måndag 9 november 2015

Den som spar...

 ... han har... :)
Totte hade ett gammalt tidningsurklipp i sina gömmor - infört i NT (Norrköpings Tidningar) 30/4 1991 - alltså fem år innan Lasse skadade sig.
Nästan 25 år sedan! var tog de åren vägen?
Lasse i slangkällaren... och i täten i jakt på bollen :)
Kul att få se igen... och tänk att han sparat det i alla dessa år... Tack för det Totte!

Dagarna rullar på... i helgen firades Far i huset förstås... Basse, den yngre sonen ringde och uppvaktade - han låg hemma med en envis förkylning och kommer en annan dag. Calle och barnbarnen kom med Trisslotter och teckningar...
Casper hade själv skrivit TILL FARFAR...  :) Han hade målat en svensk flagga och Ludvig en popcornmaskin... ja, men det ser väl alla :)

I övrigt har jag ägnat helgen åt lite trädgårdsjobb...
Jag har grävt om komposterna... och tömt hushållskomposten. nästa år finns bra jord i den bortersta av komposterna... bara att lägga på i rabatterna :)
Så lite lövräfsning... och äntligen har jag fått ner de sista tulpanlökarna i jorden... de och så några nyinköpta gula allium... blir nog bra - ja, om nu inte någon äter upp dem vill säga.

Idag är det måndag och en ny vecka står för dörren. Efter en mulen och grå f.m. så tittade solen fram en stund och glad i hågen tog jag kameran och gick ut. Upptäckte då att jag helt missat att räfsa bort eklöven från garageuppfarten... när det var klart hade solen gått i moln igen. Några bilder blev det i alla fall... 
... bl.a. på regndroppar!

En liten skogspromenad blev det också... jag kryper ofta ner i marknivå... älskar den här världen, som de flesta inte tar sig tid att upptäcka.
Mossornas olika sporkapslar, stensötans sporgömmen på undersidan av bladen eller renlaven med sina rosaröda toppar, pyknider, där sporerna bildas...

I morgon är en ny dag... och då ska jag på simskoleavslutning! Casper avslutar sin kurs efter 10 veckor. Jag har skjutsat honom de flesta gångerna, men inga föräldrar eller far/ mor- föräldrar har fått varit närvarande, så nu blir det spännande och se hur mycket barnen har lärt sig :)

Ha det gott!


12 kommentarer:

  1. Roligt med gamla klipp, jag har flera pärmar!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Kul med lite nostalgi. Tiden bara rusar iväg märker man när det dyker upp händelser eller minnen från förr Riktiga konstnärer dina barnbarn. Jag har sparat en hel del gamla teckningar och det är kul att jämföra deras framsteg några år senare. Du måste var vig som en cirkusartist om du kommer ner i marknivå. Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt med teckningar från barnbarnen. Själv minns jag de teckningar jag fick då barnen var små. Flera av dem är sparade och ett kärt minne!
    Nu väntar jag på att få barnbarn någon dag i framtiden. Hoppas jag får nån teckning då!

    Här blev det inget farsdagsfirande. Jag hade bakat en sockerkaka för att snabbt kunna slänga ihop en tårta om sambons barn och barnbarn skulle dyka upp på söndagen men det blev bara ett litet grattis på sms. Nåja, ett grattis i alla fall och gubben fick en lite lyxigare av sin sambo som tycker han är värd att firas! :-)
    Vackra bilder bjuder du på som vanligt!
    Håller tummarna att ingen äter upp dina tulpanlökar!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  4. Jag njuter av dina bilder, duktig fotograf. Regndropparna, så fint fångade.
    Trädgårdsarbete, det är nästan bara på vintern, om det är snö, som man slipper så´nt om man har trädgård. Jag har bara en balkong och där har städat undan alla blomster utom, några blommande pelargoner.
    Roligt med din Nyckelpiga.
    Kram och hoppas att du får en bra tisdag.

    SvaraRadera
  5. Fina bilder, som vanligt. Jag förstår att du måste anstränga dig litet mer än att bara knäppa.
    Duktig man känner sig då man grejat med grävning och kompost.
    Finfina bilder till far/ farfar också. Full fart på popcornmaskinen det syns ju./ Britt

    SvaraRadera
  6. Närbilder där naturen är som bäst! Härligt med kompostjord till nästa säsong.
    Spännande att se om de kan simma nu Ha en fin dag. Kram

    SvaraRadera
  7. Ja popcornmaskinen framträdde ju väldigt tydligt ;-) Underbara droppfoton!

    SvaraRadera
  8. Det finns nog ingen bloggare som alltid har så fullspäckade och varierade inlägg som du. Dessutom alltid med världens bästa bilder.

    Totte och min man har nå't gemensamt - maken min samlar också på allt... Ganska kul egentligen, om man vill minnas saker och ting.

    Bilderna från marknivån är helt fantasstiska liksom regndropparna. När du skrev " jag kryper ofta ner i marknivå... älskar den här världen, som de flesta inte tar sig tid att upptäcka" tänkte jag att jag faktiskt också gör det - kryper ner i marknivå alltså, fast det är liksom en annan mark om man säger så;-)

    Du är en otrolig duktig fotograf förresten, men det har jag ju redan sagt tusen gånger:-)

    SvaraRadera
  9. Det blir en kort kommentar, då jag har så mycket nu att läsa och se. Säger bara fina bilder som vanligt. Kram!

    SvaraRadera
  10. Så bra att barnen blir simkunniga, har läst att skolorna börjat slarva med simskoleundervisning, o det är illa! Här är det simskola varje sommar i sjön, då är det intensivkurs minsann, två pass om dagen i fem dagar. Oavsett väderlek och vattentemperatur! Men ingen har knotat vad jag vet. Det är över sex mil till närmaste badhus, man kan hålla sig för skratt
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Ja nu har jag hunnit gå igenom dina bilder och ord. Men det blir för mycket att kommentera. Du har haft mycket att göra med att gräva och postera liksom låta oss se vackra bilder. Kram!

    SvaraRadera
  12. Kompost är guld värd!
    Idag på TV, jag tror det var på "Äntligen hemma", sa de att Alluimlöken får vara ifred för djuren. De tycker inte om den.
    Hoppas att det är sant, så du kan njuta av fin prakt till våren.
    Kramar Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)