörk choklad och cocosbollar!
Här kan man följa tillverkningen genom stora fönster... som polkagristillverkningen i Gränna... :)

Om man gör ett annat vägval från vår väg, när man kommer till Trälsäter, ja då kommer man till Kimstad, där Frodo, den prickiga hunden bor...
... eller Norsholm,
där barnbarnen bor :)

Ja, så ser  min omgivning ut... ska inte sväva ut längre, för då kan det här bli hur långt som helst :)
Vill du se hur andra har det i sina omgivningar så titta in under fliken Lördagsbloggare, som finns högst upp under headern.

Ha det gott!





26 kommentarer:

  1. Du bor väldigt fint med vackra omgivningar! Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Så du bor i en trekant du; det var en rolig beskrivning :-) Härlig omgivning i underbara bilder! Fantastisk bildkavalkad på temat!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så pittoresk din omgivning är.

    SvaraRadera
  4. Ser väldigt mysigt ut hos dig! Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  5. Du bor så himla vackert!
    Stolta tuppar och fina hönor.
    Njut av din omgivning denna novemberdag.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så vackert! Rena idyllen! Jag har storstadsomgivning ... http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2015/11/lordagstema-i-min-omgivning.html

    SvaraRadera
  7. Jisses sååååå vackert du bor. En röd liten stuga i vid skogsbrynet.
    Vackert både sommar som vinter.
    Mysigt ser det ut
    Tack snälla för att vi får se en glimt av hur du bor. Tack åxo för superfina bilder.

    Kram till fina dig.

    SvaraRadera
  8. Ojojoj, vilken resa. Hur intressant som helst
    För det första, så vackert du bor och vilka tjusiga foton du har tagit.
    Jag som Ångermanlänning längtar norrut då jag ser dessa vackra naturbilder och djuren, så härligt, både de vilda och husdjuren. Katten som nummer ett. Vinterbilderna är som julkort.
    Än en gång Tack!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt vackra omgivningar :) Tack för titten!

    SvaraRadera
  10. Du bor verkligen fint med naturen inpå knutarna, nära två sjöar och två städer. Vad bra att bo nära där de gör cocosbollar. Det var en rejäl visp! / Britt

    SvaraRadera
  11. Jag tror att ni stortrivs där uppe i skogsgläntan, mitt ute i naturen i skog och mark. Jag är tveksam till att ni skulle kunna trivas mitt inne i storstaden. Kram

    SvaraRadera
  12. Helt underbara omgivningar och bilderna är som vackra vykort. Visst så centralt ni bor. Jättebra. Man får uppleva mycket ute på landet där ni bor. Vackra djur kan man aldrig se sig mätt på.

    SvaraRadera
  13. Roligt att få en sådan fin respons på mitt första novembertema. Roligt också att se hur det ser ut där du bor. För mig är detta område en vit fläck på kartan. Trots att jag är uppvuxen i Norrköping har jag aldrig ens varit i Vånga. Det får bli en utflykt dit i sommar. Måste även ta en sväng förbi Skärblacka med kokosbollsfabriken då.

    Dina bilder av rådjuren och hjortarna är helt UNDERBARA. Jag njuter verkligen av bilderna. Av de övriga också.
    Stor kram från Ingrid

    SvaraRadera
  14. Du har ju så vackert omkring dig! Om jag inte bodde på ett lika mysigt ställe vore jag väldans avis! Dovhjortar kan jag inte stoltsera med, dem har jag bara sett på zoo. När jag ser ditt vinterfoto så börjar jag längta...tänk om det blir en skitvinter igen, så tråkigt! Vi tillhör gränstrakterna för vilka dom räknar med att inte ska få något snötäcke vid slutet av seklet...det låter förskräckligt.
    Ha en fin fortsättning på helgen/Kram

    SvaraRadera
  15. Du bor verkligen gudomligt vackert! Det ser lika fint ut där vilken tid som helst på året. Kram

    SvaraRadera
  16. Vilka fina omgivningar. Och den där bilden från gammelskogen kan ju nästa få en att bli religiös!
    Vad är det för herrgårdsliknande byggnad i – eller på vägen till – Skärblacka?

    SvaraRadera
  17. Tack för att du visar upp din för mig "exotiska" och vackra omgivning, där jag absolut skulle vilja gå några långpromenader. Ja, det gör jag ju också - på sätt och vis - via din blogg;-)

    Bilderna på rådjuren och hjortarna är helt suveräna:-)

    SvaraRadera
  18. Du har verkligen en underbar omgivning att ströva runt i med kameran Anki! Vad härligt att bo mitt i en lantlig idyll och du har ju några hus att hålla reda på du med, liksom jag :-) Ha en fin fortsatt söndag!

    SvaraRadera
  19. Vilket inlägg! Fantastiskt på många sätt. Dels alla bilderna, fotokonsten, naturen, djuren och allt men också ditt sätt att ge omgivningen rättvisa på ett så fint sätt. Bilden på den djupa skogen är suverän....bland alla suveräna bilder.
    Jag tittade just på Sverigequizen och Björn Hellberg med sällskap befann sig i de här trakterna.
    Ha en finfin söndagskväll!

    SvaraRadera
  20. Så härliga omgivningar!!! Du bor fantastiskt vackert! För att inte tala om alla fyrfota och fjäderfä ;) Mysigt!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  21. Du bor i en toppen omgivning, verkligen centralt och vackert.
    Kram fran Eva i Polen.

    SvaraRadera
  22. Åhh, förälskade mig i vinterbilden, så vacker!

    SvaraRadera
  23. Så vackert och rofyllt du bor och så många vackra bilder från din omgivning. Det sovande fölet smälte mitt hjärta :-)

    SvaraRadera
  24. Så vackert ni bor , verkligen rofyllt :) // Anita

    SvaraRadera
  25. Oh, så trevligt du bor och vilka underbara omgivningar. Gulligt med alla djur.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)