måndag 26 oktober 2015

Helgbilden

Helgen inleddes i fredags med att jag träffade en gammal och en ny svampkompis för en tur i skogen. Tyvärr ganska svamptomt och förutom en del frostvaxskivlingar, ett gäng fläckkantareller och några ynka trattkantareller, så fanns det i stort sätt ingenting.
Svampskörden räckte precis till en god paj :)

Lördagen bjöd på härligt väder... så jag svängde in vid Ribbingsholm, parkerade och gick vägen förbi den fina logen...
Tänkte gå till reservatet nere i de stora ekhagarna en bit bort... men då jag hade glömt stövlarna, så blev det ändrade planer. Det blev istället bara en kort promenad genom den gamla Ribbingsholmsallén... och se... himlen är alldeles blå :)
Gick en liten bit... tog en bild... vände på mig och tog en åt andra hållet. Synd att det inte är de där riktigt intensiva höstfärgerna i år, utan mest bara gula toner. Här brukar lönnarna lysa alldeles röda, men som sagt inte i år.

Söndagen inleddes med gråväder...
... som sen övergick till en härlig höstdag med strålande sol :)
På förmiddagen kom yngste sonen och prickiga hunden. Sonen fixade husbilens utsida... bra med hjälpsamma barn :)
Frodo tyckte det var mycket onödigt och var klart uttråkad...

Vid lunchtid kom barnbarnen... mamma Lina skulle jobba och pappa Calle var på hemväg från Gotland.
Vi gick till skogen en stund och sen blev det lek i löven :)
Bilderna är lite suddiga, men visst ser man att de har roligt :)

Fler helgbilder finns hos Marit  :)

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Ännu en härlig helg, ser jag :)

    SvaraRadera
  2. En härlig hösthelg med svampplockning och fin promenad i det vackra vädret! Kul att se glada barn, tydligen kan de roa sig ordentligt med höstlöven!

    SvaraRadera
  3. Vackra höstbilder! Verkligen underbart när solen tittar fram. Har varit ute på skogspromenad i solen och hittat massor av kantareller, men det gäller att veta var man ska leta bland löven....
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Jag skulle vara rätt nöjd om jag hittat de svamparna som du gjorde.
    Fin bild med gången in mellan träden. Det ser så spännande ut. Barnens lek är också härlig. Det framgår att de hade roligt. / Britt

    SvaraRadera
  5. Vilken toppen helg trots få svampar. Å visst var vädret helt underbart! Å det ska ju fortsätta på den vägen såg jag i en prognos. Hoppas verkligen det!

    Intressant att du säger att "dina" lönnar inte är röda i år. Här på innergården har vi två knallröda varianter. Konstigt.

    Å visst är det kul att se att något så "simpelt" som löv kan vara till så stor glädje för barn. Klart att bilderna är liiiiiite suddiga - barnen stod ju inte still precis;-)

    Å Frodos "ansiktsuttryck" säger verkligen allt:-)

    SvaraRadera
  6. Inte konstigt att bilderna på barnen blir lite suddiga, de hoppar, stussar och kastar löv så 'det står härliga till'.
    Jag vet hur kul det är i löven, brukade också busa med barnbarn, men nu vill de inte göra så, *fniss* Tiderna förändras.
    Men stackars Frodo, så tråkigt ingen vill leka med honom, jag förstår att vovven tycker det är trist. Gullig är han.
    Ribbingeholmsallén är alldeles förtjusande spännande att gå in i, som en tunnel, vackert.
    Förstår att svampen inte vill titta fram, det har varit så torrt länge nu, i varje fall här. Det märkte vi när man skulle gräva hål till buskar m.m.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  7. Vad synd att svampskogen inte bjöd på mer gott än att det räckte till en paj. Visst var det ett härligt höstväder i helgen. Får hoppas att det blir fint även i helgen. Har knappt hunnit fota något alls i höst.
    Jag är allt lite avundsjuk på alla de vackra promenadställen du har i din omgivning. Härliga bilder!

    SvaraRadera
  8. Gillar det där steg för steg beskrivandet.
    Mums för svamp paj.
    /Kiki

    SvaraRadera
  9. Härliga höstbilder! Apropå leka i löven så kom jag häromdagen ihåg att någon vuxen sa att man kunde få polio av att hoppa i lövhögar. Undrar om fler kommer ihåg det? Hade helt glömt bort att man sa så, men minnet dök upp när jag såg alla enorma gula lövhögar. Och du har helt rätt i att hösten är GUL i år. Men så mycket svamp verkar det inte finnas...

    SvaraRadera
  10. Lönnarna här är också bara gula, men jag läste nånstans att de blev bara röda om de stod lite för sig själv och det var mycket kallt. Vet inte om det stämmer. Fotot på "tunneln" är jättevackert. Att hoppa i löv är kul...för både barn och vuxna. Kram

    SvaraRadera
  11. Underbar helg och vackra bilder!!

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig helg! Lite svamp, lite hjälp, lite utflykt, lite barnbarnsbus och nyttig hjälp av barn - det låter ju som en helg att vara nöjd med. Dina bilder sprudlar av sköna höstkänslor!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)