lördag 17 oktober 2015

Lördagstema - Vingslag

Jag har lite dåligt samvete att jag inte fick ihop något till förra veckans lördagstema... var ju borta i helgen och sen kunde jag bara inte komma på något att skriva om.

 Gör ett nytt försök den här veckan.
Karin med bloggen Pettas är månadens temagivare och den här veckan är ordet Vingslag...
Vingslag, som historiens vingslag... eller vingslag, i betydelsens fåglarnas vingslag ... eller insekternas...
Fåglarnas vingslag är svåra att fånga...
... insekternas ännu svårare...


Historiens vingslag däremot, de vilar över olika platser... och jag älskar att gå runt på platser som andas historia, som har något att berätta.
Gamla kyrkor är något som får min hjärna att gå igång... ja inte på det religiösa planet, men just tanken på de människor som en gång vandrat just här, slitit på golv och bänkar...
Trönö gamla kyrka med anor från 1200-talet... finns i Hälsingland
Väversunda kyrka, som började byggas på 1160-talet ligger utanför Vadstena i Östergötland, 
Nu är det ju inte bara gamla kyrkor som intresserar, utan gamla hus också... som det här gamla huset med sin historia...
... eller att få strosa runt i miljön i Åsle tå, utanför Falköping.
Att kunna gå här längs den gamla bygatan, titta in i husen... fundera över hur de levde här en gång i tiden.
... eller känslan att hitta en öppen dörr in till tornet av en gammal borg, som Stegeborg en bit från Söderköping, ja då känns historiens vingslag i hela kroppen...
 Jag älskar gamla byggnader... och gamla kartor...
... som den här över hemstaden Norrköping från 1769.
Historiens vingslag behöver kanske inte vara flera hundra år gamla - gamla bilar... visst ger de också vibbar av historiens vingslag.
... och gamla lastbilar...
Pärlrallyt... ett historiskt lastbilsrally...
Och gamla foton! Jag kan aldrig se mig mätt på gamla bilder. Just gamla bilder var det jag jobbade med under mina sista år i arbetslivet... och jag älskade verkligen de uppgifter vi fick från Norrköpings Stadsarkiv och Stadsmuseum. Gamla foton med gamla miljöer... gamla porträtt, gamla byggnader - allt andades historia... underbart :)

Den här bilden är ur farmors gamla album och ger också en känsla av historiens vingslag... i alla fall för mig... :)
Min farfar, född 1905 med sin motorcykel.

Vill du se vad andra har valt att skriva om på temat, så titta in under fliken "Lördagsbloggare", högst upp under headern.
Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Så fint inlägg, mångsidigt och en oerhört vacker förstabild.
    Du har så rätt, i kyrkor och gamla byggnader känner man vingslaget från dem som en gång
    också vandrade där men också på andra ställen nu och då.
    Jag känner alltid vördnad och inser min att min egen tid på jorden är begränsad
    Bäst att leva fullt ut på bästa sätt när man kan.
    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nu fick du med en massa vingslag, kul.

    SvaraRadera
  3. Men nog har du trots svårigheten lyckats fånga både fåglarnas och insektens vingslag Anki! Håller med fascinationen över kyrkorum och andra gamla byggnader, likaså gamla melodier från femtonhundratalet och äldre som sjungs och har sjungits genom århundraden, en känsla av att man hänger samman - historiens vingslag heöt enkelt :-) Kanske får jag göra som du, hoppa över denna lördag, är på konsertsprång och därefter till Skåne med ett flyttlass. Flyttande barn - vingslag! Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar alla dina vinglas! Så många trevliga vinklingar. Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Då har du väl med råge tagit igen att du missade att göra ett inlägg. Du tolkar det fint på olika vis. Och det har jag sett att du ofta gjort förut också. Och tagit reda på litet mer.
    Vad kul att ha sin farfar på bild, så ung. T Britt

    SvaraRadera
  6. Då är din farfar född samma år som min morfar.

    Visst är det intressant med gamla byggnader som kyrkor och gamla hus. Även tidningar, kort och sånt som är gammalt är superintressant.
    Jag besökte "gudmundsbyn " här hemma hos mig . Ligger ca 2 mil från mig.
    Du kan kika tillbaka till mitt inlägg om det. Skrev om det i ett inlägg från.....tror det var i augusti. Mitten av augusti.
    Gammalt är intressant.

    Kram från mig och tack för ett fint och intressant inlägg.

    SvaraRadera
  7. Hej, men vad trevligt att få se din farfar som ung. Min far var också född år 1905, han var ca 43 år när jag föddes.
    Historiens vingslag är verkligen allt detta du visar, bestämt att vi har samma intressen, för alltid när jag läser dina blogginlägg,
    så trivs jag med det du visar. Blir alltid så förnöjsam av allt, det är ett toppen betyg till dig, *fniss* nä jag skojar inte.
    Gillar oxå gamla byggnader och kartor (det gör även Rolf) på Åsle Tå har vi varit, mycket vackert och intressant.
    Nu när Tina o Paul har varit hemma (de reste hem idag) så har de tittat på kartor på i böcker gamla arkiv och på google.
    De är mkt ute i skog och mark, att 'promenera' flera mil är inget för dem. Jag gillar det oxå med 'knä fan' vill inte som jag, *fniss*
    Det livet ni lever nu är fantastiskt och intressant, men man måste ju välja - husbil eller hus-gården ? ! ?
    Nej vi ångrar inget, vi gör så mycket vi kan av det andra, det som blir över av tiden med att gulla med fjäderfäna och Sixten, hi hi hi . . . .

    Tack för trevligt inlägg, ha en skön helg kram/ Eva

    SvaraRadera
  8. Min kommentar har vist inte kommit med av någon anledning. Men då får jag göra en ny!
    Kommentaren blir: Åter härliga bilder att få ta del av! Med din kommentar hos mig har jag satt upp dig i mina länkar!

    SvaraRadera
  9. En helt suverän tolkning av det inte så lätta temat. Å det roliga är att dina bilder speglar precis dina intressen på allra bästa sätt. Snyggt jobbat där:-)

    SvaraRadera
  10. Jag tycker du fångat både fåglar och insekternas vingslag riktigt bra, du är en mästerfotograf!
    Vilka snygga hjul han har på motorcykeln!
    Ha nu en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Fågelbilder är heeeelt fantastisk!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Åh vilket fint inlägg du har gjort, genomtänkt och omsorgsfullt, med fantastiska foton. Gillar fågelflaxet bäst faktiskt, ser så spontant och naturligt ut, härligt fotat!
    Jag är ju halvantik själv och gillar det gamla. Fast jag kan ingenting om antika saker, är inte så intresserad av prycklar och grejer, mest gamla levnadssätt, hur folk hade det och hur de klarade vardagen.
    Ha en skön ny höstvecka, har hört ryktas om sämre väder, men vi har fått njuta bra länge av solen nu
    Kramen

    SvaraRadera
  13. Men? Har jag inte redan kommenterat? I så fall kan du bortse från den här kommentaren. Vad jag skrev var (nog?) att fågelbilden är fantastisk som illustration till veckotemat Vingslag, men sen kommer bilden på humlan som är helt ofattbart bra! Och så alla historiska vingslag på det. Så bra!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)