lördag 28 november 2015

Lördagstema - Änglar

Ny lördag... nytt tema och även denna gång är det Musikanta som bestämmer... hennes temaord för den här veckan är Änglar...

Enligt Wikipedia så är änglar andeväsen och ordet ängel kommer från latinets angelus, eller grekiskans ángelos, vilket betyder budbärare.

För ungefär ett år sedan skrev vi på temat Änglagärningar och det är ju ett liknande ämne, i alla fall för mig som inte tror på änglar... i alla fall inte som vitklädda flickor/ kvinnor med vingar.


Ibland blir jag lite fundersam... kanske har vi ändå en skyddsängel som håller lite koll... en änglavakt, som på något vis hjälper till i en kritisk situation.
Tina Järdhult är konstnären bakom denna skyddsängel :)

Snöänglar är en helt annan sorts änglar... och de finns! Finns de inte så kan man fixa en själv - i alla fall om det finns snö :)

Kan man inte göra en sån ängel, så kan man kanske göra en så´n här :)


 Så till sist... vi behöver inte vara rädda för språkförbistringar...
En till av Tina Järdhults änglar... :)
Tack Ingrid för trevliga teman!
I december tar Anna över :)

Vill du också vara med, eller kolla de andra deltagarnas funderingar kring våra teman, så titta in under fliken Lördagsbloggare högst upp på sidan - under headern...

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Du har med dina bilder på änglarna med sköna texter fått mg att tveka för en liten stund ...med andra ord har du gett en fin bild av änglalivet. För tror det gör vi ju inte ... :-) inte helt ..
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jättehärliga änglabilder!

    SvaraRadera
  3. Ja, det må vara hur som helst med tron på änglar eller inte men mera ängelska behöver vi nog
    tala i vår värld just nu :). Eller hur?
    Att göra änglar i snön hör till bara marken blir tillräckligt täckt av den mjukvaran.
    Ha en fin första adventshelg!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka trevliga och tänkvärda änglakort och tankar på Tina Järdhults kort!
    Och jösses vad man jobbade en gång för att få till perfekta snöänglar! Det svåraste var att komma upp igen utan att sabba sin ängel.

    SvaraRadera
  5. Oh, jag tyckte om det sista! Och snöängeln. Men visst får vi väl tro att vi alla har en liten skyddsängel som ser till oss, jag tycker det känns skönt om jag tror det! Så då väljer jag det.....
    Trevlig helg, kram
    Agneta

    SvaraRadera
  6. Jaha det var ju ett inslag för en ängel som mig fast med rätt mycket svarta fläckar på dräkt och vingar.
    Detta var något för min dotter som gör mycket änglar i keramik och annat. http://blogg.marlenes.nu/ ! Så nu måste jag lära mig ängelska också så jag kan tala med dem. En änglakram från mig!

    SvaraRadera
  7. Kan vara bra med en skyddsängel som vakar över en!

    Ha det gott......Kram

    SvaraRadera
  8. Fin tolkning och härliga bilder.
    Änglar visst finns dom!
    Jo, jag tror nog att vi har en liten skyddsängel som vakar över oss =)
    Ha en bra eftermiddag. Kram

    SvaraRadera
  9. Vilka fina och tänkvärda änglacitat! Det där att inte springa fortare än skyddsängeln kan flyga är en bra tankeställare...

    SvaraRadera
  10. Väldigt trevliga och kloka änglar, men ser dom inte lite skenheliga ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger liksom i deras natur... eller...ja, inte vet jag :)

      Radera
  11. Det finns många olika fina änglar :)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Roligt att se de fina änglabilderna. Jag kommer att ha med en med en liknande devis - Kör inte fortare...
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön första adventshelg.

    SvaraRadera
  13. Vilken söt "handritad" ängel, den gillar jag absolut bäst. Sedan kommer snöängeln. Å en skyddsängel, speciellt om den pratar ängelska behöver vi nog alla så och då...

    SvaraRadera
  14. Nog hade det varit bra om vi pratade mer ängelska än engelska. Jag tror definitivt att änglar finns. Jag har en hel del som hyr in sig hos mig varje jul. Ha en trevlig advent.

    SvaraRadera
  15. Tur att änglar finns!
    Kram, kram
    annika

    SvaraRadera
  16. Vilket roligt änglalikt inlägg. / Britt

    SvaraRadera
  17. Nej som andeväsen tror jag inte heller på änglar, fast de andliga är fina när de avbildas eller skulpeteras. Gillar dock dina snöänglar så väldigt mycket mer.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)