lördag 3 oktober 2015

Lördagstema - Märkeskvinna

Ny månad och det innebär även en ny temagivare för oss som är med i "Lördagsbloggen". 
Varje lördag under hela oktober är det Karin på Åland med bloggen Pettas blogg, som ger oss nya temaord att skriva om.

 Första temat är Märkeskvinna och nu blev det så där svårt att välja igen. Det finns många kvinnor som är värda att kallas märkeskvinnor, men efter en del funderande, så minns jag att jag för inte så länge sedan läste en artikel om den svenska diplomatdottern som blev "Sibiriens ängel" - d.v.s. Elsa Brändström. 
Hon föddes 1888 i S:t Petersburg och avled 1948 i Cambridge i USA. Vid första världskrigets utbrott utbildade hon sig till krigssjuksköterska. Hon kämpade för krigsfångarnas rättigheter och arbetade sedan efter krigsslutet med humanitära insatser i Tyskland och USA.
HÄR kan även du läsa historien om denna modiga kvinna.


Nästa vecka är temat Havets bröd" -  det blir nog en svår nöt att knäcka...

Om du också vill bli en "Lördagsbloggare"... eller bara läsa vad de andra i gruppen skriver om, så titta in under fliken med samma namn, högst upp under headern.

Ha det gott!



11 kommentarer:

  1. Vilken märkeskvinna! Väl värd Florence Nightingale-medaljen som hon fick.

    SvaraRadera
  2. Oj vilken kvinna. Nästan lite komiskt hur det skrivna ordet rättade henne, även om det var på ett mycket annorlunda sätt.

    SvaraRadera
  3. Kul, Elsa Brändström var den första kvinnan jag också tänkte på. Men det var innan jag hittade artikeln om min Märkeskvinna i Bonniers Veckotidning.
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
  4. Kul, Elsa Brändström var den första kvinnan jag också tänkte på. Men det var innan jag hittade artikeln om min Märkeskvinna i Bonniers Veckotidning.
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
  5. Bra val av märkeskvinna - nog är hon lite bortglömd?!

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk kvinna, jag känner igen namnet "Sibiriens ängel" men inte hennes riktiga namn. Bra val av Märkeskvinna!

    SvaraRadera
  7. En märkeskvinna som satt avtryck här i stan.
    Ha en fin söndagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det finns otaligt många fantastiska kvinnor som uträttat små mirakel och som knappast får någon som helst uppskattning. Jag läser om så många jag hinner, blir man inte inspirerad då så blir man aldrig.
    Spännande med havets bröd-tema. Kan det vara lämpligt med algbröd kanske?
    Nu ska här beundras de duktiga genierna i genikampen, min iq räcker inte till men jag kan beundra dem som har fått den tilldelningen i livets lotteri
    Kramen

    SvaraRadera
  9. Vill bara säga HEJ så här mitt i natten. Kommer igen en annan dag och ska försöka läsa igen en del som jag har missat hos dig.
    Kram och må så gott!
    Inga

    SvaraRadera
  10. Så trevligt att läsa om denna märkeskvinna. Vilka levnadsöden det finns.
    Önskar dig en fin måndag !
    Kram

    SvaraRadera
  11. Elsa Brändströms namn kände jag igen när jag läste ditt inlägg. Månne det har gått ett tv-program om henne tidigare någon gång?
    En märkeskvinna i ordets rätta bemärkelse. Tack för det Anki! :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)