tisdag 6 oktober 2015

En morgon i förra veckan...

... ja, då såg det så här trist ut... men när solen så småningom tog sig igenom molnen, ja då packade vi husbilen och åkte till Skänninge :)
 En bra plats för övernattning är Väderkvarnsbacken, precis bredvid vattentornet, bara en kort promenad från centrum.
Gratis parkering med el... det är bra... tack Mjölby kommun som bjuder på detta :)

Morgonens / förmiddagens promenad gick förstås till centrum... vet ni förresten att Skänninge är en av vårt lands allra äldsta städer... känd redan på 1200-talet.

Jag kom in längs en ganska öde gata och kom snart fram till ån, Skeneån...
... som jag följde in mot centrum...

 Det var gott om gräsänder... och så plötsligt fick jag syn på denna främmande fågel - en mandarinand! Den har säkert rymt någonstans ifrån, för deras naturliga hemvist är Ostasien.

Lämnade sen ån och följde en gata med ganska förfallna hus... den dörren var det nog ett tag sedan någon använde.
 Blev lite förvånad när jag utefter denna lilla landsortsgata hittade Svenska Jaguarklubben!
Vårfrukyrkan  från 1300-talet ligger mitt i centrum, alldeles nära torget.
Kyrkan var öppen, så jag gick förstås in...
Den stora orgeln tillverkades 1772 av Lars Wahlberg och Anders Wollander och lär vara ganska känd...
Från kyrkan gick jag vidare, förbi små hus och mysiga trädgårdar...
 ... kom en stund senare tillbaka till torget, där jag följde den smala gatan förbi blomsterhandeln. Hittade en fin örtagård och flera gamla miljöer med olika gårdar, som dock var stängda för säsongen. Det blir till att återvända sommartid någon gång :)
Glatt överraskade att det fanns så mycket att titta på i lilla Skänninge och fullt övertygade om att det inte var vårt sista besök i denna lilla östgötaort, fortsatte vi lite senare på dagen till Vadstena...
Har ju varit där så många gånger och haft såå mycket bilder därifrån här i bloggen, så det får räcka med en bild med solnedgången den kvällen vi kom dit...

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Än en gång har jag haft vägen förbi och stannat till på din fina blogg. Underbart fina bilder och bra text, intressant. Att Skänninge hade så mycket fint att utforska, lägger redan nu in det som ett komihåg, får minsann bli en dagstur dit nästa år, tack för alla bra tips!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Vackert! Skänninge såg inte ut så sist jag var där.... ;) men då var det ju marknad och massor av folk!
    Solnedgången i Vadstena är bara så underbar!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Som alltid, fantastiskt vackra bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att se bilder från Skänninge, det är ju inte alls långt härifrån men jag har inte varit dit.... än...

    SvaraRadera
  5. Sverige runt med Anki:-) Ganska kul att Jaguarklubben väljer Skänninge som hemvist. Å den där anden var ju riktigt vacker. En import kanske? Hoppas den trivs i vårt klimat.

    SvaraRadera
  6. Mandarinand är alltid kul att se, trots att den är en oftast djurparksrymling. Vacker fågel!
    Kramar karin

    SvaraRadera
  7. Ser att jag har Skänninge kvar att upptäcka. Tänk att det ska vara så svårt att komma iväg på utflyktsmål som ligger runt knuten mer eller mindre. Anden var ju för gullig, och stolt poserar den för dig, kul!
    Ha en bra onsdag, dags för mig att dra till jobbet. Kram

    SvaraRadera
  8. Men stackars liten mandarinand. Hoppas att den klarar sig alldeles själv i fel klimat och på fel ställe. Vacker är den i alla fall.
    Det ser ut som att en del av de gamla husen behöver kärleksfull renovering.
    Tjusig och aningsrik kyrka!

    SvaraRadera
  9. Skänninge marknad har man ju hört talas om och säkert besökt flera gånger i barndomen. Ser nu att vi nog får ta en titt lite närmare på Östergötland igen.....det var några år sedan. Som vanligt har du fina bilder som lockar oss att vilja besöka platserna.
    Ha de gott.

    SvaraRadera
  10. Skänninge låter som ett bra turistmål. Kan tänka mig att det finns mycket att upptäcka där sommartid. Kram

    SvaraRadera
  11. Ser mysigt ut i Skänninge! Vadstena är inte dumt det heller!

    SvaraRadera
  12. Skänninge, skänninge, skänninge, nä, ringer inga klockor, har aldrig hört namnet, nu åker skämskudden fram....igen!
    Det börjar minsann likna På spåret, du åker till ställen en annan aldrig hört talas om..
    Men, mandarinanden den söta, den har flugit från våra breddgrader den. Minns mycket väl att den fanns in vår lokaltidning i somras, så det så. Ni har nog ärligt stulit den söta fågeln, kom inte o säg nåt annat. Eller kan det vara på väg till var det nu var i Asien. Är nog så, vintervistet ligger nog där någonstans. Här lär den frysa vingarna av sig snart. Så jag önskar den trevlig resa!
    Kram

    SvaraRadera
  13. En vacker solnedgång var det hos dig också.
    Det är väl en sån där mandarinand du fotat.
    Så himla fint det är runt omkring dig där du promenerar.

    SvaraRadera
  14. Har bara sett Skänninge i marknadsskrud men jag måste nog ta mig dit när det inte är det. Dina bilder inspirerade mig... :)
    Så mycket fint det finns på bakgårdarna och i örtaträdgårdarna och jag ser också att kyrkan är väl värd ett besök att titta in i.
    Tack för din fina visning !
    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  15. Hejsan, åhh tusan är det så himla mysigt i Skänninge, vi varit på genomresa och stannade där på en middag. Vi tyckte det var mysigt där men hann liksom inte med att bekanta oss med platsen. Men givetvis sa vi att hit måste vi återvända till, det är säkert 3-4 år sen,
    och ännu har vi inte åkt dit. Man borde ha en husbil, men då kunde vi inte heller bo som vi gör, man måste ta hand om gården också.
    Tack tack för de fina bilderna, nu har jag åter prickat 'på' listan en plats vi måste se.
    Må så gott, kram/ Eva

    SvaraRadera
  16. Mandarinanden var verkligen häftig och vilka färger. Ytterligare en fin liten stad som jag aldrig varit till. Tycker ibland att jag varit lite varstans men när jag ser dina fina bilder inser jag att Sverige är full av ställen jag aldrig sett. Så tack för att du visar så mycket fint

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)