onsdag 25 november 2015

Åren går... bara vädret består...

Jag tycker det är lite kul att titta tillbaka och jämföra hur det såg ut en viss dag olika år. Tänkte göra en återblick de tio senaste åren... men hm... det gick sådär...

Jag har letat i bildarkivet, men inte hittat någon enda bild från november 2005 och inte minns jag hur det var heller...
Däremot hittade jag denna i en dagboksanteckning från 
November 2006
... och så här hade jag skrivit:
"Årets näst sista månad började med ett riktigt snöoväder med trafikproblem på en del håll. Denna den första snön försvann dock inom bara ett par dagar.
Regn, regn och mera regn, grått och trist. Den varmaste november sedan mätningarna startade någon gång på 1800-talet påstår meteorologer och klimatforskare. Enligt dem är vi på väg mot en klimatkatastrof om vi inte ändrar vårt sätt att leva! "
Hmm... känns bekant.

Ingen bild och ingen anteckning från 2007 heller, men här är en från 25 november 2008
... barmark och grått...
... och så året därpå, inte den 25:e, men den 22 november 2009...
 ... liknar helt klart föregående år.
Hittade ingen bild den 25 november 2010 heller... men den här är från den 28:e...
 ... och oj vilket busväder det var!
Så den 25 november 2011...
... barmark igen.
Så var det även den 25 november 2012... dessutom rejält grått och dimmigt.
Den 25 november 2013 sken solen! Här håller jag upp en gul plastskopa mot solen... 
... blir nästan som en smiley :). 
Även förra året var den 25 november en solig och fin dag...
... och så till sist, idag den 25 november 2015...
... den tunna isen som låg på dammen har försvunnit, det har duggregnat lite och det är några plusgrader på termometern...

Nu är det bara några novemberdagar kvar - på söndag är det redan den 1:a advent och sen kommer tiden att gå i rasande fart... Lucia... och så vips är det jul.

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Man kan sammanfatta med att det troligast är barmark i slutet av november.
    Nä, minns gör man inte om det inte finns bevis i form av bild eller text.
    Håller med dig, det går rasande fort nu, fast jag tycker hela hösten har gått fort.
    Det känns som om dagar och veckor rullar fortare för varje månad som går.
    Men nu ska jag njuta av stunden, tror nog att mitt kvälls te dragit klart nu.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  2. Kul att se tillbaka! När jag var barn minns jag att det ofta var snöoväder den 28/11 - min pappas födelsedag.... Vi bodde högt, med en brant backe. Där stod alla gästerna och slirade med sina bilar....
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Intressant att kunna gå tillbaka så. Man ser att det är skillnad på år och år. / Britt

    SvaraRadera
  4. Barmark är helt klart vanligast i november! Men kul att kolla tillbaka. Jag skriver i en tioårs dagbok där skriver jag oftast väder också.

    SvaraRadera
  5. Så fort man glömmer om man inte skriver upp eller tar foto. Ja, nu kommer tiden bara att rusa iväg fram emot jul. Men jag vill gärna hinna med en hel del innan dess. Hade varit bra om jag hållit samma tempo som tiden. Kram

    SvaraRadera
  6. Ja lite snö hittade du i arkivets gömmor under november. Jag tappade verkligen susen då det fina vädret böts ut mot regn och rusk. Stackars vår skidanläggning där dom precis börjat lägga snö med kanonerna, nu smälter det redan bort. För två år sedan varslades hela vinterpersonalen då snön och kylan inte ville komma. Så trist om det blir likadant i år. Men vad gör man? Flyttar till Gällivare? Eller Jokkmokk kanske, där finns väl snö ännu under de år jag ännu traskar på jorden...men, vill jag flytta, nä, det vill jag ju egentligen inte, haha
    Låt oss hoppas på en solig morgondag/Kram

    SvaraRadera
  7. Riktigt, riktigt kul faktiskt att då och då gräva i arkiv. Jag menar om man bloggar och/eller tar foton dagligen är det ju som en dagbok. Åsså är det ju så att det liksom inte blir någon diskussion on hur vädret har varit en viss dag. Det finns ju på datorn, eller hur!?

    Å till stora glädje hittade jag bara en enda snöbild och en enda dimmig bild i din samling. Så jag är såååååååå nöjd så:-) Tack för den dokumentären:-)

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder. Nu har vi sol och fint men det kom nyss ut en varning att det ska bli dåligt väder i morgon. Hoppas det inte så farligt som det låter.

    SvaraRadera
  9. Ja, det är svårt att minnas händelser och väder under ett visst årtal, om man inte har något att 'hänga upp' det på - som 2005 då mitt andra barnbarn föddes. Vi hade barnkalas för första barnbarnet och mitt under kalaset var det dags - min dotter var tvungen att åka till BB.

    SvaraRadera
  10. Oh, vad kul att få se bilder från ung samma datum under flera år! Tänk vad det kan variera i Sverige!
    Här i Spanien ser det ung likadant ut varje dag i november, sol och drygt 20 grader. Visst kan det regna vissa dagar också,men inte så ofta.

    SvaraRadera
  11. Passande anteckning inför klimatmötet - det har gått några år ..
    Solen i plastskopan wow vilken smiley en äkta på sitt sätt.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Tror jag upplever den bästa november i mitt liv!

    Kram

    SvaraRadera
  13. En tänkvärd och fin tillbakablick på gågna novembrar. Cool bild på solsmileyn.

    SvaraRadera
  14. Vädret består för väder är väder men är väldigt skiftande! med de vackra bilderna blev det ju en liten väderhistoria!
    Kramen!

    SvaraRadera
  15. . . . . Och vips har hela året gått, visst går åren fort.
    Tyvärr kan man inte bromsa åren, man får hänga med så bra man kan.
    Kul att få se hur de andra åren har varit, mer eller mindre liknar de varann. Jag är mest rädd för de stora snö oväder som brukar härja över landet.
    Tack för väderleksrapporten från gångna åren.

    Idag ska jag börja så sakta att pynta och möblera i 'nya' gäst rummet det blir skoj, sen är det advents stjärnor och ljusstakarna s tid nu.
    Ha en trevlig 1:a advent/ Eva

    SvaraRadera
  16. Ganska lika år från år, och det tycker jag är skönt! Fina bilder i din header!
    Ha en fin och mysig advent!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  17. Riktigt kul att få tillbakablickar om vädrets makter från år till år. Men skönt att i år än så länge har inte vintern bitit sig kvar.
    Så fina tillbakablickar du gett oss som läser den här bloggen.

    Önskar dig en härlig helg och en underbar första advent !!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)