tisdag 17 februari 2015

Idag är det tillåtet...

... ja, att frossa i semlor! 
Tisdagen efter fastlagssöndagen, Fettisdagen... 47 dagar före påsk... det är idag det. 
Fläsksöndag, blå måndag och fettisdag... så inleds fastan...
Eftersom påsken är rörlig, så är även fettisdagen det och infaller mellan 3 februari och 9 mars.

Tisdagsbulle sa man när jag var barn, men det hör jag aldrig numer...
Jag är uppvuxen i ett bageri och som jag minns det så fanns det bara en traditionell semlebulle på den tiden, medan det numer finns oändligt många varianter
och de nyaste är väl wrapsemla,..
 ... korv med bröd-semla...
 ... och semmelburgare...
Nog finns det många kreativa idéer alltid... :)
Har sett att det dykt upp semlor med sylt - eller ibland ned vaniljkräm.istället för mandelmassa... läste att man äter dem så i Norge och Danmark... 
Själv är jag nog ganska gammalmodig... här äts bara semlor en dag på året och det ska vara "den gamla vanliga"
För någon timme sedan blev det en liten kaffesemla till fikat... och så blir det en normalstor med mjölk, s.k. hetvägg i kväll :)

Nordiska museets hemsida finns en del att läsa... t.ex. att
Fettisdagen bör förbjudas och hetväggen bör landsförvisas... då den är en kungamördare!
Så sa skalden Johan Gabriel Oxenstierna när kung Adolf Fredrik dog den 12 februari 1771. Av för många hetväggar sas det... kanske det också, men orsaken var ett slaganfall efter en enorm måltid...

Med eller utan semlor i någon form... Ha en bra dag!

15 kommentarer:

  1. Här blir det också semla idag förstås. Bakade efter nytt recept igår. Har prövat korvbrödsstuket, som jag tyckte var bra. Idag blir den traditionell. Jag kan äta det andra dagar också. / Britt

    SvaraRadera
  2. Vi äter gärna en semla till kaffet av den gamla sorten. Har inte tänkt på att det bara skulle vara en dag som detta skulle ske. Fick alltid en semla = hetvägg när vi kom från skolan på tisdagar....mumms! Numera är de så luftiga de man köper så de försvinner fort i mjölken. Idag blev det en hemgjord semla med kaffe i husbilen.

    SvaraRadera
  3. Har ätit en nyss, det räcker mer än väl för mig!

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Mitt företag bjöd precis på semlor - de traditionella. Å då diskuterade vi just alla varianter som dykt upp den senaste tiden.
    Är ingen fan av semlor men är det äkta mandelmassa med riktiga mandelbitar i och vispgrädde ovanpå så "gröper jag ur" just dessa ingredienser och äter några skedar. Degen får vara för min del.
    Min gottegris som chef blev iaf glad att jag avstod min semla så att kan kunde äta två;-)

    SvaraRadera
  5. Ja de va ju några varianter!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Fastlagsbullar är smaskens, men jag gillar den traditionella med mandelmassa och vispgrädde...och helst hembakad.

    SvaraRadera
  7. Jag är svag för mycket när det gäller bakverk, men just semlan kan jag bara inte med. De är dock väldigt fina att titta på här hos dig :-)

    SvaraRadera
  8. När jag var liten (iSkåne) hette det fastlagsbulle och hos mormor åt man dem i varm mjölk. De nya varianterna ser inte så goda ut tycker jag...

    SvaraRadera
  9. Inga av dina alternativa semlor eller rättare sagt avarter såg goda ut. Jag åt två riktiga och riktigt goda semlor idag. Kram

    SvaraRadera
  10. Äter helst en fastlagsbulle av den gamla hederliga sorten, men wrapsen ser onekligen goda ut! Vet inte när de började kallas "semla" . När jag växte upp hette de bara fastlagsbullar....
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Här äts det semlor av minivariant från nyår till påsk! Men idag åt vi ingen!!!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  12. jag har tag mig sjutton ätit semlor väldigt ofta, skulle gå och köpa mig en i dag med. Men jag kom inte iväg för mina städtjejer hade blivit
    lite sena i dag. men kära nån det går väl fler tåg så det ordnar nog sig.
    Finns mycket att välja på nu i bageriet.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  13. Mums, fettisdagen är en synnerligen bra dag! Jag har ätit två stycken idag... ;) Och i fredags år jag en Semmel-wrap! Den var god, men jag föredrar nog den klassiska varianten. Helst hembakad! :)
    Kram Annica

    SvaraRadera
  14. Faktiskt så åt jag en Semla idag fast jag hade inte räknat med det!
    Frugan kom hem med 2 fr jobbet,då blev jag sugen ����
    Men som tur var så motionerar jag bort den i morgon !!������

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  15. Jag har också ätit årets första semla på jobbet i dag. Men det ska absolut vara den traditionella semlan. Gärna med mandelmassegrädde och inte alltför stor som äts till fikat. Hetvägg åt jag som barn, men jag gillar inte när bullen löses upp av mjölken.

    Blåsiga hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)