lördag 14 november 2015

Lördagstema - Glas

Veckans tema är Glas... och det är det Musikanta som bestämt :)

Att googla... det är kul, för ofta halkar man in på något som man inte hade en aning om! I alla fall visste inte jag att det en gång fanns ett bilmärke som hette Glas... visste du?
Detta bilmärke övertogs 1966 av BMW...
Det här är en BMW Glas 1968... bilden hittade jag på nätet...
 HÄR kan du läsa mer om du blev nyfiken.
GLAS Automobil Club finns det också en... där finns fler bilder på Glasfordon,
 t.ex Goggomobiler :)

Glas är en tidsenhet också...
Ett timglas...
... och en skeppsklocka behövs för att mäta tiden i glas... ett glas motsvarar en halvtimma.

Oftast förknippar vi nog ändå ordet glas med helt vanliga glas som man dricker ur,

 ... fönsterglas, buteljglas... eller kanske glaskonst - konst gjort av glas.

Nu har jag inte några alldeles färska bilder... och en del har säkert varit med förr.
 Hur som helst - för några år sedan gjorde jag en del små jobb åt Länstidningen här i länet och då var jag bl.a. vid Reijmyre Glasbruk där jag träffade glaskonstnären Claes Uvesten, som visade mig en del av sin konst... intressant.
Jag minns att jag var väldigt fascinerad av dessa glashuvuden...

I det lilla östgötska samhället Gusum har konstnären Milan Vobruba sin hytta, där han trots sin ålder fortfarande är aktiv... 
Det ena mer fantasifull än det andra...
Stora glasfigurer... svårplacerade åtminstone hemma hos mig...
... men de här har i alla fall plats... mina små glassvampar. Den stora vet jag inte vem som har gjort, men de två mindre kommer från Gusum...

Vill du se vad övriga Lördagsbloggare har skrivit om på detta tema, så gå in via fliken med samma namn... du hittar den högst upp, under headern.

Ha det gott!


19 kommentarer:

  1. Det var ju ett ämne som intresserar mig och jag har ju också en del glasbilder.
    Fast när jag ser dina, så får mina vara kvar i sitt bildarkiv. Jag njuter jättemycket av dina bilder. Huvudena är ju verkligen konst. I mitt tycke. Också. / Britt

    SvaraRadera
  2. Åh så söta glassvampar! Glashuvuden ser man inte ofta, det är otroligt fascinerande med glaskonst tycker jag. Vi har ju Kjell Engmans utställning vita frun på verket i Avesta (Avesta Art) och den är också helt fantastisk. Ha en fin lördag Anki!

    SvaraRadera
  3. Jag har redan, efter att ha läst endast några inlägg i temat, insett att jag borde göra en resa i Sverige och bara gå på glaskonstrunda.
    Vilka skapelser du visar. Fantastiska och glashuvudena är ju bara för fina.
    Tack Anki! :)

    SvaraRadera
  4. Vad mycket jag lärt mig hos dig idag!
    De små svamparna hade ju en given plats hos dig.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  5. Vi hade en massa glasfigurer som vi sålde, på auktion.

    SvaraRadera
  6. Oj vilka konstverk. Den svampen gillar jag mer än den i skogen. Kram

    SvaraRadera
  7. Du har då alltid massvis med fantastiska bilder till alla teman! Helt suveränt faktiskt! Det visar verkligen att du är intresserad av det mesta och lite därtill! Och dessa glashuvuden är helt underbara. Gillar också glassvamparna. Där är jag nästan benägen att hålla med Matts;-)

    SvaraRadera
  8. Det var en nyhet för mig med "Glasbilen! Glaskonst gillar jag och är så imponerad över hur de kan få till så fina modeller. Kram

    SvaraRadera
  9. Glasskulpturer är så vackra och jag begriper inte hur det går till, och lite orolig blir jag för de verkar så bräckliga.

    SvaraRadera
  10. Full pott om glas Anki - så mycket vackert att se! Kram :-)

    SvaraRadera
  11. Här var det verkligen gott om glas! Bilen hade jag absolut inte hört talas om!

    SvaraRadera
  12. Fantastiska glasutställningar! Och du snuddar dessutom vid det tema som jag fastnade för, nämligen hur man räknar tiden till sjöss.

    SvaraRadera
  13. Kul funderingar och fina bilder. Tycker det är fascinerande med glaskonst. Här i Stenungsund har det ett par gånger varit glasutställningar i vattenfalls bergrum. Mycket häftigt där man i denna speciella miljö fick fram ljuset i glaset.

    SvaraRadera
  14. Ja nu har jag fått en riktig lektion vad det gäller glas. Och vad vackert sen då, jag finner inte ord för det.Mendu finner då ord till dina bilder.
    En kram i höstrusket och det jäkliga i Paris!

    SvaraRadera
  15. Underbara bilder som vanligt. Så roligt att du hade med Milan Vobruba! Jag köpte en glasgeting av honom för nästan 10 år sen som present till Mirren när hon avlade sin doktorsexamen. Det har jag alldeles glömt bort :-). Jag ska ta ett kort på den när jag kommer upp nästa vecka. Jag blev mycket förtjust i hans änglar men min plånbok var för tunn för dessa tyvärr.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  16. Ett intressant inlägg och vad gäller bilen, hade jag ingen aning om det och att det blev en BMW sen av den. Intressant. Gick in och läste mera, tack för länken.
    Ha en fin ny vecka !
    Kram

    SvaraRadera
  17. Fint med glas och väldigt roligt att se när man blåser glas. Jag var en gång i tiden på ett glasbruk i Murano utanför Venedig och det var en ren sensuell upplevelse med alla dessa svettiga halvnakna män som gjorde de mest fantastiska glasgrejor. Har en liten häst som jag fick av en kille som jag verkligen har kvar och som inte gått sönder

    SvaraRadera
  18. Glas är ett fantastiskt användbart material, vilket dina bilder visar på ett bra sätt. Glaskonst är min favoritkonst att gå och titta på. Det är nästan alltid fantasifullt, färgglatt och formfyllt.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)