måndag 5 oktober 2015

Helgbilden...

Förra veckan var jag med i Marits veckoutmaning Helgbilden... då hade hon en tävling, där alla som deltog hade chans att vinna bra saker till sin mobil... och tro det eller ej - jag vann! Visar vad jag vann, när paketet  kommer :)

Helgen som just passerat gick i trädgårdens och barnbarnens tecken... ja...  lite svamp med förstås :)
Nu syns det att hösten börjat sitt intåg... fullt med löv på vattnet i dammen och fullt med lövi gräsmattan.
Solrosen har sett sina bästa dagar...
... men nävorna blommar fortfarande ganska flitigt.
 Färgerna avbyter varandra, röda löv på marken och gyllengula uppe i toppen på lönnen.
 Höstastrarna blommar som allra bäst, en liten sen pensé dröjer sig kvar och ringblommorna blommar vidare :)
Det gör mina pelargoner också... främst mina doftpelargoner och P. sidoides som kommer med massor av nya knoppar hela tiden.
I går var barnarnen och deras far här... och då blev det förstås en tur till svampskogen :)
Calle hittade flera fina "kallar", Ludvig luktar med kännarmin på varje svamp och berättar om de luktar något speciellt.
 En gammal stengärsgård är kul att klättra i... och Casper hittade en råbocksskalle...
Vidare i skogen... barnbarnen hittade en del svamp... 
... både god matsvamp och en hel massa gamla röksvampar... och korgen blev nästan full :)
Fler deltagare och bilder hittar du på Helgbilden!

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Grattis till vinsten! Härligt färgsprakande bilder hos dig idag :-) Hösten från sin bästa sida helt enkelt. Tänk att ni hittade en skalle. Jag och en kompis pratade nyligen om att man aldrig springer på några döda djur eller ens skallar i skogen och så har ni gjort det.
    Kul att även barnen hittade svamp. Min svampletartur gick inget vidare.

    SvaraRadera
  2. Grattis till vinsten! Så roligt att du vann :)

    SvaraRadera
  3. Grattis till vinsten,kul att vinna förstås!
    Så underbart vackra bilder med!

    Ha det gott o njut.....Kram

    SvaraRadera
  4. Du visar som vanligt väldigt fina och intressanta bilder i din blogg. Förstår att du lägger ner en hel del tid på att få allt så bra.
    Idag har jag varit ute i trädgården ett par timmar och ska snart ge mig ut igen för att plocka in allt som jag har rengjort. Skönt att det blir en liten paus från trädgården - jag har börjat tröttna lite och vi har tagit bort lite rabatter och jag måste erkänna att det känns skönt.
    Ha en fin fortsättning på dagen och må så gott!
    Kram Inga

    SvaraRadera
  5. Grattis till vinsten! Så mycket vackert du fortfarande har i din trädgård, bäst att njuta nu innan frosten slår till!

    SvaraRadera
  6. Grattis! Vackra färger trots att det är höst! Vi märker också att hösten är på ingång. Hela dagen idag har det regnat...

    SvaraRadera
  7. Stort GRATTIS till vinsten i Helgbilden. Om någon är en värdig vinnare så är det du helt klart! Å dagens helginlägg är ytterligare ett bevis på det:-)

    SvaraRadera
  8. GRATTIS!

    Ja nu börjar höstfärgerna komma!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Så många fina foton från din fina omgivning! Stort grattis till din vinsten! Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Grattis till vinsten! Vilken härlig helg. Sol, höstfärger, blommor, svamp och barnbarn! Kan det bli bättre?!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Härliga höstbilder och färger. Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken fin skörd du fått! Blir så avis på alla sorter vi inte har här...men tallkalle hittade även jag i helgen så jag ska inte klaga. Det är ju inget riktigt kalle-år. då blir man glad över varje fynd. Igår fyndade jag nog fler älgflugor än svampar, tvi tvi, en riktig frostnatt skulle vara nyttig. Men då tar ju svampen också stryk...
    Nu dags för såsduell i kockarnas kamp, kram från pörtet

    SvaraRadera
  13. Va kul att du vann ! Stort grattis !
    Fina små killar det där som skuttar runt i skogen och lär sig säkert väldigt mycket under trevliga former :)
    Härligt att ha liiite blommor kvar i trädgården. Nävorna är så vackra.
    Önskar dig en riktigt fin tisdag !
    Kram

    SvaraRadera
  14. Orädda skogskillar! Det är då inte alla som vågar ta i och än minder prova en gammal rådjursskalle!
    Fin fina skogsbilder. Kul att du vann!
    Ha en fin tisdagslunch =) Kram

    SvaraRadera
  15. Alltid lika kul och spännande att titta på intressanta foton. Kommer att lägga upp ett och annat foto även på min blogg framöver.

    SvaraRadera
  16. Stort GRATTIS till vinsten. På tisdag har du chans hos mig. Du har många färgstarka blommor kvar hos dig. Hoppas Herr Frost håller sig ifrån dem. Blåsiga kramar från Bosse

    SvaraRadera
  17. Vackra och härliga bilder från din helg. Nävarna är tacksamma för de blommar länge länge.
    Grattis grattis till vinsten och den kommer du säkert att ha mycket roligt med. Inte visste jag det fanns så mycket fint till mobiler.

    SvaraRadera
  18. Ludvig och Calle har blivit stora killar ser jag, de är väl lika intresserade av svamp som mormor då.
    Så kul för dig att äntligen få plocka 'dina' kära svampar, för nu växer de väl ordentligt, eller ?
    Hösten ger häftiga färger, längre upp i landet 'brinner det' i naturen av skönhet. det skulle jag vilja se någon gång oxå.
    Hoppas jag blir en pigg 100 åring, *fniss*
    Grattis till vinsten, kul !
    Kram/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)