tisdag 24 november 2015

Frostigt...

... och flera minusgrader, men bara lite snö och det är jag glad och tacksam över. Så här såg det ut i fredags...
Några äpplen sitter kvar - till koltrastarnas och rådjurens glädje :)
Frostens iskristaller... 
... vackra i närbild.

I söndags stannade jag till vid Mårn... vassen lyste fint i solen...
 En bäver har jobbat här... inte helt färska gnag, men när jag gick den här vägen i slutet av augusti  fanns inte det fällda trädet...
Brunt och vitt är de rådande färgtonerna i naturen just nu...
 ... och vore det inte för den röda logen så kunde man tro att hela världen vore sepiafärgad.
Ibland hittar man något mer färgglatt... en "trådrulle" i jätteformat... 
... och något orangefärgat nergrävt... men vad? Ingen aning ... det slutar där, några hundra meter hemifrån, strax utanför hästhagen. Ska bli spännande och se vart det kommer att fortsätta...

Nu har vädret slagit om och termometern står på plus igen :)

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Det såg nästan ut som om du fotograferat ett pärlhalsband. Tjusigt! Naturligtvis gillar jag de orange bilderna. Vad är det för något? Kram

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder, men jag slipper också snön om jag kunde. Vi fick vår första igår och imorse var den borta, men litet fruset på marken, så det kändes vanskligt att gå. Det orange bandet måste väl vara någon förstärkning, men till vad. Maken vet nog. Återkommer i så fall. / Britt

    SvaraRadera
  3. JA
    Burr så kallt vi hade i morse, bara 9!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Gud så vackra frostiga bilder du får tag i!
    Plusgrader här med nu :-)

    Ha det så gott....Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka härligt frostiga bilder!!! Så vackert, synd att det töar nu.....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Frosten tillför bilderna både skönhet och ljus - mycket vackra. Just nu har vi plusgrader här i Ösmo och frosten är nästan försvunnen.

    SvaraRadera
  7. Ny inbjudande header! Det oranga är något slags markering vid grävning tror jag, har sett det på några av mina vandringar runt om där grävarbete görs - men 100 är jag ju inte ... det är som sig brukar foto på hög nivå - men jag antar du står ut med att höra det? :-)kram

    SvaraRadera
  8. Underbara vinterfoton! Här har det också varit vackra dagar. Tills i eftermiddag. Då kom regnet Fin kväll till dig. Kram

    SvaraRadera
  9. Hej igen! Nu vet jag vad det är för band. Där man gräver ner elledningar, lägger man de orange banden över, för att varna vid framtida grävningar. Stöter man på de orange banden, är det alltså elledningar under. Precis som någon var inne på. / Britt

    SvaraRadera
  10. Så grymt vackra iskristaller! Ja nu börjar färgerna i naturen att blekna bort till trista nyanser, men har man tur så hittar man ju något som lyser upp. Tack lavendia för upplysningen om de orange banden, blev ju rätt nyfiken på vad det var.
    Hoppas att du får tillfälle att fota bävern.

    SvaraRadera
  11. Kan inte annat än beundra och njuta av dina vackra bilder, En fröjd för ögat!
    Kramis!

    SvaraRadera
  12. Riktigt vintrigt i fredags hos dig. Här har det inte varit så vitt. Så fina makrobilder du får av den nya kameran. Antar att det är den som ger de vackra kristallerna. Skönt nu att det är plusgrader igen :)
    Mycket snygg header du har !

    Ha det riktigt gott !
    Kram

    SvaraRadera
  13. Du kanske ska få bredband??
    Underbara bilder hos dig, precis som vanligt.
    Tack för att du delar med dig - behövde lite vackert att titta på, har varit en slitig dag idag.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Ps Polyneer är bakade på hasselnötter och Helenabakelser på skållad mandel.

    SvaraRadera
  15. Väldigt vackert som vanligt. Kram

    SvaraRadera
  16. Iskristallerna är helt underbart fotade. Himla kul att de fick vara med i din nya fina header också!
    Åsså är jag återigen sååååååå impad över alla bloggers kunskaper. Man slänger upp en bild som du gjorde med en kabeltrumma och orange band - å vips är det någon som förklarar vad det är. Älskar sådant! Så mycket kunskap det finns och tack vare bloggarna sprids den. Jag tackar:-)

    PS. Nu har du lett tävlingen hos Bosse från början. Nu vill jag faktiskt att du tar hem segern som du är sååååå värd. Bara några dagar kvar så häng i:-) DS.

    SvaraRadera
  17. Härliga frostiga bilder med fantastiska pärlor och paljetter i iskristaller !
    Det oranga ska sedan ligga på kabeln under jord som en varning 'att här ligger en kabel', du fattar.
    Det kan ju hända att någon blir tvungen att gräva där av någon anledning . . . .
    Kram/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)