måndag 19 oktober 2015

Helgbilden...

 Min helg har varit väldigt lugn. Jag har mest bara njutit av det fina höstvädret... :)

När jag var på hemväg från affären i lördags morse, fick jag syn på den här flocken med dovhjortar. Bra att jag hade gamla kameran med långzoom med mig :)
 Det här var innan solen lyckats tränga undan diset, så dåligt ljus och disigt väder gör bilderna lite suddiga...
... fler djur gick utspridda längre till vänster, men de kom inte med på bild. Fyra hornbärande hjortar och resten hindar och årskalvar.
Zoomade in lite...

Så har jag varit ute förstås... i skogen...
... och i betad hagmark där jag plockade vaxskivlingar och nypon...
 och sen gick det åt en stund för att rensa...
Längst tid tog nyponen...
... som sedan hamnade i kastrullen för att syltas...
... det blir gott att ta fram i vinter :)

Så har det gått åt en del tid för att testa nya kameran, en Olympus TG-3, som jag framför allt köpt för att jag gillar att fota macro...
 ... och annat med kort skärpedjup.
Att den går att använda i vatten är en kul bonus...
... här doppade jag bara ner den i dammen och knäppte utan att veta vad som fastnade på minneskortet...

Fler helgbilder hittar du hos Marit

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Alltid kul med en nya kamera! Roligt att du visar vad den och du kan göra tillsammans!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Men oj vilken flock, alltid kul att se djur som inte finns här. Kul med en kamera som tål att bada=)

    SvaraRadera
  3. Vad många hjortar!!!Så många har jag aldrig sett.
    Fina svamp- och nyponbilder.
    Har du köpt ny kamera - oj, då kommer det bli ännu finare bilder. Fast det går knappt. Lulrosbilden (för det är väl en julros) är verkligen speciell. Kul med undervattensbilderna. Och att du inte ens behöver vara i själv. / Britt

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bilder. Och nyponen ser gott ut./ Marina

    SvaraRadera
  5. Att doppa en ny kamera i vatten måste ju ändå bära emot även om den ska tåla det.
    Häftig blev ju bilden och hjortarna är så fina.
    Syltade nypon har jag aldrig smakat. Vet att jag plockade nypon och gjorde egen nyponsoppa en gång för hundra årsedan =) tror jag var 13 el 14. Men den vart inget vidare sen dess har jag bara haft nypon som dekoration.
    Ha en fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Oj, vad många hjortar :)

    SvaraRadera
  7. Innan jag fick på mig läsglasögonen och förstorade bilden trodde jag det var en skock fåglar. Men att få se hjortar i sådan många är inte många förunnat. *Den där macrobilden blir jag inte klok på vad det är.Men för övrigt var det härliga bilder med svamp och annat.
    Ny vecka och ny kram från Bengt

    .

    SvaraRadera
  8. Vilken syn! Alltså jag har aldrig sett så många hjortar på ett och samma ställe. Påminner nästan om tranornas samlingar. Helt fantastiskt!

    Å stort grattis till Olympusen! Att kunna fota under vatten är ju helt suveränt! Det ska bli spännande att se vad du kommer att upptäcka under vattenytan:-)

    SvaraRadera
  9. Underbara höstbilder. Men åh så mäktigt att få se alla dovhjortar samtidigt. Jag har sett 6 älgar en gång på en och samma gång, men det här slog ju det med råge. Fin ny vecka!

    SvaraRadera
  10. Finfina bilder med din nya kamera och att fota med kort skärpedjup är hur roligt som helst.Det gjorde jag mycket förr och de bilderna ligger i arkivet.Vattenfotot blev hur fint som helst, men din frostig blomma den går inte av för hackor den blev min favorit här bland all gobitarna.

    SvaraRadera
  11. Vilken syn att få se så många hjortar på en och samma gång ! Det har jag aldrig gjort. Dom verkar gå där i godan ro och äta bara.

    Mycket mumsigt att ta fram i vinter, det ser jag. Då är det mödan värt att få jobba lite innan.

    Är imponerad av kamerans prestanda. Du lyckades jättebra med bilderna !
    Så fantastiskt att den tål vatten också. Men se, nu behöver du inte dyka ner i dammen för att kolla vad som döljer sig under vattenytan. Nu skickar du ned kameran istället :) :)

    Ha en fortsatt bra kväll och och önskar dig också en fin tisdag !
    Kram

    SvaraRadera
  12. Oj vilken samling med hjortar, ett tillfälle som naturligtvis måste förevigas. Kul och spännande med ny kamera, förstår att du måste testa den på alla sätt. :-)

    SvaraRadera
  13. Fy bubblan, köpte du inte en ny kamera förra året ? behövde du en ny nu, *fniss*
    Grattis till nya kameran !
    Vilka enormt vackra bilder. Trodde hjortarna var tranor först, hi hi . . .
    Jag har aldrig kokat nypon, kanske dax göra det något år, du är så duktig på hushålls grejer, jag usel, men inget att hänga läpp för.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  14. Grattis till ny kamera! Känner mästan att vi skulle varit med och gett ett bidrag då vi njuter lite mycket som du av din kamera :-) Så många dovhjoryar på en och samma gång har jag aldrig sett innan. Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  15. Vilket stort släktkalas på fältet. Snart tycker jag du ska ha betalt för dina fantastiska bilder. Tur du signerar dem. Jag hoppas du och din nya "kompis" kommer att uppleva flera högtidsstunder. Hoppas även tomten läser min långa lista.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  16. Så läckert och allra läckrast den där undervattensbilden. Du kan du.

    SvaraRadera
  17. Alltså, ursäkta min okunnighet, men har vi alltså vilda dovhjortar i vårt land eller är det "odlade" som finns i hägn? I vart fall, otroligt mäktigt! Och vackert!
    Jag plockade nypon en dag och satt mig och skulle dela dom, men du milde vilken sörja det var, jag la det på komposten, dom måste ha varit övermogna, eller?! Det är så roligt att ta tillvara det som finns ute. Tyvärr är vår skog alldeles för torr så svampar har det varit lite fattigt med under senare delen av säsongen. Hur har det varit för dig?
    Menar du att det nu finns "vanliga" kameror som man ta under vattnet? Här har vi en Nikonos från hedenhös och den fick min man när vi åkte och snorklade som mest, men den var ju ingen vanlig kamera alls....och nu ligger den bara här för den brukar inte längre få komma med, den är för tung och så måste man ha en jättegrej som blixt om man ska få några bilder. Det är inte sant vad utvecklingen går framåt fort och det är fantastiskt!
    Du tar ju så otroligt fina bilder och dina "makro" är fantastiska!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  18. Syltade nypon och så många dovhjortar - WOW! Jag blir helt tagen!
    När äter du nyponen, blir de som tillbehör till mat eller blir de en söt sylt?

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)