lördag 21 november 2015

Lördagstema - Dofter

Musikanta är den som gett oss detta tema...  DOFTER...  och som vanligt finns det många infallsvinklar på veckans tema...

Hundens luktsinne är ca. 1000 gånger bättre än människans, så där ligger vi i lä :)
... men visst känner även vi dofter, men som sagt inte lika bra. 

Vi omger oss gärna med välluktande saker, t.ex. tvålar...
... eller parfymer.
 Den här minns jag att farmor brukade ha, eller i alla fall minns jag att jag såg en sådan flaska på hennes byrå :)

Väldoft på flaska är nog bra, men inte går den upp mot "äkta dofter"... eller naturliga...
 Tänk att kunna lägga sig på marken i den soluppvärmda skogsgläntan och bara dra in den ljuvliga doften av utslagna vitsippor... 
... eller att sträcka sig upp mot honungsrosens klasar... mmmm.... vilken fantastisk doft!
De här doftar också helt underbart!
Något som även blombocken och humlebaggen håller med om :)

Baldersbrå luktar kanske inte direkt gott, men en doft har den.
Liksom mossa...

... och fuktiga höstlöv... visst har de en alldeles speciell lukt!

Ni som känner mig, vet ju att jag är en svampnörd... och svamparna har verkligen en hel massa olika dofter, mer eller mindre framträdande och ofta viktiga vid artbestämningen. Det är bl.a. det som gör det ganska svårt att artbestämma en del arter bara genom en bild... man måste lukta på dem!
En vanlig doft hos flera olika svampar är mjöl, men det finns svampar som luktar honung, kokos, curry, bittermandelolja, vitlök, björnklister (minns ni klistret i burk man använde i skolan?)... och en hel massa annat...
Här en blandning av lite olika svampar... och olika dofter :)
Så finns det en svamp som heter sillkremla... det är en av mina absoluta favoriter... kan se ut lite hur som helst i färgen, men lukten är alltid densamma.
Hur de luktar? Ja, inte som sill, men som gamla räkskal... och stuvade med dill smakar de faktiskt som en god skaldjursstuvning... mums!
Så finns det svampar som man inte äter, men som luktar väldigt gott - t.ex. lukttickan, som växer på gamla granstubbar... en svårbeskrivbar doft... lite anis med dragning åt apelsin...
... eller den här, transkrälingen, som luktar som den heter... tran, eller fiskleverolja!

Klibbtickan sägs ha en "spermatisk" lukt...
... och stinkvampen... ja den riktigt stinker - en hemsk odör! Den luktar också som den heter i en del böcker, som lik... 
Den här bilden finns i en barnbok, skriven av Signe Aspelin och den hittade jag hos svampvännen Klas Jaederfeldt.
Klicka på bilden för att läsa texten!

Nu finns det förstås annat som doftar, som nysågade brädor, nyslaget hö, nytt takspån och nytvättade kläder!
Hästar... de har en alldeles egen lukt... jag verkligen älskar hästdoft!
Kanske inte alla som vet, eller minns hur det luktar om nötkreatur, eller hur det luktar i en ladugård...
... meningarna är delade om man gillar den eller inte. Jag har i alla fall alltid tyckt om den lukten också och minns med både värme och glädje när jag som barn fick vara med morfar i ladugården... och somrarna i Dalarna, där jag fick lära mig att handmjölka... ojoj... känns som en evighet sedan :)

Jag inbillar mig det fanns mycket mer dofter förr än nu... äkta dofter... eller odörer. Visst är det väl så att man minns dofter väldigt väl och kan förknippa dem med olika tillfällen många, många år efteråt... eller med olika människor.
Min farmor och farfar hade en god vän som ofta kom på besök, gubben Englund kallades han rätt och slätt... han rökte cigarr och jag minns att jag kände på doften att han varit på besök - ibland flera timmar efteråt :)

Vill du se vad de andra Lördagsbloggarna skrivit om dofter, så gå in under fliken med samma namn. högst upp... under headern.

Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Här doftar det ju av hela livet .. markens gröda och mycket annat; Bildnjutet är underbart, så jag for upp och ned för att få med mig allt!
    Kram igen denna dag!

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder som alltid. Naturen är vår bästa inspirationskälla, då det gäller dofter.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Vilket doftrikt inlägg. Så mycket dofter du kommit på. Och det mesta känner man till. Svamparnas doft också, fast inte att det fanns så många olika. 4711 hade nog alla äldre damer. / Britt

    SvaraRadera
  4. Härligt inlägg med massor av dofter och vackra bilder! Tänk så roligt att få en sådan respons på sitt tema!!! Förstår att det är viktigt att lukta på svampar - kantarelldoften är ljuvlig t.ex. De flesta svampar som luktar illa fick jag lära mig är oätliga, men tydligen finns det undantag. 4711 fanns i varje hem när jag var liten - det var den första parfymen jag lärde mig namnet på.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Det var verkligen många dofter som du har fångat, ett jättefint collage av dofter och många fina stämningsbilder! Pojken och blommorna gillas skarpt! Ha en skön kväll! /Lotta

    SvaraRadera
  6. Gubben Englund i Dalarna! Det måste ju vara min farfar, tänkte jag först. Men han var snickare och renlevnadsman och luktade trä, samt på sin höjd thinner och terpentin.

    Vad roligt det måste vara att vara så svampkunnig! Nästa år ska jag banne mig gå på sillkremlejakt så att jag kan bjuda min vegetariska svärdotter på skaldjursstuvning utan skaldjur!

    SvaraRadera
  7. Som vanligt vackra och trevliga bilder! Hoppas hunden nu inte blev allt för berusad. Med alla de tvålarna så må det vara ordentligt rent.
    Kramis!

    SvaraRadera
  8. Vilket härligt doftande inlägg du gjort.
    För att inte tala om bilderna ....superbilder.....man blir så nyfiken och glad när man ser vilka fina bilder du lyckas ta....särskilt närbilderna :)
    Ha det gott!!

    SvaraRadera
  9. Så många härliga och olika dofter och lukter du fick in i ditt inlägg.
    Bilden på hunden är som hand i handske för texten till.
    Suveränt!
    Njut av helgen!
    kram

    SvaraRadera
  10. Första gången han som blev min man klev in i mina föräldrars hus så blev han kär på riktigt. Det luktade trä hela bottenvåningen var snickeriverkstad. Men det var för snart 50 år sedan det, håhåjaja.

    SvaraRadera
  11. WOW vilken doftsamling du fick ihop! Börjar väl från början då:

    Den prickiga hunden som luktar på spritflaskan - ja den killen regerar helt klart. Min absoluta favolbild här:-)'

    Dofter - alltså riktiga dofter- av blommor har helt försvunnit enligt min mening. Till och med lavendel luktar inte riktigt gott längre. Å då minns jag min mammas lavelpåsar i klädskåpen. Å japp - 4711 känner jag också igen. Å det märket lever än. Kan berätta att 4711 är betydlgt bättre på att döda bakterier än Alkosol;-)

    Du är ju svampexperten numer 1 i Sverige, så du vet hur de luktar. Det jag lärde mig på in första (och enda) svampkurs var att man skulle rista på svampen. Om det smakade betskt så var svampen giftig. Efter det gick jag aldrig ut i skogen mer....

    Lukten av hästar och kossor har jag aldrig gillat. De stinker liksom, speciellt i stall. Å det är då inga dofter utan ren stank om jag får säga så.

    Sammanfattning av den här kommentaren då: FANTASTISKA bilder, en kavalkad som verkligen heter duga. Å då kan jag levamed att det doftar, luktar eller rentav stinker;-)

    SvaraRadera
  12. Vilken doftkavalkad du har lyckats åstadkomma Anki! Och jag är SÅ djupt imponerad av din svampkunskap, svampar som jag inte ens hört talas om även om det kanske säger mer om mig. Och barnboksuppslaget kändes som en typisk bok för sin tid, det skulle "skrämmas" lite grann så där i böckerna. Tvålarna i glasburkarna är helt ljuvliga, kan föreställa mig de olika dofterna. Härliga bilder rikti igenom!

    SvaraRadera
  13. Så mycket nytt jag fick veta om svampar. Jag hade ingen aning om att det fanns så många olika dofter hos svamparna. Det där björnklistret minns jag från när jag var liten. Det hade en så stark doft. Hästdoft kan jag inte påstå att jag gillar. Den sätter sig i kläderna och då är det nästan så man dånar när man kommer nära. Det är inte bara smaken utan också doften som är delad. Kram

    SvaraRadera
  14. Här sitter jag och doftar mig igenom ditt fina inlägg,
    tänk att man kan känna hur saker doftar bara genom
    att se på dina vackra bilder och bra text till!
    Ha en fin söndagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Det är intressant med dofter och jag känner också så väl igen flaskan med 4711! Den fanns nästan alltid förr hos äldre personer, eller ja, förr var ju alla personer äldre än man själv, nu håller det på att bli tvärtom. Just när det gäller "luktvatten" har jag alltid haft samma, och folk som känner mig väl kan känna i en hiss att jag är före dom på ett kalas, väldigt snäll doft, inte genomträngande alls, men snäll och speciell!

    Intressant med svamparnas dofter! Min mamma luktade på svampar när hon plockade, men jag lärde mig ju bara dom enklaste. Och i år vart det inte mycket av trattisar, men vanliga gula har jag så det förslår. Sillkremla har jag hört talas om! Så den är så god!

    Oh, det är nån mer än jag som drömmer om att ligga i en backe med vitsippor, jag har alltid drömt om att ligga i en vitsippsbacke och bara titta på himlen, men det har faktiskt aldrig blivit av! Inte på riktigt, jag tänkte mig alltid en bra bok, god picknickmat och något gott att dricka och så skulle jag ligga där och se molnen segla förbi......i stället för att vara inlåst på ett kontor......

    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Björnklister och 4711 var förstås på plats när jag var liten. Väldoftande små tvålar brukade min mamma lägga här och där, lite diskret, exempelvis på hatthyllan i hallen för att det skulle lukta gott.

    SvaraRadera
  17. Många härliga dofter du nämner och visar kanonbilder till. Några sticker ut mer i mitt minne och vissa älskar jag fortfarande. Björnklister, mmm nästan hela nöjet med det limmet var ju att lukta på det. 4711 hade jag en egen miniflaska av och den satt jag ofta med näsan i. Men så klart älskar jag doften av häst mest av allt. Och som ju du förstår så är det själva hästen, inte allt runt omkring i stallet jag syftar på. De luktar varmt och lite sött och mysigt. Det är svårt att sätta ord på den doften, men jag vet att om jag sätter näsan mot en mjuk hästhals och luktar så blir jag alldeles lugn. Jag har till och med döpt det till att sniffa häst för att motarbeta stress.

    SvaraRadera
  18. Hej, tänk, varje besök hos dig resulterar i en massa ny kunskap, så himla givande o kul! Och gissa om jag också blir nostalgisk över 4711, mormor skvätte lite av den bakom öronen innan hon skulle träffa doktorn! Själv ville man ju inte "dofta tant"..
    Sitter o nästan huttrar på stolen, även om elementen glöder så verkar dom inte hinna värma upp huset när kvicksilvret rasar ner mot -15, men nu blir det iaf rejäl tjäle i backen och det är bra!
    Kram på dig

    SvaraRadera
  19. Me again: Ser att du deltar i BosseLidéns tävling. Du ledde ju fran början och jag önskar verkligen att du tar hem segern. Du är ju såååååååå duktig. Är mäkta impad över dina kunskaper.

    Det skar sig ju mellan honom och mig för drygt ett år sedan. Han svartmålade mig och Pumita. Så jag kommenterar inte hos honom längre - uppenbarligen. Men hans tävlingar kollar jag (utan att kommentera såklart).

    Som sagt - hoppas du vinner, vilket du borde göra. Nästan lika spännande som Allsvenskan ju:-)))

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)