lördag 31 oktober 2015

Ooops... oj då..!

Där skulle jag ha svängt av motorvägen!
 Nu fick jag åka till Mantorp och vända... suck... så kan det går när man inte ser upp!
Hade bestämt träff med Marie från Åtvidaberg för en fotopromenad genom G:a Linköping och väl där så blev det några väldigt trevliga timmar. Tack för en kul dag, Marie!

Fick syn på den här skylten och funderade ett tag på om glassen också var historisk... att det var därför den såldes till halva priset... 
Skylten satt utanför Historiska Kompaniet - en väldigt trevlig butik, som även visade sig vara ett skomakarmuseum med lådvis med gamla skoläster i trä... i alla storlekar.
I övrigt fanns här allt möjligt skojigt! Stämplar, fjäderpennor...
... plymer, gammaldags kläder, fjäderboor... hm stavas det så? En boa... flera boor... ser konstigt ut :)
En bläckfisk i silver (?) fick mig att tänka på BP:s bläckfisk häromdagen :)
Tur man inte har anlag för hysteri... behandlingen var visserligen billig och jag blev t.o.m. erbjuden en gratisbehandling... men maskinen som bestod av två metallhylsor och en massa elsladdar verkade inte lockande...
Lockade gjorde däremot hattnålarna som i mina ögon såg ut som två flugsvampar :)

 Det blev mycket gående och mycket klickande med kamerorna... så fint där!
En del grindar blev det...
 ... och några fönster...
En annan trevlig liten butik var tvålverkstaden - Tvålmakaren!
Hittade denna fantastiska tvålkopp!
Vi unnade oss en paus för att vila fötterna en stund och gick till Dahlbergs Café... vi var inte ensamma... många hade samma tanke. 
Vädret inbjöd inte till att sitta ute... och inte till glass i den gröna Paviljongen heller :)

Hilma Winblads Bed & Breakfast finns i det vackra, gula huset...
Mysigt på innergården :)

Vi kikade in i ett museum, som visade Linköpings historia. Jag gillar den här sortens "historieinlärnig! Alltid intressant att få veta lite mera...
... som det här med grisarna... 
... eller om den stora bankkuppen mot Östgötabanken 1854. Det här var vad som låg kvar på den stora penningkistans botten... meddelandet...
... och sedeln! 

Efter några timmar, precis när vi gick tillbaka till parkeringen... då kom solen! 
 Innan vi skildes blev det ett snabbt besök in till Cloettas butik...
Där finns massor med godis, men då jag inte är någon "godisråtta! så nöjde jag mig med att titta... eller javisst ja... ett par gammaldags tablettaskar blev det visst :)  En Zig Zag... minns ni? Och så den här... favoriten!
Den här klädreklamen hittade jag också där i Cloettas butik :)
Nya cykelbyxor kanske? Eller varför inte ett par sportstrumpor av ylle... eller cykelmössa med flugnät?

 Prima varor... som väl bör funka lika bra idag som då en gång för länge sen...

Så var det och så blev det... den trevliga dagen i grannstaden :)

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Vad jag har skrattat när jag läste ditt inlägg. Det var en både historisk och humoristisk tur du var ute på. Var hysteribehandlingen något liknande elchocker? Jag gillar alla hattnålarna. Nu vet jag varför jag inte använder motionscykeln...jag har ju inga cykelbyxor. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga utflyktsmål du alltid hittar! Njut av helgen!

    SvaraRadera
  3. Härliga historiebilder!

    Trevlig helg!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Så mycket roliga butiker du hittar. Enormt roligt inlägg med så mycket saker. Och bra bilder som vanligt. / Britt

    SvaraRadera
  5. Ajdå sitta och missa avfarten.....
    Men sen hade du ju det trevligt värre, det är fint och mycket historia i gamla Lkpg. Jag tycker om Nilssons villa (har för mig att den heter så, det fina stora vita huset där allt är uppdukat. Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  6. Först såg jag en racket av något slag. Skaftet som hade börjat mögla eller fått ohyra. Sen såg jag att det var en trafikbild ovanifrån.
    Haha....vilken fantasi man har.
    Tack för ett väldigt trevligt blogginlägg. Jag vill absolut stanna till i Linköping jag också en dag
    Mycket intressant och vackert.
    Tack igen!

    SvaraRadera
  7. Ett av dina absolut bästa inlägg Anki! Är totalt såld på allt du hittade på Historiska Kompaniet. Å sååååååå kul att du tänkte på mig efter bläckfiskinlägget - hahaha!

    1 000 tack för länken:-)

    Åsså gillar jag ljussättningen i bilden där solen just kom fram. Enormt vackert foto:-)

    SvaraRadera
  8. Ser ut som ni haft en trevlig stund med dom fina bilderna!

    Trevlig Helg.....Kram

    SvaraRadera
  9. En trevlig utflykt! Kul att få "följa med" på er tur. Och så lärde vi andra oss också en del på det. :-)

    Allhelgonahälsningar
    Elisabet

    PS. Jag gissade rätt när det gällde hästbenen. ;-)

    SvaraRadera
  10. Norrköping har jag nu sett i bilder och berättelse - tackar glad i hågen Anki!
    kram

    SvaraRadera
  11. Hej, du hinner med lika mycket på en månad som jag på ett par år! Men så roliga ställen ni alltid hittar!
    Jag tycker du ska behålla din lilla hysteri, den piggar bara upp tillvaron!
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  12. Bästa Anki!
    Jag körde fel i "köpingarnas" rondell och så blev det som det blev -:)Kul å träffas live med bloggvän!
    kram

    SvaraRadera
  13. Tack Anki ! Det blev en härlig dag med historia och underbara gränder att gå i. Längtar redan till nästa fototräff. Vi fick uppleva mycket trevliga miljöer här. Vad vackert du fick till det med bilden där solen kommit fram och lyste upp husen.
    Önskar dig en fortsatt fin vecka !
    Kramar från Marie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)